De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst"— Transcript van de presentatie:

1 Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
Henri Wijnbergen Afdeling Surveillance LVNL ATM/S&I/SUR/2006/8966

2 Inhoud Eisen aan het surveillance systeem van nu
Techniek in het surveillance systeem van nu Chronologisch overzicht van 1998-heden Eisen aan het surveillance systeem van de toekomst Techniek in het surveillance systeem van de toekomst Chronologisch overzicht heden-2040 (mag u geen rechten aan ontlenen…)

3 Eisen aan het surveillance systeem van nu
Common Requirements (Single European Sky) Eurocontrol Surveillance standaard LVNL interne eisen ICAO richtlijnen “Dubbele SSR dekking voor En-route, dubbele SSR dekking en enkele PR dekking voor major TMA”

4 Techniek in het surveillance systeem van nu
Primaire radar (PR) Secundaire radar (SSR) Mode-S radar Multiradar datafusie (ATC Radar Tracker And Server [ARTAS]) SSR transponder Mode-S transponder Kenmerk: transitie van SSR naar Mode-S radar

5 Transitie van SSR naar Mode-S
Waarom? Mode-A code tekort opheffen (correlatie vliegplannen met radardata via Aircraft Id i.p.v. Mode-A) Reduceren RF load 1030/1090 MHz Verbeteren kwaliteit (vooral vertikaal) Gaat het goed? Transponderproblemen zorgen voor mixed-mode Identificeren en oplossen van transponderproblemen is nu 2 jaar gaande via Eurocontrol Airborne Monitoring Program

6 Stack control zonder Mode-S

7 Stack control met Mode-S

8 Chronologisch overzicht van 1998-heden
1998-april 2004: 2 CMB en 5 SSR 1 juli 2001: Ben van der Klein verliet de afdeling Surveillance April november: 2 CMB, 4 SSR en 1 Mode-S (de TAR-1 was de eerste Mode-S radar operationeel in Europa) 14 november 2006-nu: 2 CMB, 1 SSR en 6 Mode-S

9 Eisen aan het surveillance systeem van de toekomst
Common Requirements (Single European Sky) Surveillance Implementing Rule LVNL interne eisen ICAO richtlijnen “Implementing Rule geeft top-level performance eisen, gericht op specifieke applicaties” “De mainport is gebaat bij een goede concurrentie-positie. Daartoe dient kritisch naar investeringen gekeken te worden, én de invloed ervan op de tarieven.”

10 Techniek in het surveillance systeem van de toekomst
Primaire radar (PR) Mode-S radar Mode-S multi-lateratie Automatic Dependant Surveillance-Broadcast Multiradar datafusie (ATC Radar Tracker And Server [ARTAS]) Mode-S transponder

11 Wat is de toekomst van primaire radar?
Huidige functie: de transponderlozen zien (dat zijn er relatief veel) Huidige richtlijn: voor de TMA verplicht, voor En-route niet Huidige kosten: hoog, zowel in aanschaf als onderhoud Toekomstige functie: de transponderlozen zien (dat worden er veel minder) Toekomst komende jaren PR voor en-route: KLu radars leveren primaire informatie Toekomst Terminal Approach Radar-4 (End Of Life 2012): het proces om tot een LVNL interne beslissing te komen, wordt nu ingezet.

12 Mode-S radar en Mode-S multilateratie
U weet wat multilateratie is? Dezelfde functie en gelijkwaardige prestaties Keuze is voornamelijk een cost-benefit afweging Meestal valt die uit in het voordeel van WAM

13 ADS over 1090 MHz AMP rapporteert nu 54% extended squitter capability
Geen Europees of wereldwijd mandaat Kwaliteitseisen nu pas gemaakt (EC Cascade program) Van bovenstaande 54% is nu relatief veel van slechte kwaliteit Totdat deze problematiek is opgelost, is ADS-B alleen een optie voor een selecte, gecontroleerde groep luchtvaartuigen (voorbeeld Noordzee of GA)

14 Chronologisch overzicht heden-2040 (mag u geen rechten aan ontlenen…)
Q2/Q3 2007: 2 CMB, 2 SSR, 9 Mode-S Q1/Q2 2008: 1 CMB, 2 SSR, 4 Mode-S en 5 CMB Mode-S Eind 2009: WAM/ADS-B Noordzee gerealiseerd 2012: TAR-4 CMB radar wordt vervangen door WAM òf een CMB Mode-S radar : ADS-B over 1090 is volwassen en kán gebruikt worden als mainstream surveillance sensor 2020: (CMB) Mode-S radars End Of Life; vervanging door WAM 2040: Alléén maar ADS(-B) (meerdere datalinks)

15 Het nieuwe ATM concept vs. surveillance
Het vliegen moet: Even veilig blijven als nu Stiller Met minder workload per VKL Met hoge connectivity en sustainability Middelen: Vaste, precies gevlogen routes CDA Voorspelbaarheid verhogen (prediction and planning) Is hiervoor een “quantum leap forward” nodig in Surveillance performance?


Download ppt "Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst"

Verwante presentaties


Ads door Google