Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMagdalena Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
Henri Wijnbergen Afdeling Surveillance LVNL ATM/S&I/SUR/2006/8966
2
Inhoud Eisen aan het surveillance systeem van nu
Techniek in het surveillance systeem van nu Chronologisch overzicht van 1998-heden Eisen aan het surveillance systeem van de toekomst Techniek in het surveillance systeem van de toekomst Chronologisch overzicht heden-2040 (mag u geen rechten aan ontlenen…)
3
Eisen aan het surveillance systeem van nu
Common Requirements (Single European Sky) Eurocontrol Surveillance standaard LVNL interne eisen ICAO richtlijnen “Dubbele SSR dekking voor En-route, dubbele SSR dekking en enkele PR dekking voor major TMA”
4
Techniek in het surveillance systeem van nu
Primaire radar (PR) Secundaire radar (SSR) Mode-S radar Multiradar datafusie (ATC Radar Tracker And Server [ARTAS]) SSR transponder Mode-S transponder Kenmerk: transitie van SSR naar Mode-S radar
5
Transitie van SSR naar Mode-S
Waarom? Mode-A code tekort opheffen (correlatie vliegplannen met radardata via Aircraft Id i.p.v. Mode-A) Reduceren RF load 1030/1090 MHz Verbeteren kwaliteit (vooral vertikaal) Gaat het goed? Transponderproblemen zorgen voor mixed-mode Identificeren en oplossen van transponderproblemen is nu 2 jaar gaande via Eurocontrol Airborne Monitoring Program
6
Stack control zonder Mode-S
7
Stack control met Mode-S
8
Chronologisch overzicht van 1998-heden
1998-april 2004: 2 CMB en 5 SSR 1 juli 2001: Ben van der Klein verliet de afdeling Surveillance April november: 2 CMB, 4 SSR en 1 Mode-S (de TAR-1 was de eerste Mode-S radar operationeel in Europa) 14 november 2006-nu: 2 CMB, 1 SSR en 6 Mode-S
9
Eisen aan het surveillance systeem van de toekomst
Common Requirements (Single European Sky) Surveillance Implementing Rule LVNL interne eisen ICAO richtlijnen “Implementing Rule geeft top-level performance eisen, gericht op specifieke applicaties” “De mainport is gebaat bij een goede concurrentie-positie. Daartoe dient kritisch naar investeringen gekeken te worden, én de invloed ervan op de tarieven.”
10
Techniek in het surveillance systeem van de toekomst
Primaire radar (PR) Mode-S radar Mode-S multi-lateratie Automatic Dependant Surveillance-Broadcast Multiradar datafusie (ATC Radar Tracker And Server [ARTAS]) Mode-S transponder
11
Wat is de toekomst van primaire radar?
Huidige functie: de transponderlozen zien (dat zijn er relatief veel) Huidige richtlijn: voor de TMA verplicht, voor En-route niet Huidige kosten: hoog, zowel in aanschaf als onderhoud Toekomstige functie: de transponderlozen zien (dat worden er veel minder) Toekomst komende jaren PR voor en-route: KLu radars leveren primaire informatie Toekomst Terminal Approach Radar-4 (End Of Life 2012): het proces om tot een LVNL interne beslissing te komen, wordt nu ingezet.
12
Mode-S radar en Mode-S multilateratie
U weet wat multilateratie is? Dezelfde functie en gelijkwaardige prestaties Keuze is voornamelijk een cost-benefit afweging Meestal valt die uit in het voordeel van WAM
13
ADS over 1090 MHz AMP rapporteert nu 54% extended squitter capability
Geen Europees of wereldwijd mandaat Kwaliteitseisen nu pas gemaakt (EC Cascade program) Van bovenstaande 54% is nu relatief veel van slechte kwaliteit Totdat deze problematiek is opgelost, is ADS-B alleen een optie voor een selecte, gecontroleerde groep luchtvaartuigen (voorbeeld Noordzee of GA)
14
Chronologisch overzicht heden-2040 (mag u geen rechten aan ontlenen…)
Q2/Q3 2007: 2 CMB, 2 SSR, 9 Mode-S Q1/Q2 2008: 1 CMB, 2 SSR, 4 Mode-S en 5 CMB Mode-S Eind 2009: WAM/ADS-B Noordzee gerealiseerd 2012: TAR-4 CMB radar wordt vervangen door WAM òf een CMB Mode-S radar : ADS-B over 1090 is volwassen en kán gebruikt worden als mainstream surveillance sensor 2020: (CMB) Mode-S radars End Of Life; vervanging door WAM 2040: Alléén maar ADS(-B) (meerdere datalinks)
15
Het nieuwe ATM concept vs. surveillance
Het vliegen moet: Even veilig blijven als nu Stiller Met minder workload per VKL Met hoge connectivity en sustainability Middelen: Vaste, precies gevlogen routes CDA Voorspelbaarheid verhogen (prediction and planning) Is hiervoor een “quantum leap forward” nodig in Surveillance performance?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.