De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Secretary General – CEO

Verwante presentaties


Presentatie over: "Secretary General – CEO"— Transcript van de presentatie:

1 Secretary General – CEO
Wat betekent Natura 2000 voor de private landbeheerder en hoe samenwerken met publieke overheden? Kallo – 9 juni 2006 Thierry de l'ESCAILLE Secretary General – CEO

2 Biodiversiteit in Europa, stand van zaken !
Belangrijkste habitats bedreigd ‘wetlands’ in Noord en West-Europa zijn met 60 % achteruitgegaan Soorten gaan achteruit 64 % inheemse planten zijn uitgestorven in Europa 45 % van de Europese vlinderpopulatie zijn bedreigd 38% van Europese vogelsoorten zijn bedreigd

3 Internationale Conventies Nationale & Regionale Wetten
Bestaande bindende instrumenten voor Natuur & Biodiversiteit Internationale Conventies Bern, Bonn, Ramsar, Washington (CITES), Biological Diversity … Europese Unie Vogel- en Habitatrichtlijn, Hervorming GLB (CAP), Leefmilieu kaderwetten (Water, Lucht, Bodem, Biodiversiteit COM, enz. Nationale & Regionale Wetten Soorten bescherming, gebiedsbescherming, jachtdecreet, bosdecreet, natuurdecreet, … Gebruikerscodes Code Goed beheer (Landbouw, bosbouw, jacht, certificatie,…)

4 Duidelijk politiek engagement van Lidstaten en EU:
1- GÖTENBORG TOP (2001) Een halt toeroepen aan het verlies aan biodiversiteit voor het einde van dit decennium 2 – LISBOA STRATEGIE (2000) 2- Social economic and environmental targets. Support to innovation, research, education (aide mémoire, ne pas traduire) Jobs, growth, the environment and a proper social network. These, in a nutshell, are the main concerns of Europe's citizens. The current lack of economic growth affects all of us; our pensions, salaries and our standard of living considerably suffer from it. If we do not act immediately, our valued social and environmental model will become unaffordable. In the face of international competition and an ageing population, growth could soon decrease to 1% per year (more than half of today's growth ). To avoid this, Heads of State and Government of the European Union met in Lisbon in 2000 and launched a series of ambitious reforms at national and European level. By establishing an effective internal market, by boosting research and innovation and by improving education, to name only a few reform efforts, they aimed to make the European Union “the most dynamic and competitive knowledge-based economy in the world” by 2010. We are now half-way through the process and the results are not very satisfactory. The implementation of reform in Member States has been quite scarce. The reform package consists of 28 main objectives and 120 sub-objectives, with 117 different indicators. The reporting system for 25 Member States adds up to no fewer than 300 annual reports. Nobody reads of all of them. To remedy this lack of commitment of Member States, the Commission proposed to establish a new kind of partnership with Member States. It also decided to focus efforts on two main areas: productivity and employment. To make things simpler and more coherent, there should be just one national growth programme and one EU growth plan. The European Union cannot boost productivity and employment if Member States do not do their part “De meest dynamische en concurrentiekrachtige kenniseconomie in de wereld” tegen 2010. = Socio-economisch concurrentie-model

5 NATURA 2000 Netwerk Het BELANGRIJKSTE instrument voor een Actieplan Biodiversiteit in Europa Coherente combinatie van soort- en habitatbescherming.

6 Wat is nu juist NATURA 2000 ? “Een EU-wijd ecologisch netwerk van beschermende gebieden” bestaande uit : Speciale Beschermingszone (SBZ-V) van de Vogelrichtlijn voor 181 kwetsbare vogelsoorten voor trekvogels (vnl waterrijke gebieden) Speciale Beschermingszones (SBZ-H) van de Habitatrichtlijn voor 200 habitattypes voor ongeveer 700 soorten planten en dieren Is de inspanning van de EU om te voldoen aan de doelstellingen van ‘United Nations Convention on Biodiversity’

7 Belangrijkste kenmerken van de Vogel- en Habitatrichtlijn
Vogelrichtlijn – 1979 Alle vogelsoorten beschermd Geen prioritaire soorten (cf. indicatieve lijst Life-Nature) gehele EU grondgebied Habitat beschermingsmaatregelen (incl. SBZ-V in Natura 2000) Jacht en handel gelimiteerd voor bepaalde soorten Habitatrichtlijn – 1992 Soorten/Habitats van algemeen EU belang beschermen Prioritaire habitats/soorten Biogeografische regio's Gebiedsbeschermingsmaatregelen (SBZ-H) in Natura 2000 Soortbescherming en -beheer

8 Selectie van N2K gebied (Fase 1)
“Wetenschappelijk” benadering: Speciale beschermingszones onder de Vogelrichtlijn = Wetenschappelijke criteria (Ornithologisch) Lidstaat duidt het ‘meeste geschikte gebied’ aan SBZ-H = Directives’ criteria Lidstaat stelt een nationale lijst met gebieden voor Commissie & Lidstaat  lijst ‘gebieden van communitair belang’ Lidstaat duidt de uiteindelijke SBZ-H aan Selection of sites has been highly controversial and some cases are still under court analysis. Selection of sites is mainly under Member State responsibility. Conflicts due to the lack of early consultation of stakeholders lead to a strong opposition to N2K concept. ELO was deeply involved in the protection of property right and rights of use of its members. What is the current state of N2K designation?

9 Vogel = +/- 8% en Habitat = +/- 14 %
NATURA 2000 Gebieden Vogel = +/- 8% en Habitat = +/- 14 %

10 NATURA 2000 Implementatie - Verantwoordelijkheid van de LIDSTAAT
art 6, 12, 16 - wetgeving Impact voor – Rol van eigenaar – gebruiker geen ‘strikt natuurreservaat’ waarin menselijke activiteit wordt uitgesloten Beheerplan als ‘TOOL’ Biodiversiteit - Nadruk op ‘duurzaam beheer’  !!! ecologie - economie – sociaal !!! Financiering Aim of designation and management of sites: Ensuring that sites provide the necessary long term conservation benefit.

11 1. NATURA 2000 gebiedsbeheer (Fase 2)
Geen ‘kant en klaar’ model Gebiedgerichte benadering Participatieve aanpak Reality of nature = large diversity of “natural” habitats, types of sites, media resources (water, soil) Large diversity of land uses history Land users have to be creative and cooperative with other interests to find THE adequate management plan for THE site within the territory. This means a common vision for the territory.

12 1. Hoe omgaan met verandering in Natura 2000 gebieden – enkele criteria
Artikel 6 beschrijft de instrumenten voor een juist gebruik en de bescherming van de Natura 2000 gebieden (Hfd. ”Instandhouding van de natuurlijke habitats en de habitats van soorten”) = GEBIEDEN Algemene regel : lid 1: treffen van de nodige instandhoudingsmaatregelen  gericht op positieve en pro-actieve ingrepen. lid 2 : kwaliteitsverlies van habitats en aanzienlijke verstoring van soorten moeten worden vermeden  preventie. Procedure De leden 3 en 4 :procedurele en feitelijke waarborgen (monitoring – evaluatie) ten aanzien van plannen en projecten die significante gevolgen kunnen hebben voor een „Natura 2000”-gebied.

13 1. Artikel 12/16, (Hfd. „Bescherming van de soorten”) = Strikte bescherming plant en dier
Art. 12 /16 = Lidstaat moet instaan voor de strikte bescherming van bepaalde soorten (lijst Bijlage II en Bijlage IV) in het habitat Art. 12 = strikte bescherming plant en dier (+ecologische/wettelijk criteria) Art. 16 = derogatie procedure (+ pre-test verplichtingen) - geen bevredigend ander alternatief - afwijking doet geen afbreuk aan de instandhoudingsdoelstelling - weloverwogen redenen om het algemeen maatschappelijk belang te kunnen inroepen (incl. sociaal/economisch) - compensatie maatregelen worden genomen Article 12 establish a STRICT PROTECTION system. This means a liability without fault, a “any/any” wording. Art. 16 = allows derogation for specific purposes only if: No satisfactory alternative Not detrimental to the “maintenance of population at a favourable conservation status in their natural range” Mitigation / Compensation / “supplementary measures” Obviously little exceptions are allowed and a pre-test obligation is imposed. The compensation has to be equivalent for the species/habitat long term development. The current work on these article aims at clarifying the MS obligations depending on level of interpretation of the definitions of ecological or legal concepts stated in article 12 and 16 Part of the work was focused on specific definitions

14 1. Artikel 12/16 enkele ecologische en wettelijke elementen
Natuurlijk karakter/ gunstige staat van bescherming Broed- en rustplaatsen Achteruitgang / schade / verstoring Preventie / Pro-actieve maatregelen / herstel Introductie / Re-introductie - toevallige /Introductie Mitigerend / Compensatie / “bijkomende maatregelen” Probleem: bestaande activiteiten + goed beheer vs. art. 12? For the interpretation specific tools are needed: Ecological functionality, flexible approach, species by species approach…. proportionality, Mitigation, compensatory Some questions remain partly open, partly unsolved by the Working group such as “Deterioration” definition: Clear & direct positive actions which cause in summation a deterioration of the functionality of breeding sites and resting places, and which have a direct cause-effect-relationship to deterioration (art.12.1d) Open question : gradual deterioration (leak of nutrient, eutrophication…) Current state: The WG published its conclusion The Commission just published a third draft version of its “guidance document”. The EC is solely responsible for the final text. EC is awaiting in December January the Court Case Commission vs. Germany which could clarify some points on article 12. Generally speaking, in case of interpretation conflicts, the European Court of Justice (ECJ) is deciding. Recent rulings showed that the ECJ is favouring an the environmental approach (cf. Careta Careta Case) One big worry: the ONGOING ACTIVITIES more specifically in agriculture and forestry matters. The interpretation being stringent, it seems that the ongoing rural activities do not comply with art.12 obligations even following Good Practices (“German Non Paper”). An answer should be found in December January. The EC still wants to keep INTERPRETATION issue separated from IMPLEMENTATION issue. ELO remains vigilant on both issues. The implementation phase needs management plans.

15 2. Impact op de landelijke activiteiten
N2000 toepassing vraag zeer grote inspanning op het vlak van : Mensen, inzetbaarheid en beschikbaarheid Technische middelen (kennis & infrastructuur) Beperkingen op verwezenlijking/ontwikkeling van activiteiten ten gevolge van soortenbescherming (Art 6 Habitatrichtlijn) Beperking/verbod van activiteiten, zelfs bestaande activiteiten ten gevolge van soorten in het habitat (Art Habitatrichtlijn) Financiële impact : Verlies aan inkomsten, verlies van kapitaal, of zelfs het einde van bedrijf en uitbating, verlies van waarde van de activa Artikel 8 Habitatrichtlijn + actuele financiële discussie in EP en Raad This long term perspective is fundamental for rural entrepreneurship. Therefore, ELO is deeply involved in the N2K debate, mainly on the issue of possible impacts on rural activities. Identifying the problems and their weight was important to target them and try to find solution with decision makers.

16 Belang van behoud/ontwikkeling van landelijke activiteiten:
2. ELO credo Belang van behoud/ontwikkeling van landelijke activiteiten: Mens maakte de omgeving zoals we deze vandaag kennen (vaak reeds generaties lang), dagdagelijkse arbeid droeg bij aan de ontwikkeling, schoonheid, pracht en rijkdom van het landschap en de biodiversiteit in de EU …( cf. ELO Boek) Het platteland als museum betekent het verlies aan landelijke activiteiten en gronden van belang voor het behoud van de landelijke omgeving Landelijke activiteiten dragen bij aan de biodiversiteit: landbouw, bosbouw, jacht, visserij, buitensporten… Locale activiteiten vs globalisatie Geld besteed aan plattelandsontwikkeling blijft lokaal en maakt de ontwikkeling mogelijk van nieuwe activiteiten (hefboom), nieuwe technologieën (eco-efficiënt: biomassa, windparken,…).

17 2. Sleutelrol van landeigenaars in het beheer en toename van biodiversiteit
Bijzondere situatie van de landeigenaar met betrekking tot de toepassing van N2000 is namelijk dat er verschillende rechten gebonden zijn aan de grond, maar dat uiteindelijk één persoon verantwoordelijk is voor het beheer en behoud : de eigenaar, want hij krijgt op het einde finaal de last indien activiteiten onmogelijk worden. Eigendomsrecht, jachtrecht, visrecht, toegangsrecht, gebruiksrecht,… maakt dat al vlug soms meer dan 10 mensen geïnteresseerd zijn in hetzelfde stukje land. Leid de beslissing over infrastructuur, beheer en omgeving (vb. NL herstel van waterrijke gebieden)

18 2. Mogelijk ontwikkeling in N2000 gebieden
Geen verbod ‘a priori’ van nieuwe activiteiten (art.6, art.12/16) Ontwikkelingen geval per geval te bekijken Evaluatie en beslissingsprocedure Bijkomende beschermingsmaatregelen voor prioritaire habitats Documenten/richtlijnen over artikel 6 en artikel 12/16 (in opmaak) Aanmoedigen van de LS om gelijkaardige documenten op te maken (lastenboek voor habitats)

19 3. Management Plan - Beheerplan – (Fase 2 +)
Een belangrijk communicatie/implementatie hulpmiddel Vertrouwen winnen van de landeigenaar en zijn leefomgeving is uiterst belangrijk - In het geval van NATURA 2000, kan men enkel het vertrouwen winnen van de mensen indien er een oprechte belangstelling wordt getoond in hun gezichtspunten, en dat er bij beslissingen over de toekomst van een N2000 gebied, daar duidelijk rekening mee wordt gehouden !!!!!

20 3. Belangrijke voordelen van deze plannen :
Verzamel alle noodzakelijk informatie over bescherming op één plaats en voor iedereen inkijkbaar ! Verduidelijk het bestaande landgebruik en de interrelatie met natuurbescherming ! Voorzie in een open forum voor debat ! Streef naar consensus over de manier waarop het langetermijnbeheer moet verlopen ! Zorg bij het uiteindelijke resultaat voor een gevoel van gedeeld eigendomsbezit bij alle deelnemende groepen ! Territory approach, multifunctionaly…

21 3. Belangrijke voordelen van deze plannen :
Daarnaast biedt het de mogelijkheid voor de verschillende deelnemers om van elkaar te leren en de mening van andere personen te waarderen Het moet worden gehandhaafd; Bijzondere inspanningen zullen vereist zijn om het proces draaiend te houden en de belangstelling en actieve samenwerking van alle actoren te waarborgen.

22 4. Behoud van Biodiversiteit
De EU uitdaging : GLB (CAP) hervorming NATURA 2000 netwerk Diverse milieu wetten De al oude confrontatie tussen Plattelandsactiviteiten en Milieuwetten moet stoppen en van afgestapt worden, op basis van een constructieve dialoog tussen overheid en gebruikers.

23 4. Belangrijkste uitdagingen voor de gebruikers moeten zich toespitsen op :
Duurzame landbouw Duurzame bosbouw Duurzame jacht en buitenactiviteien (vb. Hengelsport, buitensporten,….)

24 NATUUR HEEFT NOOD AAN LANDBOUW…!
4. Duurzame Landbouw en Bosbouw4 De doelstelling: Toename van de rendabiliteit van de landbouwbedrijven op lange termijn basis (vs. verlaten van gronden, verlies van jobs,….. Produceren en terzelfdertijd de biodiversiteit laten toenemen en EU landschappen beschermen (2de generatie productie en 3de generatie productie) om te voldoen aan de toenemende behoeften van de burger Landbeheerscontracten moeten worden uitgevoerd met : Visie over leefbaarheid op lange termijn (biodiversiteit + socio-economisch benadering) Toewijzing van de nodige fondsen, rekeninghoudend met een juiste en billijke compensatie en economische hervormingen. Nood aan EVENWICHTIGE wetgeving en regelgeving met een HOLISTISCHE aanpak NATUUR HEEFT NOOD AAN LANDBOUW…! Long term perspective, socio-economical approach & biodiversity enhancement AGRICULTURAL PRACTICES AND BIODIVERSITY PRESERVATION ARE NOT IRRECONCILABLE ! NATURE NEEDS FARMING! NATURE NEEDS FORESTRY ACTIVITIES! NATURE NEEDS HUNTING AND OUTSIDE ACTIVITIES! = The two parts of an apple = the old story of the egg and the hen (l’oeuf et la poule)

25 Sustainable management
4. Duurzame land- en bosbouw Economic Social Environmental Sustainable management ELO gelooft dat indien NATURA 2000 wordt uitgevoerd op een juiste manier het een nuttig instrument kan zijn om een evenwichtig systeem uit te bouwen dat in staat is instandhoudingsdoelstelling vast te leggen : bevorderen van biodiversiteit en socio-economische kenmerken op een lange termijn basis

26 4. Duurzame Jacht en buitenactiviteiten
ELO erkent de noodzaak en het belang van een effectieve bescherming van habitats en gericht beheer ter bevordering van de biodiversiteit ELO beklemtoont eveneens dat de aanduiding tot NATURA 2000 gebied geenszins jacht & buitenactiviteiten uitsluit We erkennen dat goed beheerde jacht in Natura 2000 gebieden kan behouden blijven zolang het verzoenbaar is met de doelstellingen van de SBZ (Chapter 1.5 “Conservation of Habitats” of the Guidance Document) ELO promoot “Sustainable Hunting Initiative” : overeenkomst tussen Birdlife International en FACE op basis van Directive 79/409/EEC

27 Art 8 “Habitatrichtlijn”
5. N2000 goed gefinancierd ? In UE 15 Natura 2000 leidt onder Een zwakke communicatie Een gebrek aan medewerking van de gebruikers Een zwakke omzetting door de LS Het is NOODZAKELIJK te voorzien in een adequate financiering van N2K Art 8 “Habitatrichtlijn” NB: CAUTION: The stand still notion could become an empty shell due to an extreme interpretation of article 12. geen financiering of cofinanciering geen andere verplichting dan «standstill»

28 5. Art 8 “Habitatsrichtlijn”
Doel: Analyse de financiering van NATURA 2000 netwerk Achtergrond: Europees netwerk van beschermende gebieden met nieuwe leefmilieu beperkingen. Wie zal de financiële kost dragen van deze beperkingen ??? Financiering? No specifiek instr. = Art. 8 & LIFE+ & RDR & EAGGF & EAFDR & EFRD … ELO actie is gericht op : Uitbreiding van Art.8 voor het gehele netwerk en niet alleen de SBZ-V (SCZ) LIFE + ter financiering van ‘non eligible’ activiteiten getroffen door het Natura 2000 network (vnl. forestry); Rural Development Regulation (RDR) of Plattelandsontwikkeling om landbouw-natuur werken te betalen (inkomstenderving, bijkomende kosten door beperkingen, incentives)? Andere? CURRENT SITUATION: Roughly 10 different available financing tools. EC invited stakeholders (ELO + green NGOs) to be part of the Steering group on elaboration of a guidance document on financing N2K EAGGF/FEOGA – R-1257/99 EC & R-1783/2003 EC : art 9/16/22-24/29-33 EAFRD/FEADER [COM (2004)490 – ] : simplification / reorganisation of RD measures (3 axis & horizontal leader “RD Temple) EFRD (art.4-6) [COM (2004)495 – 14/7/2004] : art. 4 (convergence), art. 5 (regional competitiveness & employment), art. 6 (EU territorial cooperation, transboundary planning… ELO favours the reform: Integration: flexibility, national priorities, avoiding double financing /the cohesion policy: convergence, regional competitiveness, EU territorial cooperation But real funding is required otherwise implementation will also be deficient.

29 5. De rol van de Europese commissie
Nauwe samenwerking met de Lidstaten en de actoren Informatie & communicatie (vb. Nieuwsbrief, promotie en uitwisseling van goed beheer tussen de Lidstaten in natuurbeheeractiviteiten) Promotie van NATURA 2000 in de andere EU fondsen ‘Follow-up’ van de implementatie van Habitat/VogelrichtlijnDirectives Gerechtelijke stappen die naar de toepassing van Gemeenschappelijk milieurecht streven: Behandeling van klachten voor het Hof van Justitie Behandeling van petitie Het verzekeren van handhaving van milieu-eisen van voorgestelde acties in het kader van de Europese programma's van Regionaal Fondsen

30 De rol van de Lidstaten en de gewesten  Subsidiariteit
“Implement though the prism of subsidiary their EU obligation regarding N2K” Een advies : geen herhaling van de fouten van de EU 15 door een duidelijke en geloofwaardige dialoog met de gebruikers One advice: no reiteration of EU 15 errors through a clear and faithful dialogue with users = No over transposition of the directives Early participation of Users in the designation process Dialogue with users for the implementation phase

31 Sleutelrol van de Gebruikersorganisaties
Communiceer over NATURA 2000: met de lokale actoren (private & publieke overheden, NGOs, burgers) Beperk potentiele conflicten in de uitwerking van N2K (informeer vroeg genoeg, en durf dialogeren) Zoek naar oplossingen (lokaal & per gebied) Beheerovereenkomsten Eis adequate financiering bij beperkingen Conclusion: Natura 2000 exists. Natura 2000 could be properly applied and used. Don’t wait after the storm; don’t act as the ostrich by putting the head in a hole. Have a positive and concrete action, actively participate to your professional organisations and lobby groups. Defend your viewpoints through a clear collaboration with the authorities. The empty seat it the worst choice to do. Be as active as Green NGOs : structure a balanced dialogue with the people in charge of the designation and implementation: the public authorities and always recall that your are not the problem, you are and will be the solution! Only users can properly and at an affordable price enhance the biodiversity and help the authority to achieve their obligations towards EU.

32 Dank U Voor uw aandacht


Download ppt "Secretary General – CEO"

Verwante presentaties


Ads door Google