Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWouter Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september 2005
2
A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een eigen beleid Een internaat is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar dienstverlening Wat is kwaliteit?
3
1. Wat is kwaliteit in internaten? Doen we goede dingen? Doen we de dingen goed?
4
2. Een internaat is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar dienst- verlening Daartoe moet je bereid zijn dingen te verbeteren en/of te vernieuwen waar nodig
5
3. Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een eigen beleid Daartoe moet je goed kunnen evalueren (en moet je zicht hebben op de mogelijkheden én op de hinderpalen)
6
4. Wat is kwaliteit ? is subjectief evolueert is manipuleerbaar
7
B.KWALITEITSZORG 1. Wat is kwaliteitszorg? 2. Kwaliteitsdriehoek 3. Eigen kwaliteitsbeleid
8
1. Wat is kwaliteitszorg ? Vraagt om actie: 1. kijken naar wat goed loopt behouden 2. wat kan beter? verbeteren
9
2. De kwaliteitsdriehoek actie reflectie expliciteren communiceren evalueren
10
3. Eigen kwaliteitsbeleid zelf verantwoordelijk voor kwaliteit dienstverlening evalueren (+ en -) verbeteren/vernieuwen
11
C.ZELFEVALUATIE 1. wat houdt zelfevaluatie in ? 2. definitie naar Van Petegem 3. voordelen 4. proces zelfevaluatie
12
1. Wat houdt zelfevaluatie in ? géén nieuw gegeven durven voor de spiegel gaan staan! zowel voor de beheerder als voor het team (feedback geven en krijgen) een unieke kans om als team samen te werken !! een hulpmiddel voor kwaliteitsbeleid
13
2. Zelfevaluatie definitie naar prof. P. Van Petegem, UA Een proces in hoofdzaak geïnitieerd door het internaat zelf, waarbij welgekozen participanten op een systematische wijze het functioneren van het internaat beschrijven en beoordelen met het oog op het nemen van initiatieven in het kader van algehele internaat ontwikkeling
14
3. Voordelen Beleid van het internaat wordt verhelderd: waar we naartoe willen? Duidelijkheid over -wat goed loopt -welke klachten er zijn -wát moet verbeteren Kans tot samenwerking Het is de keuze van de betrokkenen
15
4. Proces Zelfevaluatie Voorbereiding Feitelijke en gewenste situatie met ZIN Vaststellingen beoordelen Werkpunten kiezen Plan opstellen en uitvoeren
16
D.ZELFEVALUATIE-INSTRUMENT VOOR INTERNATEN: ZIN 1. kenmerken van het instrument 2. structuur 3. praktische info 4. verloop van het proces
17
1. Kenmerken van ZIN (1) breed instrument, alle relevante aspecten van het internaatsleven tegensprekelijke uitspraken, op verschillende plaatsen aanvoelen van de medewerkers persoonlijk interpretatiekader
18
1. Kenmerken van ZIN (2) beoordeling van het resultaat doe je ZELF biedt aandachtspunten, geen normen werkpunten zijn een uitdaging, aanzet tot gesprek en nadenken
19
2. Structuur 9 bouwstenen leef- en opvoedingsklimaat begeleiding van de internen organisatie van het internaat rol en betrokkenheid van de internaatsparticipanten pedagogisch project infrastructuur, accommodatie, veiligheid en welzijn overleg en participatie groei naar een lerende organisatie leiding en beheer van het internaat omschrijving aandachtspunten uitspraken
20
3. Verloop van het proces invullen vragenlijst verwerking op de Dienst Internaten vaststellingen bespreking van de resultaten keuze van actie/prioriteiten uitwerken van stappenplan realisatie evaluatie
21
4. Praktische info invultijd: ongeveer 1,5 uur individueel in te vullen anoniem in te vullen dienst Internaten inventariseert vaststellingen worden aan internaat gestuurd
22
KWALITEITSZORG En nu aan de slag! ! !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.