De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:"— Transcript van de presentatie:

1 Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Annelies de Klerk Marjolein Rietveld Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie: Het curriculum onderzoeksvaardigheden op Pabo Almere

2 Uitspraken van studenten
“Het begin duurde heel lang, maar daarna ging het heel snel, omdat we toen precies wisten wat we wilden weten”. “Door het onderzoek heb ik eindelijk geleerd wat de helicopterview betekent. Dat was altijd zo’n vage term van de docenten, maar nu snap ik ‘m”. “Onderzoek doen heeft mij geleerd dat ik toch blinde vlekken heb. Ik weet nu dat feedback van anderen écht wat oplevert”.

3 Inhoud van de presentatie
Onderzoekscyclus: Ontwerpen Operationaliseren Waarderen Resultaten communiceren Reflecteren

4 Onderzoekscyclus Fase 1: Ontwerpen

5 Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten
De ontwerpfase Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten

6 Beginsituatie De ontwerpfase Periodetoetsen en -opdrachten
Praktijk, met eigen praktijkplan Prestaties, schrijfprestaties, onderzoeksprestaties en afstudeeronderzoek

7 De ontwerpfase Probleemstelling mbt beginsituatie start: intern onderzoek met als hoofdvraag “Wanneer en op welk wijze verwerft de student onderzoeksvaardigheden in het huidige curriculum””?

8 Bevindingen: De ontwerpfase
Prestaties te weinig samenhangend en diepgaand Niveau afstudeeronderzoeken niet voldoende Studenten hebben moeite met schrijfprestaties Studenten hanteren te weinig een systematische manier van werken

9 De ontwerpfase Doelstelling - kwaliteitsimpuls garantie HBO afstudeerniveau - intrapersoonlijke én interpersoonlijke generalisatie van onderzoeksvaardigheden

10 De ontwerpfase Uitgangspunten - criteria HBO niveau - per jaar kwalitatieve verzwaring - per jaar focus op bepaalde onderdelen - differentiatiemogelijkheden voor student - gerichte ondersteuning door onderzoeksdocent - leren van elkaar door studenten - relatie met praktijk

11 Fase 2: Operationalisatie
Onderzoekscyclus Fase 2: Operationalisatie

12 Operationalisatie Onderwerpen De onderzoeksopdrachten Ondersteuning door team onderzoeksdocenten Invoegen in bestaande curriculum

13 De onderzoeksopdrachten
Operationalisatie De onderzoeksopdrachten Propedeuse: observatieopdracht, 3 ECT’s Hoofdfase (1): onderzoek mét enquête, 6 ECT’s Hoofdfase (2): onderzoek met LVS analyse, 6 ECT’s Afstudeerfase: onderzoek en scriptie, 9 ECT’s

14 Operationalisatie Ondersteuning door docenten - colleges & handleidingen - propedeuse: feedback op ontwerp - hoofdfase (1 & 2): feedback op ontwerp (en enquete) feedback op rapportage - afstudeerfase, huidige situatie: feedback vakdocent en praktijk. Optionele begeleiding van onderzoeksdocent

15 Operationalisatie Invoegen in bestaande curriculum -’gewone’ prestaties worden onderzoeksopdrachten -colleges toegevoegd in rooster -handleidingen ‘onderzoek en prestaties’ -FTE’s vrijgemaakt voor onderzoeksdocenten

16 Onderzoekscyclus Fase 3: Waarderen

17 Waarderen Onderwerpen De eerste resultaten Generalisatie onderzoeksvaardigheden Garantie HBO niveau Opbrengst voor onderzoeksdocent

18 Waarderen De eerste resultaten - mappen en posters - systematisch werken - schrijven in eigen woorden - betrokkenheid en inzet Generalisatie onderzoeksvaardigheden -intrapersoonlijk; nog te vroeg om vast te stellen -interpersoonlijk; ja, binnen opdrachten zeker

19 Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding
Waarderen Garantie HBO niveau - criteria geformuleerd op HBO niveau - accreditatie - toekomstig lectoraat Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding - ontwikkeling eigen vaardigheid - betrokkenheid - logistieke drukte

20 Fase 4: Resultaten communiceren
Onderzoekscyclus Fase 4: Resultaten communiceren

21 Resultaten communiceren
Onderwerpen Deze lezing: zijn er vragen? Onze vragen voor het publiek: Missen we iets in de opbouw van het curriculum? (2) Moet waarborg van curriculum in handen aparte onderzoeksgroep blijven ?

22 Onderzoekscyclus Fase 5: Reflectie

23 Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie
Reflecteren Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie

24 Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein
Reflecteren Het onderzoekscurriculum + niveau resultaat + ruimte voor differentiatie student + ontwerp van curriculum + team onderzoeksdocenten - logistieke drukte - kinderziektes in de opdrachten Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein

25 Reuze bedankt voor uw aandacht!
Reflecteren Deze presentatie Reuze bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:"

Verwante presentaties


Ads door Google