Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Van Participatie naar Participa(c)tie
De Participatiemaatschappij Van Participatie naar Participa(c)tie Studiemiddag: Ervaringswerk over sociale firma’s, 17 mei 2013 Theo Duijker Copyright 2012,
2
De Participatiemaatschappij
Wie is Theo Duijker? Werkgever
3
Waarom van ondernemer naar Sociaal ondernemer?
De Participatiemaatschappij Waarom van ondernemer naar Sociaal ondernemer? “Rosa” …het kan anders Ondernemen ++ (HNO)
4
De Participatiemaatschappij
Wat doet Enspiratie? Sociaal Ondernemerschap stimuleren Mensen in hun kracht brengen en zelfstandig te maken, door te focussen op mogelijkheden. Zorginstellingen helpen hun kwaliteiten te richten op het zoveel mogelijk zelfstandig maken van mensen voor het verrichten van werkzaamheden. Werkgevers helpen meer rendement uit hun medewerkers te halen. Met of zonder een geïndiceerde beperking. Overheid helpen in het efficiënter besteden van overheidsgelden op het gebied van sociale voorzieningen. Loonwaarde aantonen, dus het liefst zoveel mogelijk werken in een commerciële setting
5
Waarom een commerciële setting?
De Participatiemaatschappij Waarom een commerciële setting? De commerciële klant (gast) staat centraal. De cliënt is direct in de rol van medewerker Er ontstaat zingeving Aandacht op economische haalbaarheid Het is een prima basis om loonwaarde te creëren (aan te tonen).
6
De Participatiemaatschappij
Kortom De Participatiemaatschappij
7
Wat verstaan wij onder Sociale Ondernemingen?
De Participatiemaatschappij Wat verstaan wij onder Sociale Ondernemingen? Arbeidsparticipatie van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven die werkgelegenheid bieden aan personen mét en zonder afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven die tijdelijke werkgelegenheid en/of leerwerkplekken bieden aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (leerwerkbedrijven). Bedrijven die beschut werk bieden aan personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven die niet te classificeren zijn in één van bovenstaande varianten omdat zij diverse doelgroepen inzetten en/of onder verschillende condities (tijdelijk én duurzaam) en al dan niet in combinatie met werknemers zonder afstand tot de arbeidsmarkt. (Bron: TNO)
8
Wie zijn onze doelgroepen?
De Participatiemaatschappij Wie zijn onze doelgroepen? Client/ medewerkers ( Rol (zelfstandig) medewerker) Arbeidsmarkt (vraaggericht, nieuwe rol leidinggevende) Zorginstelling (nieuwe rol, zelfstandig maken van mensen, ondersteunen bij transitie, dromenvangen)
9
De Participatiemaatschappij
Wat zijn onze pijlers? De Participatiemaatschappij Realistische businessplannen Commerciële aanpak (toets) Duidelijke doelstellingen (commercieel en mensontwikkeling) Meten op basis van kengetallen (van resultaten en loonwaarde) Regie op medewerker Vakman ++ (Sociaal en economisch) Vraag gericht Methodiek gericht op zelfstandig maken van medewerkers (inzet van hulpmiddelen) Beloningsysteem (Loonwaarde) Instroom (kwalitatief en structureel) Koppeling vakopleiding (Client: basisvaardigheden, Vakmanschap en Medewerker: Sociaal ondernemen). Participatiematrix
10
De Participatiemaatschappij
Welke hulpmiddelen? De Participatiemaatschappij Enkele voorbeelden: Gast staat centraal Bedrijfskleding Balanskaart Takenlijsten “Moeilijke vragen koffertje” “Stille urenlijstje”
11
De Participatiemaatschappij
Enkele voorbeelden DROOM! (Elst) In de Weerd (Arnhem) Geniet van appeltaart Paul (Soepenstein)
12
Wat maakt een goede Sociale Onderneming?
De Participatiemaatschappij Wat maakt een goede Sociale Onderneming? Realistische businessplannen Commerciële aanpak (de gast is koning) Expert in het aansturen/ontwikkelen van de doelgroep Dus zelfstandigheid en zorgen dat het lukt Creatief zijn in beperkingen oplossen (blijven proberen totdat het lukt) Gaan voor olympisch goud,…….dit betekent TOPSPORT Tools en hulpmiddelen (samen ontwikkelen) Methodiek (w.o. balanskaart) Successen meten en vieren Resultaat verschuiving op de participatieladder/matrix Positief denken!!!! (er is meer mogelijk dan je denkt) Belonen in geld en complimenten Uitstroom bevorderen (dit zijn successen) Instroom (drempeltoets), niet iedereen, maar we houden van uitdagingen Opleiden en bij brengen van vakkennis (ook voor gemeente, (zorg) instellingen)
13
De Participatiemaatschappij
Wat is onze droom? Wij willen een bedrijf oprichten wat uiteindelijk uitgroeit tot een bedrijf met de navolgende kenmerken: Minimaal 1 miljoen euro omzet 30 medewerkers Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn de medewerkers Winstgevend Goed rendement voor de aandeelhouders De medewerkers zijn de aandeelhouders Copyright 2012,
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.