Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Verhuur en milieuzones
Robert Motshagen
2
Inhoud presentatie Waarom luchtkwaliteitsmaatregelen?
Milieuzones vrachtverkeer Milieuzones personenverkeer Milieuzones bestelverkeer Subsidies Duurzaam inkopen Buitenlandse milieuzones Kansen voor verhuurbranche Meer informatie
3
Waarom luchtkwaliteitsmaatregelen?
Naar schatting vroegtijdige sterfgevallen in NL Koppeling luchtkwaliteit en bouwprojecten Gevolg: veel grote bouwprojecten liggen stil Gemeenten moeten maatregelen nemen om te kunnen bouwen We halen Europese normen niet Ook bij uitstel moeten we alles doen wat in onze macht ligt
4
Luchtkwaliteit in Nederland
Sterke verbetering in afgelopen 10 jaar Gemeenten moeten luchtkwaliteit berekenen Lucht wordt steeds schoner Belangrijk want met schone lucht geen MZ Metingen laten dit echter niet zien Voorjaar van 2009 nieuwe uitkomsten
5
Milieuzones vrachtverkeer (1) ter herinnering
Convenant afgesloten in 2006 Regime: Euro 0 en I niet Euro II en Euro III met roetfilter (indien beschikbaar) Na 2010 Euro IV en Euro V Na 2010 tot juli 2013 Euro III met roetfilter, (mits beschikbaar en niet ouder dan 8 jaar) Bijzondere voertuigen mogen maximaal 13 jaar oud zijn Maximaal 12 dagontheffingen per kenteken/jaar/gemeente
6
Milieuzone vrachtverkeer (2) waar?
9 gemeenten hebben milieuzones Den Haag, Utrecht, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Tilburg, Rotterdam, Maastricht, Amsterdam 2009 en verder nog eens 10 gemeenten: Leiden, Zaanstad, Schiedam, Leidschendam-Voorburg, Heerlen, Sittard-Geleen, Rijswijk, Nijmegen, Maastricht, Arnhem en Helmond Maasvlakte I en II milieuzone vanaf (alleen Euro 5 )?
7
Milieuzone vrachtverkeer (3)
Wat als Euro 0 of Euro I of Euro II/III zonder filter?: Geen filter beschikbaar voor Euro II en III (zie TGK-lijst) 12 dagontheffingen (bij gemeente) Niet behalen temperatuur (bij SN-Zwolle) Hardheidsclausule (bij gemeente)
8
Milieuzone vrachtverkeer (4) Handhaving
Handhaving tot nu toe via BOA’s Naleving nu rond de % Een aantal gemeenten zal kentekenscanners gaan gebruiken Betrouwbaarheid > 90 % Bij overtreding € 150,- boete
9
Milieuzone personenauto’s (1) Onder voorbehoud !!!!
Initiatief van Amsterdam Zij hebben een groot luchtkwaliteitprobleem Nieuwe berekeningen zijn essentieel Regime: Benzine en LPG ong 15 jaar oud Diesel ongeveer 12 jaar oud (met roetfilter)
10
Milieuzone bestelauto's (1) Onder voorbehoud !!!!!
Bestel- en personenauto's genoemd in vrachtautoconvenant Al een jaar onderhandelingen tussen: VROM + V&W EVO TLN KNV Platform Detailhandel MKB-Nederland Gemeenten
11
Milieuzone bestelauto's (2) Onder voorbehoud !!!!!
Regime: Invoeringsdatum medio 2010 Gemiddeld mag een bestelwagen 8 jaar oud zijn (met een variatie van 2 jaar) Euro 4 mag tot Euro 4 met affabriek filter en Euro 5 daarna Er is geen sprake van retrofit roetfilters, wel van OEM-filters
12
Milieuzone bestelauto’s (3)? Waar? Onder voorbehoud!!!
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag Misschien één Brabantse gemeente Eisen aan invoering Milieuzone: Luchtkwaliteitsprobleem Oplossing via milieuzone bestelverkeer Overleg met bedrijfsleven Eerste milieuzones niet vóór medio 2010
13
Milieuzone bestelverkeer (4) Onder voorbehoud!!!
Stand van zaken onderhandelingen: Bedrijfsleven wil sloopregeling Gemeenten ook + lokale premie Rijk zoekt naar geld Scenario’s ondertekening convenant Rijk, gemeenten en bedrijfsleven Rijk en gemeenten Niets Fijn stof convenant is wat anders !
14
Fijn stof convenant Hierin hebben Rijk en automobielbranche afgesproken het percentage Euro 4 met roetfilter of Euro 5 sterker te laten stijgen In 2012 sowieso verplicht
15
Subsidies Alle regelingen lopen in 2009 door
Op Euro III met filter is nog subsidie (< 225 kW) Bestelwagens met affabriek filter € 400,-
16
Subsidie Euro V en EEV vrachtwagens
€ 500,- of € 1500,- (resp. > 225 kW en < 225 kW) EEV € 1500 of € 2500 (resp. > 225 kW en < 225 kW) Tot oktober 2009 Let op 3 maanden termijn !
17
Duurzaam inkopen en verhuur
Rijk koopt in % duurzaam in Gemeenten in % en 100 % in 2015 Ook dit biedt kansen voor de verhuur
18
Criteria: Eisen: Gunning/wensen:
75 % van de chauffeurs Het Nieuwe Rijden Bestelverkeer: Euro 4 met OEM of retrofit filter Vrachtwagens: Euro III met filter Gunning/wensen: Schonere motoren (dus Euro IV – EEV) Stille banden Klimaat compensatie
19
Buitenlandse milieuzones
Meestal alle verkeer ! Duitsland: Umweltplaquette Te verkrijgen in Nederland Tot 2010 minimaal Euro 2 (rode sticker) Niet uniform !! London: Low Emission Zone Vrachtverkeer: > Euro III Bestelverkeer vanaf oktober 2010 > Euro 3 Van te voren aanmelden:
20
Advies aan verhuurbranche (1)
Let bij verhuur van vrachtwagens op milieuzones: Geen Euro 0 en Euro I Tot Euro II of Euro III met Roetfilter en Na Euro IV en Euro V en Euro III met roetfilter mag niet ouder zijn dan 8 jaar. Milieuzones (vrachtverkeer) tot (nu toe)
21
Advies aan Verhuurbranche (2)
Personenwagens zou geen probleem op moeten leveren Bestelwagens wel ! Houdt berichtgeving in de gaten Let op verhuur van oudere bestelwagens Koop nu zoveel mogelijk Euro 4 met affabriek roetfilter (want hogere restwaarde en toegang tot na )
22
Milieuzones bieden ook kansen
Verhuurders hebben vaak een jong wagenpark dus hogere verhuur Profileer je dus ook met toegang tot milieuzones en schoner wagenpark Steeds meer instellingen doen aan ‘duurzaam inkopen’, dus jullie schone voertuigen (personen-, bestel- en vrachtwagens)
23
Meer informatie: www.milieuzones.nl ( + nieuwsbrief)
(bestelwagens) (bestelwagens) (vrachtwagens) (nw vrachtwagens) (Europese MZ) Frans Nieman (SenterNovem) Robert Motshagen:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.