Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
2
Taos, oktober 2004 PH-landschap op gemeentelijk niveau anno 2007
3
geamputeerd gezondheidsbeleid GGD-en (zetten zich) buitenspel in de maatschappelijke gezondheidszorg op gemeentelijk niveau Erik Lieber, sociaal geneeskundige, directeur GGD Zuidhollandse Eilanden PH-forum, Hoog Brabant, Utrecht, 22 februari 2005
4
Exclusief standpunt!
5
GGD naar brandweer en thuiszorg - wethouder binnenkort zonder eigen PH-instrument - Exclusief standpunt!
6
GGD naar brandweer en thuiszorg - wethouder binnenkort zonder eigen PH-instrument - 2005: onder dekking van het veiligheidsdenken onttrekken technocratische krachten de GGD aan het lokale debat en het lokale politieke bestuur Exclusief standpunt!
7
GGD naar brandweer en thuiszorg - wethouder binnenkort zonder eigen PH-instrument - 2005: onder dekking van het veiligheidsdenken onttrekken technocratische krachten de GGD aan het lokale debat en het lokale politieke bestuur (inter)gemeentelijke GGD anno 2007: > aangestuurd in kader van openbare orde en veiligheid > onderdeel provinciale hulpverleningsdienst van burgemeesters > geprogrammeerd door VWS als satelliet van het RIVM > lokale restanten overgenomen door de thuiszorg Exclusief standpunt!
8
GGD naar brandweer en thuiszorg - wethouder binnenkort zonder eigen PH-instrument - 2005: onder dekking van het veiligheidsdenken onttrekken technocratische krachten de GGD aan het lokale debat en het lokale politieke bestuur (inter)gemeentelijke GGD anno 2007: > aangestuurd in kader van openbare orde en veiligheid > onderdeel provinciale hulpverleningsdienst van burgemeesters > geprogrammeerd door VWS als satelliet van het RIVM > lokale restanten overgenomen door de thuiszorg met dank aan > een zwakke identiteit van de PH; > gemeenten die nog nauwelijks vertrouwd zijn met de WCPV > de VNG die zwak tegenspel biedt Exclusief standpunt!
9
GGD naar brandweer en thuiszorg - wethouder binnenkort zonder eigen PH-instrument - 2005: onder dekking van het veiligheidsdenken onttrekken technocratische krachten de GGD aan het lokale debat en het lokale politieke bestuur (inter)gemeentelijke GGD anno 2007: > aangestuurd in kader van openbare orde en veiligheid > onderdeel provinciale hulpverleningsdienst van burgemeesters > geprogrammeerd door VWS als satelliet van het RIVM > lokale restanten overgenomen door de thuiszorg met dank aan > een zwakke identiteit van de PH; > gemeenten die nog nauwelijks vertrouwd zijn met de WCPV > de VNG die zwak tegenspel biedt Balkenende, burgemeester en brandweercommandant: blij toe! Exclusief standpunt!
10
sturing nieuwe stijl Pyongyang, april 2004
11
Wat is er aan de hand?
12
> discussie over bestuurlijke vorm, niet (PH) inhoud
13
Wat is er aan de hand? > discussie over bestuurlijke vorm, niet (PH) inhoud > discussie vanuit standpunten, niet problemen (waarom geen scenario’s over toekomst PH?)
14
Wat is er aan de hand? > discussie over bestuurlijke vorm, niet (PH) inhoud > discussie vanuit standpunten, niet problemen (waarom geen scenario’s over toekomst PH?) > argumentatie vanuit veiligheid, niet gezondheid
15
Wat is er aan de hand? > discussie over bestuurlijke vorm, niet (PH) inhoud > discussie vanuit standpunten, niet problemen (waarom geen scenario’s over toekomst PH?) > argumentatie vanuit veiligheid, niet gezondheid > discussie vanuit beheersing, niet facilitering
16
Wat is er aan de hand? > discussie over bestuurlijke vorm, niet (PH) inhoud > discussie vanuit standpunten, niet problemen (waarom geen scenario’s over toekomst PH?) > argumentatie vanuit veiligheid, niet gezondheid > discussie vanuit beheersing, niet facilitering > VWS: doelredenering en self-fulfilling prophecy
17
Pyongyang, mei 2004 structuren nieuwe stijl
18
Gemeentelijk PH instrument?
19
kabinet: > GGD onder regime veiligheidsregio: bestuurlijke congruentie (afgedwongen?!) opschaling (niet afgedwongen?!)
20
Gemeentelijk PH instrument ? kabinet: > GGD onder regime veiligheidsregio: bestuurlijke congruentie (afgedwongen?!) opschaling (niet afgedwongen?!) > aantal veiligheidsregio’s en dus GGD-en: 25 (nu 39 GGD-en), straks wrsch. 15 of 7;
21
Gemeentelijk PH instrument ? kabinet: > GGD onder regime veiligheidsregio: bestuurlijke congruentie (afgedwongen?!) opschaling (niet afgedwongen?!) > aantal veiligheidsregio’s en dus GGD-en: 25 (nu 39 GGD-en), straks wrsch. 15 of 7; departement: > (alle?) expertise centra WCPV-taken bij RIVM
22
Gemeentelijk PH instrument ? kabinet: > GGD onder regime veiligheidsregio: bestuurlijke congruentie (afgedwongen?!) opschaling (niet afgedwongen?!) > aantal veiligheidsregio’s en dus GGD-en: 25 (nu 39 GGD-en), straks wrsch. 15 of 7; departement: > (alle?) expertise centra WCPV-taken bij RIVM > 7 GGD-centra/regio’s
23
Pyongyang mei, 2004 nieuwe constructies voor niet bestaande problemen
24
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden
25
landelijk beleid
26
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en
27
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid
28
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid > gemeenten: voor veel meer geld veel minder invloed praktijk
29
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid > gemeenten: voor veel meer geld veel minder invloed praktijk > kwaliteit: een van de beste van het land (IGZ 2003)
30
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid > gemeenten: voor veel meer geld veel minder invloed praktijk > kwaliteit: een van de beste van het land (IGZ 2003) > kosten: een van de goedkoopste van het land (GGD NL 2003)
31
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid > gemeenten: voor veel meer geld veel minder invloed praktijk > kwaliteit: een van de beste van het land (IGZ 2003) > kosten: een van de goedkoopste van het land (GGD NL 2003) > veiligheid: convenant met hulpverleningsdienst
32
Praktijk op de Zuid-Hollandse Eilanden landelijk beleid > eis congruentie: opsplitsen GGD in 2-en > eis schaalgrootte: overname restanten door GGD Rotterdam en GGD Zuid Holland Zuid > gemeenten: voor veel meer geld veel minder invloed praktijk > kwaliteit: een van de beste van het land (IGZ 2003) > kosten: een van de goedkoopste van het land (GGD NL 2003) > veiligheid: convenant met hulpverleningsdienst > grootschalige taken: convenant met GGD-Rotterdam
33
Er is een waanzinnige exercitie gaande
34
> welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost?
35
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken
36
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau
37
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel:
38
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel: > maak toekomstscenario’s PH
39
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel: > maak toekomstscenario’s PH > stel strenge functionele eisen aan GGD, geen organisatorische
40
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel: > maak toekomstscenario’s PH > stel strenge functionele eisen aan GGD, geen organisatorische > gemeenten (en hun GGD) kunnen dan prima zelf keuze maken: noodzaak van wel/niet opschaling en regiocongruentie
41
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel: > maak toekomstscenario’s PH > stel strenge functionele eisen aan GGD, geen organisatorische > gemeenten (en hun GGD) kunnen dan prima zelf keuze maken: noodzaak van wel/niet opschaling en regiocongruentie > (inter)gemeentelijke dienst, backoffice regeling grootschalige taken
42
Er is een waanzinnige exercitie gaande > welk maatschappelijk probleem wordt hiermee opgelost? > is bestuurlijk vraagstuk over hooguit 5% GGD-taken > maar wel met onomkeerbare ontworteling PH lokaal niveau wel: > maak toekomstscenario’s PH > stel strenge functionele eisen aan GGD, geen organisatorische > gemeenten (en hun GGD) kunnen dan prima zelf keuze maken: noodzaak van wel/niet opschaling en regiocongruentie > (inter)gemeentelijke dienst, backoffice regeling grootschalige taken > convenanten GGD-GHOR met doorzettingsmacht voor bestuur veiligheidsregio bij rampen
43
Califonia, oktober 2004 PH-forum als kristallisatiepunt van nieuw PH-leven???
44
Evaluatie Gemeentelijk Gezondheidsbeleid project SGGB 1998-2001 en traject RGGB 2002-2005 doel: > (proces en) notie belangrijker dan nota opzet: > (samenwerkende) gemeenten eindverantwoordelijk, GGD (krachtig!) ondersteunend > zeer intensieve bestuurlijke terugkoppeling met gemeenten > transparante projectopzet, strakke regie > territoriale differentiatie: lokale, subregionale en regionale modules > input gegevens gefaseerd en op maat > interactieve planvorming (of vergelijkbaar) > intensief flankerend communicatiebeleid nota > inclusief politieke legitimatie > inclusief implementatieplan en voortgangsbewaking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.