Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele de Croon Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Zill? Ziezo! Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
2
Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing
Vernieuwing is een proces in acht fasen (Kotter & Cohen, 2002)
3
Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing
Aanwenden van het innovatief vermogen (Vanhoof & Van Petegem, 2017) Brede combinatie van initiatieven, acties en maatregelen op macro-, meso- en microniveau (naar Valcke, 2010) implementatie van Zin in leren! Zin in leven!
4
Dag van de begeleiding 10 november 2016 Een integrale implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in op zowel beleidsmatige- en organisatorische processen als op processen die verband houden met onderwijsvisie en didactisch handelen. Op microniveau grijpt de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! uiteraard ook in op het leren en de ontwikkeling van leerlingen (gebaseerd op Valcke, 2010). Verschillende actoren beïnvloeden zowel het implementatieproces als elkaar: pedagogisch begeleiders, het team, de leraren, leerlingen en derden. Al die actoren genereren kansen en belemmeringen die bepalend zijn voor de kwaliteit van het implementatieproces. Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen
5
Onderzoeksvraag monitoring proeftuinen Zill
Welke factoren op macro- en mesoniveau beïnvloeden de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in de (buiten)gewone basisscholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen?
6
Methode Onderzoeksgroep: Dataverzameling:
focusgroepen pedagogisch begeleiders (N=12) en schoolteams (N=6) alle regio’s variatie in ambten en traject Dataverzameling: focusgesprekken (PB 2x, S 1x) case-study
7
Analyse resultaten Analyse van focusgesprekken beïnvloedende factoren voor de implementatie van Zill Samenhang beïnvloedende factoren voor Zill model beïnvloedende factoren ‘Implementatieschijf Zill? Ziezo!’
8
Implementatieschijf ‘Zill? Ziezo!’
9
Pedagogisch begeleider Congregaties
Jongens, als we nu eens geen onderwerp zouden geven en we zetten ons op de personeelsvergadering allemaal achterover en we gaan gewoon met elkaar praten over ‘wat is dat dan, goed onderwijs’ Pedagogisch begeleider Congregaties
10
Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen
Centrale beïnvloedende factor: afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zin in leren! Zin in leven! individuele onderwijstheorieën delen, bediscussiëren, bijstellen en verbinden met de visie van Zin in leren! Zin in leven! een gedeelde en gedragen visie op kwaliteitsvol onderwijs
11
Afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zill
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
12
We hebben zitten zoeken, zitten wroeten…
Maar als je dan een positief effect hebt in de school, dan voel je dat niet meer, dan denk je daar niet meer aan. Maar als het dan eens wat minder loopt, dan blijft dat bij mij wel hangen. Pedagogisch begeleider Mechelen-Brussel
13
Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen
Dag van de begeleiding 10 november 2016 Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Rechtstreeks aan het leerplan gerelateerde beïnvloedende factoren: Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen
14
Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
15
De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
16
Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
17
Visieontwikkeling, da’s één aanpak om iets te implementeren,
maar er zijn nog verschillende andere wegen … Pedagogisch begeleider Limburg
18
Factoren i.v.m. beleid en organisatie
de implementatiewijze de communicatie ondersteuning en professionalisering een adaptieve cultuur
19
Implementatiewijze Vul aan met relevante elementen voor jouw school
20
Communicatie Vul aan met relevante elementen voor jouw school
21
Ondersteuning en professionalisering
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
22
Adaptieve cultuur Vul aan met relevante elementen voor jouw school
23
Factoren i.v.m. beleid en organisatie
structuur en organisatie zorg dragen voor het vernieuwingsproces samenwerking (bege)leiding van de pedagogisch begeleiders en schoolleiders + contextfactoren
24
Structuur en organisatie
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
25
Zorg dragen voor het vernieuwingsproces
Vul aan met relevante elementen voor jouw school
26
Samenwerking Vul aan met relevante elementen voor jouw school
27
(bege)leiding Vul aan met relevante elementen voor jouw school
28
Context Vul aan met relevante elementen voor jouw school
29
Rapport Zill? Ziezo!
30
Rapport Zill? Ziezo!
31
Opbouw Deel 2 ‘Beïnvloedende factoren’
Citaten Beschrijving factor vanuit input focusgesprekken (PB/S) Duiding vanuit literatuur Recepten voor de praktijk Inspiratie voor werkvormen en materialen
32
Bekijk de mindmaps en hang post-its met jouw vragen of bedenkingen op de flappen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.