Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMattia Vaccaro Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Creatief subsidiëren Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
2
Netwerkend samenwerken: bron
Onderzoek: Sedimentatie in sturing Systeem brengen in netwerkend werken door meervoudig organiseren Van: Nederlandse school voor openbaar Bestuur (NSOB)
3
Netwerkend samenwerken: sturingsvormen overheid
Bron: Sedimentatie in sturing
4
Netwerkend samenwerken: een beschrijving
Bron: Sedimentatie in sturing
5
Netwerkend samenwerken: een stappenplan
Beleid vaststellen en smart maken Keuze voor netwerkend samenwerken Identificatie van netwerk partners Inventarisatie belangen en doelen van alle netwerk-partners Relevante wettelijke kaders Vaststellen rollen van netwerk- partners Wijze van samenwerken Financiering Vorm van samenwerken go/no go keuze voor netwerkend samenwerken go Intentieovereenkomst Zijn dit inderdaad de stappen? Rol overheid Rol overheid mét partners De stappen 1-3 worden door de overheid zelf uitgevoerd. Na identificatie van het netwerk worden de overige stappen door de overheid afgestemd met de partners
6
Tweede rapport NSOB Vervolg op onderzoek Sedimentatie in sturing
Is het subsidie-instrumentarium (van de provincie) toereikend en passend in de context van netwerkend werken?
7
Bevindingen NSOB Van de klassieke rol.. Subsidiekader (Awb en Asv) gaat van de klassieke rol uit.. .. naar meerdere nieuwe rollen ..maar (hoe) past dit in de nieuwe rollen?
8
Gesignaleerde dilemma's
Subsidievormen en –procedures missen flexibiliteit a. tempo besluitvorming en toekenning; b. ritme van subsidieverlening; c. synchroniciteit van afstemming; d. flexibiliteit in het proces; Maar als we het flexibel maken, hoe: a. borgen we politieke sturing? b. verantwoorden we de besteding van middelen? c. past het in het juridische stelsel? 8
9
Wat is nodig? Een systeem dat dynamisch en flexibel is, maar tegelijkertijd de verantwoordelijkheden van de overheid borgt.
10
Op twee niveaus: Financiering binnen het netwerk Financiering van het netwerk naar derde
11
Twee oplossingen Alternatief kader ontwikkelen Inbouwen in het proces
12
Subsidieregeling onder Asv (Subsidieregeling Netwerkend Financieren)
A. Alternatief kader Subsidieregeling onder Asv (Subsidieregeling Netwerkend Financieren) Algemeen of specifiek (voor netwerken in zijn algemeenheid of per netwerk) Inventariseer waar de ruimte is in Asv Bekijk in hoeverre afwijking mogelijk is van Asv Neem regels op over vorming van netwerk Bepaal bv dat GS bevoegd is om per geval te bepalen dat deze subsidieregeling van kracht wordt Verordening naast Asv Geen binding aan de Asv, dus optimale flexibiliteit Bovenstaande punten gelden ook hier voor
13
B. Inbouwen in het proces
Materiele vereisten incorporeren in de samenwerkingsafspraken (bv. SOK of rechtspersoon) - vereisten Asv (zoals verantwoording, meldingen, betaalcyclus) - vereisten Aanbestedingswet/aanbestedingsbeleid Maar als er meerdere overheden deelnemen, welke Asv en welk aanbestedingsbeleid is dan leidend?
14
Voorbeeld
15
B. Inbouwen in het proces
Hoofdfinancier aanwijzen Beleid volgt de hoofdfinancier (aanbesteding en subsidie) Akkoord van andere bestuursorganen in netwerk voor aanwijzing hoofdfinancier (bestuurlijke afstemming i.v.m. toepassing 'vreemd' beleid) B B B
16
Contactgegevens Sandra van Heukelom-Verhage T 070 515 38 10
E Amy Elzakkers E
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.