De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende."— Transcript van de presentatie:

1 Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende zorg. Zichtbare uitkomsten 2017 Deel projecten van de CR binnen het project Herstel Ondersteunende Zorg gekoppeld aan de 7speerpunten. Kennis projecten van de CR binnen Herstel; SIZ, rookbeleid, ouderen en verslaving, DIS in co-creatie met CR Sinai. De merken hebben de Herstel ondersteunende Zorg in alle werkprocessen zitten; Algemeen kerntaken van de CR hebben geleid tot tijdige en concrete adviezen aan veranderingen in de organisatie; Indien nodig worden er ongevraagde adviezen gegeven. De samenwerking met het Herstelbureau, de Naastbetrokkenen en Geestelijke Verzorging leidt tot concrete resultaten. De samenwerking met het Zwarte Gat, LPGGZ, landelijke en stedelijke partners leidt tot concrete resultaten. Stip op de horizon 2017. De kwaliteit van zorg van cliënten van Arkin is van aantoonbare waarde terug te zien in de monitortrajecten. De medezeggenschap van de CR wordt tijdig en voldoende benut en ingezet bij veranderingen in de zorg. De belangbehartiging van cliënten uit de praktijk wordt door de Cr concreet gemaakt en in beleid omgezet in overleg met de de merken. Herstel Ondersteunende Zorg is in de werkprocessen van de merken een vast onderdeel. De veranderingen binnen de CR dragen bij aan het realiseren van onze kerntaken. Missie We dragen zorg voor de medezeggenschap van cliënten die bij Arkin in zorg zijn. We bewaken de kwaliteit van zorg en behartigen de belangen van cliënten. Dit is in lijn met de wettelijke afspraken hieromtrent en de samenwerkingsovereenkomst met de Raad van Bestuur Arkin. Naast deze kerntaken richten wij ons op de ondersteuning en het monitoren van de merken in het concretiseren van de Herstel Ondersteunende Zorg voor cliënten. Opdat zij de draad van het leven weer op kunnen pakken en hun leven weer opnieuw vorm en inhoud kunnen geven. Medewerkers We faciliteren onze CR leden en vrijwilligers optimaal in de uitvoering van de nieuwe taken. We faciliteren de medewerkers van het ondersteunend bureau optimaal in de ondersteuning van de onderdelen van de Cr en de merken. We hebben jaarlijks een resultaat ontwikkelgesprek met de leden, de vrijwilligers en de medewerkers . We hebben een jaarlijkse heidag waarop geëvalueerd wordt. En een uitje We bieden scholing, lunchbijeenkomsten en symposia afgestemd op de merken en speerpunten. We bieden werkbegeleiding voor de medewerkers en coaching voor de leden en vrijwilligers. We bieden een onkostenvergoeding voor de leden en vacatiegeld voor vrijwilligers volgens de afspraken vastgelegd in het contract. We bieden een goede overgang naar binnen – en buitenring en borgen de daarmee de opgebouwde kennis. Er komt een werkgroep communicatie. We werven voldoende nieuwe leden om slagvaardig te blijven. We dragen zorg voor een professionele opvolger als voorzitter en goed in gewerkte vice voorzitters. Jaarplan CR Arkin 2017 Eindresultaten voor bestuur en financiers De CR adviseert, gevraagd of ongevraagd en agendeert onderwerpen die van belang zijn voor optimale zorg voor cliënten, naastbetrokkenen, medewerkers en zorgverzekeraars in de zorg van Arkin. De CR is gefaciliteerd en tijdig op de hoogte gesteld van voorgenomen veranderingen. De CR wordt in een vroeg stadium betrokken in het mede ontwikkelen van zorginnovaties binnen Arkin. In dat kader heeft de CR regulier overleg met de RvB, de directeur ZOK, de merkdirecties e.a. echelons. De CR is een volwaardige partner binnen en buiten Arkin. Leiderschap We laten onze missie en kerntaken leidend zijn in ons gedrag. We weten wat we willen bereiken, ons handelen is gericht op gezamenlijke resultaten ter verbetering van de zorg vanuit cliënten perspectief. We zien het als onze taak om in het kader van de Herstel Ondersteunende Zorg ook buiten Arkin de samenwerking met partners aan te gaan. Samen sterk in de stad is van essentieel belang voor het herstel van de cliënt en zijn naastbetrokkene. Management van processen We werken volgens het CR model zoals dit in 2016 uitgewerkt is. (zie bijlage) Dit wil zeggen dat er met een binnen – en een buitenring wordt gewerkt. De leden uit de binnenring hebben een eigen contract en mandaten. Zij hebben stemrecht en bepalen de medezeggenschap. De vrijwilligers uit de buitenring dragen bij aan de kennis dmv themagroepen, projecten, lunchbijeenkomsten en het ophalen clientenervaringen. Alle merken worden gemonitord op het ontwikkelen van Herstel Ondersteunende Zorg. Er wordt nauw samengewerkt met de CRen van de BV’s. Gekeken wordt in hoeverre werkprocessen of protocollen geharmoniseerd kunnen worden. Ondersteuners van de BV’s vallen onder het Ondersteunend bureau en hebben eens per 6 weken teamoverleg en werkoverleg. Terwijl de BV’s hun eigen budgetten houden. Er wordt nauw samengewerkt met het Herstelbureau, de Naastenbetrokkenraad en de geestelijke verzorging. Stedelijk en landelijk wordt nauw samengewerkt. Resultaten voor cliënten We zijn transparant, onafhankelijk en continue bezig met het bewaken en monitoren van de kwaliteit van zorg en de collectieve belangenbehartiging van cliënten van Arkin; We zijn innovatief op actuele onderdelen van belang voor goed zorg en goede behandeling van de cliënt en diens naastbetrokkenen; We zijn gericht op alle aspecten van Herstel ondersteunende zorg inde werkprocessen om te komen tot persoonlijk herstel en een volwaardig leven in de samenleving. Zelfhulpgroepen entameren. Resultaten voor medewerkers & CR leden & CR vrijwilligers We zijn een prettige,veilige en leerzame werkplek voor CR leden, vrijwilligers en medewerkers; We bieden een werkervaringsplek voor IPS; We bieden stageplekken voor studenten; We bieden goede samenwerking aan lokale en landelijke netwerkpartners; We bieden expertise en kennis binnen en buiten de organisatie middels overleg, adviezen, symposia, rapporten en lunch bijeenkomsten. Organisatie, strategie & beleid De cliëntenraad bepaalt zijn beleid en strategie in de binnenring. Het CR bestuur heeft een afgeleide verantwoordelijkheid voor het dagelijks beleid van de CR. De plenaire vergadering is tweemaal per jaar en bepaald het huishoudelijk reglement van de CR. Het praktijk platform als buitenring is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming en infomeren van elkaar binnen de CR. De uitvoering van het beleid ligt bij de bureaumanager die de werkprocessen van het ondersteunend bureau vorm geeft. Alle onderdelen van de CR dragen bij aan de kerntaken van de CR: In de binnenring ligt de medezeggenschap en de besluitvorming. Er is sprake van een afgeleid mandaat op directieniveau voor de leden in de merken. De buitenring is gericht op kennisvergaring dmv: 1.clientenervaringen (achterban bezoeken, clientenpanels, ROM, enquêtes; 2. themagroepen;3. projecten, lezingen en lunchbijeenkomsten. Het overleg met de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht vindt plaats met het CR Bestuur. De leden uit de binnenring hebben twee merken gekozen en richten zich met de ondersteuner en de vice voorzitter op de overleggen met de resp. merkdirecties en haar adviestrajecten. De leden uit de binnenring trekken ook de merkoverstijgende adviestrajecten. Resultaten voor de cliënt en de maatschappij De kwaliteit van zorg wordt gemonitord en waar nodig bij gesteld; De medezeggenschap van cliënten draagt bij aan volwaardige zorg en tevredenheid van cliënten en hun naastbetrokkenen; Cliënten zijn gebaat bij Herstel Ondersteunende Zorg in in het gehele behandelproces opdat zij erna weer hun leven opnieuw vorm en inhoud kunnen geven en vanuit eigen kracht en zelfmanagement kunnen participeren in de samenleving.


Download ppt "Cliëntenraad als schakel tussen de cliënten en de merken van Arkin in het bewaken van de kwaliteit van zorg en het ontwikkelen van herstel ondersteunende."

Verwante presentaties


Ads door Google