De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verzuim SO: 2 SBO: 1 Vrijstelling: 2 Voorschool: 1 Thuis Woudenberg: 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verzuim SO: 2 SBO: 1 Vrijstelling: 2 Voorschool: 1 Thuis Woudenberg: 1"— Transcript van de presentatie:

1

2 Verzuim SO: 2 SBO: 1 Vrijstelling: 2 Voorschool: 1 Thuis Woudenberg: 1
Onderwijs: 6 Prive: 2 Ziek: 16 Woudenberg: 1 Cijfers zeggen niet alles. (cijfers per 1 maart 2019) September 2014, na de start van passend onderwijs. Vroegen wij bij alle LPA de verzuimcijfers op, die kregen we niet. Het heeft ons dik 2 jaar gekost, voordat we ze kregen. Ondertussen hebben we in het regionaal OOGO hard gewerkt aan het Thuiszitterspact. We waren hard op weg en voorlopers in het land, maar de AVG gooide roet in het eten. De juristen van de gemeenten menen dat de LPA geen gegevens mogen uitwisselen met het samenwerkingsverband. Nu krijgen we op verzoek wel een totaal overzicht, maar het zegt niks omdat we ze niet kunnen vergelijken met onze eigen gegevens en ook weten we niet of het dezelfde leerlingen betreft als de vorige opvraag. We houden zelf de cijfers bij op basis van de navraag bij en de ondersteuningsvragen van scholen. Verder hebben we verzuimbeleid geformuleerd en de schoolbesturen en scholen in actie gezet voor een betere verzuimregistratie, zodat LPA ook beter ingezet kan worden. LPA kan niks doen bij relatief verzuim als een leerling als ziek gemeld staat. Daarom scherpen we samen met de gemeente de afspraken met de GGD aan. Wij maken ons met name zorgen om leerlingen die langdurig ‘ziek’ thuis worden gehouden. De leerlingen met ernstige fysieke klachten worden door ons begeleid in een aanpak samen met onze expertise partner DKP. En daar waar het gaat om psychische klachten proberen we zo goed mogelijk samen met de zorg te schakelen. De landelijke cijfers werken overigens nog verwarrender en komen niet overeen met onze cijfers, noch die van de leerplicht. IB – directiedag 13 maart 2019

3 Verzuim - IB – directiedag 13 maart 2019

4 bao-sbo/so-vso, vrijstellingen bao/sbo, geen onderwijs
Verzuim Vensters bao-sbo/so-vso, vrijstellingen bao/sbo, geen onderwijs Absoluut 14/15 Relatief 15/16 16/17 Amersfoort -/- 247/116 9/24 14/0 (16) 98/- 9/0 -/ (19) 55/5 Baarn 11/- 0/5 <5/<5 13/<5 Bunschoten 12/- 7/0 Leusden 10/- 5/<5 -/<5 Soest 14/11 -/ (5) 25/10 12/8 Woudenberg -/ (10) <5/- 5/- 9/- Dit zijn de cijfers in de Vensters PO van het samenwerkingsverband. Wat zeggen de cijfers so-vso voor swv PO? Het zijn de cijfers van alle leerplichtigen (4-16 jarigen), dus PO en VO. Langdurig relatief verzuim wordt in geen van de jaren gemeld. En daar zitten juist onze zorgleerlingen. Dan is er nog een categorie geen onderwijs, dat ís toch absoluut verzuim? En vrijstellingen 5a kan niet kloppen. Kortom de cijfers leveren nog heel veel vragen op en/of komen niet goed los. Wij richten ons in ons handelen op de leerlingen die door de scholen bij ons worden aangemeld. Het belang van een goede verzuimregistratie is groot. Voor de inzet van de leerplicht en het samenwerkingsverband. We blijven in gesprek met onze OOGO partners en schoolbesturen over een adequate registratie en duidelijke werkafspraken i.h.k.v. de thuiszittersaanpak. IB – directiedag 13 maart 2019

5

6 Schorsing en verwijdering van leerlingen in het primair onderwijs
Samenwerkingsverband De Eem Céline Haket

7 Schorsing Artikel 40c WPO en artikel 40a WEC
Ordemaatregel waarbij de leerling tijdelijk het recht op deelname aan het onderwijs wordt ontzegd. Dient minstens een dag te omvatten en mag niet langer dan 5 dagen duren. Inhoud schorsingsbesluit: Reden schorsing; Duur schorsing; Ingangsdatum en einddatum; Bezwaarclausule (openbaar onderwijs). Onderwijskundige relatie moet in tact blijven. Schorsing langer dan één dag, in kennis stellen Onderwijsinspectie.

8 Verwijdering Artikel 40 lid 10 WPO en artikel 40 lid 18 WEC.
Een eenzijdige rechtshandeling van het bevoegd gezag waarbij een leerling de verdere toegang tot de school wordt ontzegd. Gronden: • De school kan niet (meer) aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling voldoen. • Ernstig wangedrag van de leerling of de ouders. • Gedrag in strijd met de grondslag (bijzonder onderwijs).

9 Verwijdering Toetsingscriteria ondersteuningsbehoefte:
Schoolondersteuningsprofiel; Aard van de handicap; Beschikbare formatie; Beschikbare externe hulp; Afstemming benodigde zorg en beschikbare ondersteuning. Aandachtspunten verwijdering wegens niet kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling: Onderzoek en bijstelling ontwikkelingsperspectief leerling; Overleg ouders over vinden van andere passende school (in beginsel bij de woning van de leerling); Rekening houden met voorkeur richting van het onderwijs.

10 Verwijdering Ernstig wangedrag is een grond voor verwijdering.
Procedureel is het volgende van groot belang: Er zijn gedragsregels hoe het bevoegd gezag met wangedrag omgaat en wanneer de grens van verwijdering bereikt is. (Lichtere) maatregelen ter voorkoming van herhaling hebben gefaald (schorsing, gedragsafspraken). De leerling/ouders is/zijn gewaarschuwd dat bij eerstvolgende herhaling tot verwijdering wordt overgegaan.

11 Verwijdering Procedure
Alvorens overgaan voornemen tot verwijdering mening vragen, leerkracht(en), team en inspectie. Ouders uitnodigen voor gesprek en voornemen kenbaar maken. Als gesprek geen aanleiding is voor afzien voornemen, schriftelijk en onderbouwd berichten aan ouders. Op zoek gaan naar andere school die de leerling wil toelaten. Het verwijderingsbesluit kan pas worden genomen als een andere school bereid is om de leerling toe te laten. Schriftelijke mededeling (definitief verwijderingsbesluit) aan ouders. Leerplichtambtenaar informeren over verwijderingsbesluit.

12 Meer informatie VOS/ABB katern over toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen met informatie over: Toelating en weigering in het basisonderwijs (toelatingsbeleid, weigeringsgronden, procedure bij weigering); Ordemaatregelen (opvoedkundige maatregelen en ordemaatregelen, schorsing); Verwijdering (gronden voor verwijdering, procedure en wat te doen bij een geschil). Leden van VOS/ABB kunnen de katern gratis downloaden via de website. Niet-leden kunnen de katern voor €25,- bestellen. Ondersteuning of vragen:

13

14 Leerplicht Amersfoort
Het verhaal van Kim Afdeling werk/inkomen/zorg, onderdeel arbeidsintegratie, Team Jong leerlingen: 3% verzuim gemeld 900 gemelde leerlingen: 95% verbeterd Methodische aanpak schoolverzuim (MAS), ambtsinstructie, bedoeling: Het verhaal van Kim I Op uw school zit Kim. Kim is 10 jaar en woont samen met haar moeder en broertje vlakbij school. Moeder zorgt geregeld voor akkefietjes in school. Kim voelt zich gepest. Soms komt Kim niet naar school en is moeder niet bereikbaar. Vaak meldt moeder Kim ziek. Kim heeft een grote achterstand in haar lesstof opgelopen. Wat zou u doen? Zou u dat eens in 2 minuten met de persoon naast u kunnen bespreken? Ik kom zo terug op Kim. Eerst wil ik u een beeld geven van leerplicht Amersfoort. Leerplicht vormt samen met RMC regio Eem en het Jongerenloket regio Amersfoort Team Jong. Wij werken samen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren in Amersfoort kunnen meedoen in de maatschappij. Dat begint met goed naar school gaan en een diploma halen! In Amersfoort wonen zo’n leerplichtige leerlingen. Vorig schooljaar kregen wij zo’n 1500 verzuimmeldingen binnen van ca. 900 leerlingen. Dit betekent dat wij als leerplichtambtenaren met zo’n 3% van de leerlingen in Amersfoort druk bezig zijn. Leerplicht wordt vaak geassocieerd met boetes en handhaving. Dat zetten wij alleen in als het echt niet anders kan. Van de 900 gemelde leerlingen afgelopen jaar hebben in ca. 50 gevallen leerlingen en/of ouders een sanctie gehad (ca. helft Bureau Halt en luxeverzuim, andere helft zorgelijk ongeoorloofd verzuim). In Amersfoort werken we met 6 leerplichtambtenaren. We ontmoeten de leerplichtambtenaren uit de regio 3 keer per jaar tijdens ons regio-overleg. Wij werken volgens: de landelijke Methodische Aanpak Schoolverzuim; de regionale ambtsinstructie; de visie van ons team die we dit schooljaar hebben ontwikkeld. We zijn weer teruggegaan naar wat nu de bedoeling van ons werk is en gaan dit d.m.v. actieonderzoek komend jaar verder uitwerken. Wat wij willen uitstralen: We luisteren naar de kinderen en jongeren. We benaderen jongeren met positieve aandacht. We onderzoeken welk verhaal er achter het verzuim zit. We zijn duidelijk en geven kaders. We verbinden de perspectieven van betrokkenen. We geven advies en dragen mogelijkheden aan. We behandelen mensen gelijkwaardig. We genereren beweging in verzuimsituaties.

15 Methodische aanpak schoolverzuim
Het begint bij school! Om een beeld te geven: dit is de schematische route die wij lopen zodra een leerling bij ons gemeld wordt wegens ongeoorloofd schoolverzuim. De route begint bij school! Op school moeten daarvoor 2 zaken op orde zijn: Verzuimregistratie Afspraken over rollen en interventies: wie doet wat wanneer? Daarmee gaat het SWV ook met jullie aan de slag. Wij kunnen pas starten wanneer een school een melding heeft gedaan. Dat is een actieve druk op de knop, wij kunnen niet in Parnassys.

16 Cirkel van verantwoordelijkheid
3.Regionaal 2.Lokaal 1.School 0.Thuis Cirkel van verantwoordelijkheid Veilig Thuis Onderwijsconsulent Schoolbestuur Geschillencommissie Openbaar Ministerie Leerplicht Jeugdarts GGD Samenwerkingsverband Wijkteam/hulpverlening Beoordelingstafel Leerkracht Intern begeleider Directeur Ouders/verzorgers/voogd Leerling (12 jaar en ouder) De MAS is voor de leerplichtambtenaar ontwikkeld. Hoe zit het met de verantwoordelijkheden van anderen, van jullie, bij schoolverzuim? De cirkel van verantwoordelijkheid geeft weer dat er steeds een verantwoordelijke bij komt. Dit brengt het risico met zich mee dat de ‘nieuwe’ verantwoordelijke alle verantwoordelijkheid op zich krijgt. Het is handig om bij iedere situatie verwachtingen en regievoering te bespreken. Over de schutting gooien is niet de bedoeling: Ouder tegen leerplichtambtenaar: jij moet mijn kind uit bed komen halen. School tegen samenwerkingsverband: jullie moeten het contact onderhouden met het thuiszittende kind. Fase 0 Thuis Fase 1 School Per school zijn hier verschillende afspraken over, bijv. eerst de leerkracht, dan de IB-er of directeur Fase 2 Lokaal Leerplicht: voor aanpak ongeoorloofd verzuim Jeugdarts GGD: voor ziekteverzuimbegeleiding Samenwerkingsverband: voor ondersteuning naar passend onderwijs Wijkteam/hulpverlening: voor begeleiding thuis of behandeling van de leerling Beoordelingstafel: voor beoordelingen van aanvragen voor vrijstelling van de leerplicht op medische grond Fase 3 Regionaal Bij aanhoudende grote zorgen over de ontwikkeling van een leerling: een (gezamenlijke) zorgmelding naar Veilig Thuis Bij onoverkomelijke frictie tussen partijen: schoolbestuur, onderwijsgeschillencommissie Bij luxeverzuim: bij 1e keer meerdere dagen of 2e keer 1 dag een proces-verbaal naar het Openbaar Ministerie

17 Handelingsverlegenheid!
Samenwerking Precedentwerking! Handelingsverlegenheid! ouders leerplicht SWV GGD wijkteam school Op dit punt wil ik aanhaken bij hetgeen we op de vorige bijeenkomst hier onder leiding van “Raf Vervaert” hebben besproken. Bij samenwerking is het volgens mij belangrijk om elkaar te blijven opzoeken. (Ik heb positieve ervaringen!) Ten eerste is het belangrijk om ouders op te zoeken en in gesprek te gaan over schoolverzuim. Dus bij te laat komen, veel afspraken onder schooltijd, ongeoorloofde absentie, ziekmeldingen. Evt. tips: Zorg dat de verzuimregistratie op school op orde is Zet tijdens een gesprek in op succeservaringen en stel haalbare doelen Spreek meteen een evaluatiemoment af met de ouders Vertel dat u bij aanhoudend verzuim leerplicht of (bij instemming) SWV, wijkteam of jeugdarts van de GGD gaat betrekken Ten tweede is het belangrijk de leerplichtambtenaar op te zoeken voor overleg: - anoniem bij bv. ziekteverzuim of schorsingssituaties; - op naam als het verzuim bij ons gemeld is via het digitale loket of bij verwijdering. Zinnen waarop we vastlopen: We zijn handelingsverlegen (bij scholen) We scheppen precedent! (bij leerplicht) Dat zijn de momenten waarop het spannend wordt en waarop wij kunnen leren. Dat zijn de momenten om de dialoog aan te gaan: Hebben we het over hetzelfde? Kunnen we onderbouwen waarom we bij dit kind deze oplossing inzetten? Het verhaal van Kim II Denkt u nog eens aan Kim. Het ziekteverzuim, het ongeoorloofde verzuim, de rol van moeder, het pesten, haar achterstand… Zo aan het eind van deze presentatie: wat zou u nu ánders doen dan wat u eerder met de persoon naast u heeft besproken? Tot slot een uitnodiging: Wij zijn dit schooljaar op zoek gegaan naar de bedoeling van ons werk als leerplichtambtenaren in Amersfoort. Dit gaan we komend jaar via actieonderzoek uitwerken. Ik zal dit vanuit mijn studie ecologische pedagogiek dit traject faciliteren. Wil je meedoen of meedenken? Neem dan contact met mij op (hand-out) Vanuit leerplicht Amersfoort ga ik hier de belofte aan dat wij de dialoog aangaan en ons verder blijven ontwikkelen.

18 SWV de Eem belooft regie te blijven nemen om de regionale en lokale samenwerking m.b.t verzuim en thuiszitters te optimaliseren? Wat beloof jij in het belang van de leerlingen op jouw school?


Download ppt "Verzuim SO: 2 SBO: 1 Vrijstelling: 2 Voorschool: 1 Thuis Woudenberg: 1"

Verwante presentaties


Ads door Google