Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Juiste zorg op de juiste plek Oude wijn in nieuwe zakken, of echt wat nieuws?
Terschelling — 29 januari 2019 Dr. David Ikkersheim, partner KPMG Health
2
Hoofdlijnenakkoord MSZ….leidt tot druk op de eerste lijn
Financiële (en logistieke) druk voor de eerste lijn is niet nieuw, maar de omvang wellicht wel. De vraag is of we via de JZJP echt nieuwe (betere) oplossingen kunnen vinden
3
Juiste zorg op de juiste plek
Zes randvoorwaarden voor het leveren van juiste zorg op de juiste plek Juiste zorg op de juiste plek Burgers en voldoende professionals die goed zijn toegerust op nieuwe ontwikkelingen ICT en informatie die over grenzen heen werken mogelijk maakt Beschikbaarheid en inzet van technologie De juiste organisatie-graad en infrastructuur Financiering die op zijn minst niet hindert Leiders die over hun schaduw heen stappen waardoor De burger/patiënt empowered is om een grotere rol in zijn gezondheid te nemen Er wordt samengewerkt tussen professionals op basis van vertrouwen en een domeinoverstijgende visie op gezondheid Bron: De juiste zorg op de juiste plek, KPMG Health april 2018
4
Spreiding en concentratie hebben grote impact op de eerste lijn
Hoogcomplexe- interventiecentra Kleinere ziekenhuizen Eerstelijnshulpverlening Concentratie Spreiding E-health ± 30 Concentratie van complexe zorg naar ca. 30 hoogcomplexe-interventiecentra Spreiding van niet-complexe zorg naar lokale zorgcentra en naar huis Meer complexe interventies vereisen concentratie om hoge kwaliteit te kunnen bewerkstelligen Volume-eisen nemen toe & nieuwe kwaliteits- standaarden IC en SEH leiden tot hogere eisen Toenemende omvang van benodigde investeringen in innovatieve technologie en IT Technologische innovaties zoals E-health zorgen er voor dat er steeds meer zorg thuis of dicht bij huis geleverd kan worden Samenleving begint steeds meer te eisen dat zorg, waar mogelijk, dicht bij huis geleverd wordt.
5
Haven 2.0: Naar nieuwe concepten voor 1e/2e lijns zorg
Ziekenhuizen 1 LOKET Zorgcentrum Langer thuis door vroegsignalering, preventie en zorg op afstand door inzet van data en technologie Proeftuin voor innovatie Medisch specialisten ondersteunen de eerstelijn waar nodig via (virtuele) meekijkconsulten. Bij noodzaak worden patiënten doorverwezen. Eén kennis- en expertisecentrum waar alle kennis en ervaring rondom ouderen in de regio wordt gebundeld Intensieve ketensamenwerking Intensieve multidisciplinaire samenwerking, rondom de patiënt, over de keten heen Geïntegreerde multidisciplinaire zorgprogramma’s rondom specifieke aandoeningen voor complexe patiënten Gefocust (zorg)aanbod voor ouderen Mogelijkheid tot overnachten in de wijk door inzet van ELV-bedden en waar nodig toezicht (fysiek en/of virtueel) van kernteam Diagnostiek Enkelvoudige behandeling Verblijf Complexe behandeling Eén loket waar de oudere burger laagdrempelig terecht kan met zijn / haar vraag rondom zorg- en/of welzijn Gerelateerde faciliteiten voor ouderen zoals bijvoorbeeld een apotheek, een e-health loket, welzijnsvoorzieningen en / of de woningbouwvereniging
6
Wat kunnen we leren van anderen?
7
Juiste zorg op de juiste plek
The best kept secret in health care is: Israël Juiste zorg op de juiste plek Burgers en voldoende professionals die goed zijn toegerust op nieuwe ontwikkelingen ICT en informatie die over grenzen heen werken mogelijk maakt Beschikbaarheid en inzet van technologie De juiste organisatie-graad en infrastructuur Financiering die op zijn minst niet hindert Leiders die over hun schaduw heen stappen waardoor De burger/patiënt empowered is om een grotere rol in zijn gezondheid te nemen Er wordt samengewerkt tussen professionals op basis van vertrouwen en een domeinoverstijgende visie op gezondheid
8
The best kept secret in health care is: Israël
Zorgkosten per inwoner (in $) 10,000 USA 9,000 8,000 CHE 7,000 LUX AUT NLD 6,000 NOR IRL DEU DNK SWE 5,000 BEL FRA CAN AUS 4,000 GBR ISL JPN FIN NZL ISR ITA 3,000 ESP EST SVN HUN SVK CZE 2,000 GRC PRT KOR LTU CHL POL RUS LVA CRI 1,000 COL MEX TUR IND BRA CHN IDN 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 Leeftijdsverwachting
9
Beperkte capaciteiten Israël
96% Israël 75% OECD gemiddelde Bed bezetting - Algemene bedden Gemiddeld aantal dagen bedbezetting – Algemene beddenGemiddeld aantal dagen bedbezetting – Algemene bedden Verpleegkundigen/1000 inwoners Algemene bedden/1000 inwoners
10
Percentage van totale zorguitgaven, ziekenhuis vs. eerstelijns zorg
48 46 % GP-clinics en eerstelijnszorg 44 Ziekenhuizen 42 40 38 36 34
11
Clalit (Israël): digitale data en de rol van de huisarts
Voorspellende analyses op populatie- en patiëntniveau Alle zorgverleners beschikken over klinische-beslissingsondersteuning Huisarts en GP-clinic als kern in het zorgsysteem Patiënten krijgen volledig inzicht in en uitleg over beschikbare opties
12
Juiste zorg op de juiste plek
Modality Partnership UK Juiste zorg op de juiste plek Burgers en voldoende professionals die goed zijn toegerust op nieuwe ontwikkelingen ICT en informatie die over grenzen heen werken mogelijk maakt Beschikbaarheid en inzet van technologie De juiste organisatie-graad en infrastructuur Financiering die op zijn minst niet hindert Leiders die over hun schaduw heen stappen waardoor De burger/patiënt empowered is om een grotere rol in zijn gezondheid te nemen Er wordt samengewerkt tussen professionals op basis van vertrouwen en een domeinoverstijgende visie op gezondheid
13
Modality Partnership UK
Zorg verlenen aan een gedefinieerde, geregistreerde bevolking van 30,000 tot 50,000 inwoners. Gecombineerde focus op het personaliseren van zorg met verbeteringen in gezondheidszorg- planning, -voorziening, en -uitkomsten. Een geïntegreerde multidisciplinaire workforce omvattende eerste en tweedelijnszorg, GGZ, sociale zorg en de vrijwilligers sector. Financiële drivers in lijn met de gezondheids- behoeften van de bevolking.
14
De wereld verandert door inzet van technologie: Tytohome in de VS
Juiste zorg op de juiste plek Burgers en voldoende professionals die goed zijn toegerust op nieuwe ontwikkelingen ICT en informatie die over grenzen heen werken mogelijk maakt Beschikbaarheid en inzet van technologie De juiste organisatie-graad en infrastructuur Financiering die op zijn minst niet hindert Leiders die over hun schaduw heen stappen waardoor De burger/patiënt empowered is om een grotere rol in zijn gezondheid te nemen Er wordt samengewerkt tussen professionals op basis van vertrouwen en een domeinoverstijgende visie op gezondheid
16
Juiste zorg op de juiste plek
Data gedreven kijken naar JZJP in Nederland Juiste zorg op de juiste plek Burgers en voldoende professionals die goed zijn toegerust op nieuwe ontwikkelingen ICT en informatie die over grenzen heen werken mogelijk maakt Beschikbaarheid en inzet van technologie De juiste organisatie-graad en infrastructuur Financiering die op zijn minst niet hindert Leiders die over hun schaduw heen stappen waardoor De burger/patiënt empowered is om een grotere rol in zijn gezondheid te nemen Er wordt samengewerkt tussen professionals op basis van vertrouwen en een domeinoverstijgende visie op gezondheid
17
Leren van ‘outlier patiënten’ in Nederlandse ziekenhuizen
We selecteren deze patiënten voor nadere analyse 80.000 Aantallen patiënten per ziekenhuis 20.000 15.000 10.000 5.000 €1 tot €500 €1000 tot €1500 €3000 tot €3500 €5000 tot €5500 €10000 tot €10500 >€ 20000 Kosten per patiënt (excl. kosten voor IC, OK, OVP, DGM, etc.) “De data achter het verhaal”
18
Wat betekent het voor de eerste lijn?
19
Wat betekent dit voor de eerste lijn?
Thema’s voor transformatie Stapsgewijze aanpak in de regio cruciaal Heldere governance is van belang (niet makkelijk!) Niet alles kan, data gedreven prioriteren is must Proberen, snel leren en dan vooral opschalen Strak projectmanagement Zorgportfolio Digitaal Financiering & Mensen Data Workforce Digitaal
20
Welke keuze maakt de eerste lijn qua zorgportfolio?
Overname van laagcomplexe zorg uit 2e lijn Oppakken regierol m.b.t. chronisch zieken en ouderen i.s.m. ziekenhuis & VV&T Vormgeven nieuwe functies zoals eerstelijnsverblijf 2e lijn die via E- en M-health rechtstreeks patiënt bedient zonder betrokkenheid 1e lijn Thema’s voor transformatie Zorgportfolio Digitaal Financiering & Mensen Data
21
Hoe omarmt je de digitale transformatie?
Thema’s voor transformatie Digitaliseren van eigen praktijk Verbinding thuis met patiënt Data delen met partners in de regio, zoals: VV&T, Huisartsen, Ziekenhuizen, Wijkverpleging, Paramedie, Etc. Zorgportfolio Digitaal Financiering & Mensen Data
22
Thema’s voor transformatie
Hoe helpt data? Thema’s voor transformatie Beschikbaar maken / koppelen regionale data voor aanbrengen focus (RIVM, GGD, Vektis, etc.) Landelijke data gedreven monitoring voortgang JZJP (bijv. lijst met DOT’s in ziekenhuis die je er niet verwacht). Starten met de “data achter het verhaal” Volle kracht vooruit met alle programma’s (Medmij, VIPP, etc.) Zorgportfolio Digitaal Financiering & Mensen Data
23
Bekostiging kan innovatiever
Passende bekostiging bij zorgportfolio Nieuwe prestaties (e-health, preventie, etc.) Creëren investeringsruimte digitale zorg Shared savings? Competenties en mensen Scholing/opleiding Updaten richtlijnen waar nodig Thema’s voor transformatie Zorgportfolio Digitaal Financiering & Mensen Data
24
JZJP - oude wijn in nieuwe zakken, of echt wat nieuws?
Dank voor uw aandacht
25
Ikkersheim.david@kpmg.nl | 06-41839626 | Twitter: @DavidIkkersheim
© 2018 KPMG Advisory N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number , is a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (‘KPMG International’), a Swiss entity. All rights reserved. The KPMG name and logo are registered trademarks of KPMG International.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.