Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsther de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt 6 oktober 2018 Provinciaal Vormingscentrum Malle
2
Evoluties in de wetgeving
Refresher ARS / CSt Evoluties in de wetgeving
3
Refresher ARS / CSt Wetgeving
Evoluties in de wetgeving EASA New Basic Regulation: Reg , Part 66 L Part ML / CAO OHB CAMO+ Voorstel van wijziging OHB onderhoud KBAC
4
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EU New Basic Regulation: Bevat algemene bepalingen Volledig herschreven Veel gedetailleerder dan vorige versie Meestal niet van direct belang voor ons niveau Behalve: Qualified entity: Beter gedefinieerd Kan later van belang worden (bv. part 66L) Annex II Annex I
5
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EU , Part 66 L Bevat amendementen aan verschillende parts van Waaronder Part 66 Met daarin de invoering van de “L” license Geen verschillen met de “opinion” AMC’s en GM nog niet gepubliceerd Systeem van nationale vergunningen technieker vervalt Conversie Part 66-L licence : Start vanaf 1/10/2019 Moet afgerond zijn op 1/10/2020 Vanaf dan mogen alleen nog technici met P 66 werken!
6
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EU Reg , Part 66 L Concreet KBAC handboek moet gefinaliseerd worden Zo goed mogelijk aanpassen aan Part 66 L Zou binnen een paar maanden klaar moeten zijn. Uitreiken van een licentie volgens nieuw OHB (modules) Iedere CS moet gedetailleerd logboek binnen brengen Een verklaring van de club dat het logboek juist is Toekennen van modules en beperkingen op basis van het logboek Opstellen conversierapport: DGLV, in samenwerking met KBAC Na 1 april 2020 Conversie KBAC -> EASA Toekennen van EASA Part 66 L met beperkingen
7
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EASA, , Part 66 L Bevoegdheidsbeperkingen A.70 (10)
8
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EU Reg , Part 66 L Wat met CSt in training? Voldoende tijd om stage volledig te doen voor conversie Theoretisch examen: 17/12/2017 + 24 maanden = praktisch examen voor 17/12/2019 Stage vereisten zullen veranderen, zie OHB techniek
9
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EU Reg , Part 66 L Nog een nieuwe CSt training? 66.A.70 (b) Discussiepunt “May continue to be qualified” Maar: “prior to the date of entry into force of Annex III (part-66)” Huidig standpunt van het DGLV lijkt “akkoord”, maar is niet definitief toegezegd.
10
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EASA Part ML / CAO Twee nieuwe annexen aan : (Nog niet goedgekeurd) Annex Vb - Part ML Bevat een “vereenvoudigde Part M” voor lichte toestellen Annex Vd - Part CAO “Combined Airworthiness Organisation”
11
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EASA Annex Vb - Part ML Beperkte component maintenance mogelijk “ARS” = CSt met bevoegdheid voor AR vanwege DGLV In dat geval: geen scheiding onderhoud – AR Maar: in huidige versie probleem met formulering: “Part NCO” AMP: Ofwel: onder strikte voorwaarden: geen AMP Zal meestal niet mogelijk zijn Ofwel: “Self-Declaration” AMP Eigenaar kan kiezen Part M of Part ML Beslissing te nemen op LVZC niveau. Beter niet vóór conversie naar Part 66 L licentie
12
Refresher ARS / CSt Wetgeving
EASA Annex Vd - Part CAO Zou eventueel CAMO+ kunnen vervangen Misschien niet nodig indien Part ML Beslissing te nemen op LVZC niveau Zowel administratieve / organisatorische / financiële gevolgen
13
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB CAMO+ § Is strikter dan wat in Part M staat We moeten ons houden wat in OHB staat Voorstel tot aanpassing: schrapping van: “niet hebben deelgenomen aan het onderhoud” Huidige formulering blijft van kracht tot de nieuwe versie goedgekeurd is door het DGLV
14
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB CAMO+ § 3.7 Rapportering van voorvallen De CAMO+ is verantwoordelijk voor de rapportering van voorvallen in het kader van een Airworthiness Review De CAMO+ is niet verantwoordelijk voor het rapporteren van technische voorvallen daarbuiten. De tekst in de huidige versie van het OHB kan aanleiding geven tot een andere interpretatie
15
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB CAMO+
16
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB CAMO+ § 3.7 Rapportering van voorvallen De CAMO+ is verantwoordelijk voor de rapportering van voorvallen in het kader van een Airworthiness Review De CAMO+ is niet verantwoordelijk voor het rapporteren van technische voorvallen daarbuiten. De tekst in de huidige versie van het OHB kan aanleiding geven tot een andere interpretatie De CAMO+ vraagt dat ze verwittigd wordt in geval van een incident buiten de scope van AR, om de relevante informatie te kunnen verspreiden binnen de LVZC. Dit is intern in de LVZC. De meldingsplicht naar andere instanties blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar Zal anders geformuleerd worden
17
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Een aantal wijzigingen zijn nodig om de conversie naar EASA Part 66L te vergemakkelijken Huidige
18
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Stagevereisten Huidige formulering: De stage ter voorbereiding van het praktisch examen omvat minstens de uitvoering van vijf volledige jaarlijkse onderhoudsbeurten van zweefvliegtuigen, overeenkomstig het onderhoudsprogramma, onder het toezicht van een senior technicus/Certifying Staff en behandelt de modules waarvoor de kandidaat heeft gekozen Voorstel: Stage ter voorbereiding van het praktisch examen: basismodule: de uitvoering van drie volledige jaarlijkse onderhoudsbeurten van zweefvliegtuigen, overeenkomstig het onderhoudsprogramma onder toezicht van een senior technicus/certying staff. Voor de module motoren: de uitvoering van een jaarlijkse onderhoudsbeurt van de motor en de uitvoering van twee onderhoudstaken of herstellingen aan een motor, waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is, onder toezicht van een senior technicus/certying staff Per bijkomende module: de uitvoering van twee onderhoudstaken of herstellingen waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is, gerelateerd aan de module, onder toezicht van een senior technicus/certying staff. Commentaar: Met de vroegere formulering was het moeilijk om op een gefundeerde manier de modules toe te kenen. In ons voorstel werd het aantal jaarinspecties teruggebracht naar drie, maar worden extra stagevereisten ingevoerd voor de modules.
19
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Vereisten voor het hernieuwen van de bevoegdheid Huidige formulering: Legt een staat voor van de uitgevoerde en vrijgegeven onderhoudswerken in de voorbije referentie-periode met minimum drie uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden per jaar, hetzij jaarinspecties, hetzij onderhoudstaken of herstellingen Voorstel: legt een staat voor van de uitgevoerde en vrijgegeven onderhoudswerken in de voorbije referentie-periode met minimum drie uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden per jaar, hetzij jaarinspecties, hetzij onderhoudstaken of herstellingen waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is. Commentaar: Het DGLV stelt een minimumvereiste aan de uitgevoerde onderhoudswerken.
20
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Bevoegdheidsbeperkingen Dit is een eis van het DGLV en wordt onvermijdelijk Consensus bereikt tijdens vergadering op 10/9: Modules A, B, C: Major structural repairs: Nog exact te definiëren mag geen werken uitvoeren aan bv. hoofdligger, wortelrib Modules D, E (instrumenten, motoren): Opening Motor: openen van de crankcase Instrument: ingreep die invloed kan hebben op de interne werking Overhaul Beperkingen zullen genoteerd worden op bewijs van bevoegdheid
21
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf om credits te regelen omwille van voorgaande opleidingen Niet noodzakelijk enkel Part 147 opleidingen De in de opleiding behandelde stof wordt geëvalueerd Credits worden toegekend voor bepaalde modules in zijn geheel, niet voor onderdelen van modules.
22
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf over het behalen van bijkomende modules6. 6.6 Behalen van een bijkomende module Om de bevoegdheid tot een bijkomende module te bekomen moet de houder van de bevoegdheid technicus KBAC: slagen in het theoretisch examen zoals beschreven in paragraaf a voor de betreffende module een stage afwerken voor de gevraagde module, zoals bepaald in paragraaf b slagen in een praktisch examen met betrekking tot de gevraagde module. .
23
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf over het behalen van bijkomende modules6. 6.7 Opheffen van bevoegdheidsbeperkingen Bevoegdheidsbeperkingen kunnen worden opgeheven na het voorleggen van een certificaat, dat werd bekomen na het volgen van een opleiding bij een gespecialiseerde instelling, bijvoorbeeld bij een constructeur, een part 145, part 147, of een andere gelijkwaardige instelling. De te volgen opleiding moet op voorhand worden goedgekeurd door de Coördinatie Commissie.
24
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Conversie naar vergunningen volgens het nieuwe OHB Start vanaf de publicatie van het OHB Alle huidige vergunningen vervallen op 30/06/2019 Vanaf dan: vergunningen enkel geldig volgens nieuwe OHB Nodig Logboek Voorgesteld formaat gebruiken Voldoende gedetailleerd Enkel relevante tasks Jaarlijkse onderhoudsbeurten Onderhoud / herstelling waarvoor CRS vereist is Geratificeerd door het clubbestuur Er komt een nieuw aanvraagformulier
25
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Conversie naar vergunningen volgens het nieuwe OHB Start vanaf de publicatie van het OHB Alle huidige vergunningen vervallen op 30/06/2019 Vanaf dan: vergunningen enkel geldig volgens nieuwe OHB Nodig Logboek Niet vergeten
26
Refresher ARS / CSt Wetgeving
OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Een aantal formulieren worden gestandaardiseerd Gepubliceerd als bijlage van het OHB Vanaf nu moeten deze formulieren gebruikt worden Steekkaart Logboek Weegrapport Inventarislijst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.