De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo."— Transcript van de presentatie:

1 Gebruik van OSO 28 februari Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo

2 Agenda PO : informatie en vragen : 3 groepen: Esis, Parnassys, Dotcom VO : informatie en vragen : Magister

3 Doel OSO Digitale uitwisseling van leerlinggegevens: Makkelijk Eenvormig Veilig (conform AVG)

4 Wat dragen we over? Vaste gegevensset:
Administratieve gegevens (naw gegevens) Advies Toetsresultaten Verzuim Schoolloopbaan (doublures bijv) - Sociaal emotioneel functioneren

5 En wat nog meer? Niet meer gegevens overdragen dan noodzakelijk is. Kernvraag: is deze informatie nodig voor het leren en begeleiden van de leerling op de volgende school?

6 Wat zegt de wet? Artikel 42 van de Wet op het primair onderwijs (WPO) en artikel 43 van de Wet op de expertisecentra (WEC). Basisscholen en scholen in het (voortgezet) speciaal onderwijs hebben een wettelijke verplichting een onderwijskundig rapport op te stellen wanneer een leerling naar een andere school gaat. Ouders hebben recht op een afschrift van het onderwijskundig rapport.  De wet zegt niet wat precies in dit onderwijskundig rapport moet staan. In het speciaal onderwijs is in ieder geval het ontwikkelingsperspectief opgenomen.  Volgens het Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens mag het onderwijskundig rapport geen andere gegevens bevatten dan: administratieve gegevens¹; gegevens over onderwijshistorie, leerresultaten en stage- en werkervaring²; gegevens over de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag³; gegevens met betrekking tot de gegeven of geïndiceerde begeleiding⁴; gegevens omtrent de verzuimhistorie⁵.

7 Rechten van de ouders? De school is verplicht om ouders en eventueel de leerling een afschrift van het onderwijskundig rapport te geven. Veel scholen en ouders vinden dit onnodig, daarom spreken we vaak van informeren en inzage. Voorafgaand (schoolgids, informatieavond voor groep 8 ouders) ouders informeren over wijze van overdracht en wat er mee gaat. School moet gegevens overdragen, toestemming van ouders is niet nodig. Bezwaar van ouders ook niet mogelijk. Bij inzage zijn geen wijzigingen mogelijk (behalve bij feitelijke onjuistheden). Ouders kunnen wel hun zienswijze toevoegen.

8 2x overdragen, waarom? 1e x: tussen 1 en 10 april
2e x: tussen 4 en 8 juni Dit ivm eindtoets-gegevens en ev heroverwegingen

9 Bijlagen Strookje uitstroomprofiel (verplicht)
Intelligentieonderzoek (gewenst door VO) Didactische gegevens (gewenst door VO) SVL (gewenst door VO) Etc.

10 Esis: zaal 0. 17, begane grond DotCom: zaal 1
Esis: zaal 0.17, begane grond DotCom: zaal 1.15, 1e verdieping Parnassys: zaal 2.01, 2e verdieping, deze zaal dus.

11 Ad1: Administratieve gegevens
naam, voornamen, voorletters, geslacht, geboortedatum, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens van de leerling; het persoonsgebonden nummer van de leerling; gegevens als bedoeld onder a, van de ouders, voogden of verzorgers van de leerling; administratieve gegevens van de school, binnen welke het rapport is opgesteld, waaronder begrepen een vermelding van de contactpersoon van die school.

12 Ad 2: Gegevens over onderwijshistorie, leerresultaten en stage- en werkervaring
de feitelijke onderwijsloopbaan van de leerling waaronder de overstap tussen scholen, de bevorderingen, de verrichte stages en de reeds opgedane werkervaring; de onderwijsresultaten van de leerling, waaronder in elk geval de uitkomst van toetsen die zijn gericht op het vervolgen van het onderwijs; de inhoud van adviezen die ten behoeve van de leerling zijn gegeven; de cognitieve prestaties en het cognitieve vermogen van de leerling. Ten behoeve van de overstap naar het voortgezet onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs worden de resultaten van de daartoe afgenomen toetsen, de wens van de ouders en van de leerling en het advies van de school in verband met elkaar beschreven.

13 Ad 3: Gegevens over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling
uit een leerlingvolgsysteem of een vergelijkbare systematiek van beoordelen; en gebaseerd op de beoordeling van de leerkracht. Het gedrag en de leer-/werkhouding van de leerling worden beschreven, onderscheiden naar gedrag in de omgang, speel-/leergedrag, huiswerkgedrag, concentratie en doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en overige aspecten. Indien sprake is van een sociaal-emotionele problematiek wordt de aard daarvan beschreven.

14 Ad 4: Gegevens met betrekking tot de gegeven of geïndiceerde begeleiding
belemmeringen bij de leerling in relatie tot diens onderwijsdeelname en -prestaties; gediagnosticeerde beperkingen bij de leerling in relatie tot onderwijsdeelname en -prestaties; de toegekende of geïndiceerde en de verstrekte begeleiding; beschrijving van een ingrijpende gebeurtenis als punt van zorg in relatie tot onderwijsdeelname en -prestaties; beschrijving van de thuissituatie als punt van zorg in relatie tot onderwijsdeelname en -prestaties.

15 Ad 5: Verzuimhistorie Onder gegevens omtrent de verzuimhistorie worden uitsluitend verstaan gegevens over relatief verzuim, voor zover dit verzuim heeft plaatsgevonden in het jaar voorafgaand aan het opstellen van het onderwijskundig rapport.


Download ppt "Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo."

Verwante presentaties


Ads door Google