Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLennert Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
2
Doelgroepen module leerlijnen in ParnasSys
SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs: Kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen) 0-4 jaar: ontwikkelingslijnen in Konnect
3
Wat levert het op? Volgen van de ontwikkeling van de leerling/groep
Maken van een beredeneerd leerstofaanbod
4
De leerkracht is en blijft professional!
Wat vind jij belangrijk in het onderwijs? Wat vind jij goed onderwijs?
5
Wat vraagt de inspectie van de onderbouw
Wat vraagt de inspectie van de onderbouw? Planmatig en doelgericht werken. Dat is wat anders dan schools! Observatiesysteem gebruiken: Objectiviteit bevorderen, door gestructureerde observaties Gaat over brede ontwikkeling: cognitie, motoriek, sociaal-emotioneel Moet een signalerende werking hebben Er moet een koppeling zijn met een leeftijdsfase Toetsen: Niet meer verplicht Advies: minimaal één keer in de kleuterperiode Inspectie heeft geen normen; wil wel terugzien hoe school de scores analyseert en vertaalt naar aanbod Vanaf 2021 worden er geen toetsen meer afgenomen in groep 1 en 2 Aanbod: Vanuit signalering naar aanbod Afspraken op schoolniveau + uitvoeren in de praktijk: hoe stem je je aanbod af op ontwikkelingsniveau/behoeften van de leerlingen(basisaanbod + verdieping/verrijking + extra zorg) Aanbod dekt alle ontwikkelingslijnen Doelgericht plannen en daar activiteiten bij zoeken
7
Optioneel: sociaal emotioneel
Inhoud leerlijnen Wat zie je hier van: Spel Taal Rekenen Motoriek Optioneel: sociaal emotioneel
8
Individueel leerlijnenprofiel
9
Groepsleerlijnenprofiel
10
Werkplan groep
11
Sluit aan bij Zien!: Pedagogisch expertsysteem
Ruimte voor jezelf – de ander
12
Wat zie je als je kijkt naar: Een leerling waar je vragen over hebt
De Zien!-bril Wat zie je als je kijkt naar: Jezelf Een leerling waar je vragen over hebt Je groep?
14
voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.
De groepskaart Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.
15
Hoe werkt het in ParnasSys?
16
Wat doet de leerkracht? Vooraf (éénmalig): Per planperiode:
A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen
18
Eerst aan de slag met observeren!
per planperiode:
19
Op papier of gelijk in ParnasSys
20
Stap 1: Waarnemen Hier: groepsplanscherm
21
Stap 2: Begrijpen
22
Stap 3: Wegen
23
Stap 4: Plannen
24
Stap 4: Plannen – ingeplande doelen
25
Groepswerkplan – de aanpak
26
En dan: aan de slag met een beredeneerd thematisch aanbod!
28
Bijzonderheden Basisdoelen en extra doelen Aanpassen/toevoegen doelen
Bronverwijzingen naar Bas-educatie mappen CPS Kleuterplein Schatkist
29
Doorgaande lijn 0-7 jaar: Konnect
Ook doelen op de leerlijnen voor 0-4 jaar Beschikbaar in Konnect: pakket voor administratie, planning en oudercommunicatie Meer informatie:
30
Bekijk ook ons filmpje om een beeld te krijgen!
31
Meer weten? Mevr. H. (Hetty) Berkhout Onderwijsadviseur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.