Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper van Dongen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gasuniepilot II Een effectievere overheid door een loket
Oplossing voor de concernproblematiek van Gasunie Presentatie voor Kennistafel buisleidingen door Arend Kroes 19 maart 2007
2
Hoofdtransportnet (ultimo 2004)
3
- binnen huidige wet- en regelgeving
Doelstelling Onderzoek naar een efficiëntere en effectievere wijze van vergunningverlening en toezicht voor het concern N.V. Nederlandse Gasunie en het betrokken bevoegd gezag. Randvoorwaarden: - binnen huidige wet- en regelgeving - aansluiten bij beleidsmatige ontwikkelingen
4
Uitvoering van het project; stappenplan
Stap 1: Probleemanalyse - Gasunie en overheid Stap 2: Uitwerking concernbenadering A. het inrichten van centrale loketten B. ontwikkelen van modelinstrumenten Stap 3: Praktijkproeven Stap 4: Rapportage bevindingen en aanbevelingen
5
Probleemschets
6
Probleemschets Gasunie
Veelheid aan (autonome) bevoegde gezagen Gebrek aan coördinatie en informatieuitwisseling bij BG Grote diversiteit in vergunningvoorschriften Lange doorlooptijden van vergunningprocedures Huidige stelsel van wet- en regelgeving wordt als star ervaren
7
Probleemschets Overheid
Kennisachterstand Bevoegd Gezag m.b.t. de Gasunie materie Gebrekkige borging van veiligheid in bestemmingsplannen Bescheiden omvang van veel gemeentelijke milieu- en ruimtelijke ordeningsdiensten lage frequentie bezoek aan Gasunie bedrijven (onderschatting van de risico’’s)
8
Uitwerking concernbenadering
I Verbetering van de organisatie A. Instelling Coordinatiepunt Overheden Groningen (COG) B. Instelling van een Gasunie Servicepunt (GSP) II Verbetering van het instrumentarium A. Database Milieu/RO Gasunie (Beheer: GSP) B. Database Milieu/RO Overheid (Beheer: COG) C. Multi analyse D. Activiteiten AMvB
9
Formeren van één loket; GSP en COG
10
Opzet Coördinatiepunt Overheden Groningen (COG)
Taken + verantwoordelijkheden Contactpunt voor GSP (en BG) Coördineren en faciliteren m.b.t. vergunningen, toezicht, RO/veiligheid, etc Beheren vergunningen/toezichtplannen Bewaken termijnen Samenstellen + voorzitter van werkgroepen (bij complexe gevallen) Beheren netwerk deskundigen Beheren Database COG Bijhouden wijzigingen W&R Verzorgen integraal toezichtjaarprogramma Verzorgen jaarverslag Etc.
11
Opzet Gasunie Servicepunt (GSP)
Taken + verantwoordelijkheden Contactpunt voor COG Coördineren en faciliteren m.b.t. aanvraag vergunningen, naleving W&R, RO/veiligheid etc. (interne organisatie Gasunie) Bewaken termijnen Beheren Database GSP Etc.
12
Werkwijze instrumenteel: database GSP en database COG
Onderling leesrecht via Portal Database COG
13
KWA Multi-analyse Analyse van de informatie uit de databases waarmee:
PROCESSEN EN ACTIVITEITEN GASUNIE Analyse van de informatie uit de databases waarmee: wordt getoetst acties zichtbaar worden prioriteiten worden gesteld ASPECTEN (Milieu en RO/Veiligheid) Toetsings- kader: database COG/GSP ANALYSE BEHEERSING Afwijkingen en verbeterpunten MAATREGELEN EVALUATIE
14
Test via praktijkproeven
15
Kwantitatief voordeel COG, GSP en BG (jaarbasis)
Bevoegd gezag: grote kwalitatieve verbetering, m.n. RO / veiligheid ongeveer gelijkblijvende totale tijdsinspanning verschuiving van inspanning per onderwerp Gasunie: kwalitatieve verbetering sterke reductie van tijdsinspanning
16
Kwalitatief voordeel nieuwe werkwijze
Vergunningverlening Eenduidige aanvraag o.b.v. standaard gegevens Standaard werkwijzen Integraal (voor)overleg Aansluiting bij het milieuzorgsysteem Gasunie Risico vermindering (afgifte vergunning, doorlooptijd) Integrale belangenafweging Digitalisering gegevens (effectief en efficiënt) Toezicht Handhaafbare voorschriften Integraal toezichtprogramma Kennisniveau toezicht groter Actuele situatie via Databases (W&R, Multi-analyse, etc) Integraal, planmatig, eenduidig toezichtsplan en toezichtjaarprogramma Bestemmingsplannen en Veiligheid Borging opname leidingen en installaties op bestemmingsplannen Actuele situatie via Multi-analyse Kennisniveau (RO/Veiligheid) hoger Standaard QRA en werkwijzen Veiligheidsniveau hoger door standaardisatie, toetsing en toezicht
17
Vereenvoudiging vergunningverlening
Diverse GU-activiteiten onder de AMvB gebracht Voordelen: Kwalitatieve winst door voorschriften op maat Kwantitatieve winst door minder vergunningverlening
18
Aansluiting bij de Wabo en andere ontwikkelingen
De organisatorische werkwijze van de Gasunie pilot II sluit aan bij de organisatorische werkwijze van de Wabo (in de pilot zijn instrumenten (verder) uitgewerkt) Sluit aan bij de ontwikkelingen mbt digitalisering Sluit aan bij de beleidsvisie Kabinet m.b.t. een efficienter en effectiever functionerende overheid.
19
Draagvlaktoets Gesprekken met bestuurderen en ambtenaren van gemeenten - Gesprekken met andere BG Via de praktijkproef en evaluatiebijeenkomst - VVG-toets via concrete vraag in brief d.d
20
Conclusies 1. De uitvoering van het toezicht en de borging van de
externe veiligheid is onvoldoende. 2. De voorgestelde verbeteringen in de organisatie en het instrumentarium rondom vergunningverlening en toezicht voldoen aan de randvoorwaarden. 3. Er zijn belangrijke kwantitatieve en kwalitatieve voordelen voor zowel de Overheid als de NV Nederlandse Gasunie Het model heeft mogelijkheden voor bredere toepassingsgebieden.
21
Opdracht van de begeleidingsgroep:
Implementeer het COG Haak aan bij het buisleidingproject N/Z Schaal op naar andere provincies via olievlekwerking verbreding naar andere concerns
22
Opschaling COG in heel Nederland
Groningen Het begint in
23
Hoe uit te voeren? Implementatie COG Opschaling Landelijk Beheers-
commissie Stuurgroep BEP Project N/Z COG Projectgroep IPO - VNG UvW VROM EZ etc. Situering: Milieudienst Groningen Van Groningen COG Naar Landelijk CON?
24
Opschaling in deelstappen
Stap 1: Inventarisatie bevoegde instanties Stap 2: Opstellen van een plan van aanpak en fasering Stap 3: Gefaseerd uitvoeren van het plan van aanpak
25
Projectorganisatie Projectgroep - Alle betrokken partijen
- 5 maal per jaar - Ondersteuning KWA Stuurgroep - Bestuurlijke insteek - 2 maal per jaar - Koersbepalend en bestuurlijke belemmeringen wegnemen
26
Planning A: Implementatie COG tot 12-2008
B: Opschaling naar heel Nederland - stap 1: inventarisatie tot - stap 2: opstellen van PvA tot - stap 3: uitvoering PvA tot
27
Wat kan de Kennistafel betekenen voor de
Bespreking Stap 1: inventarisatie bevoegde gezagen + netwerkstructuren Wat kan de Kennistafel betekenen voor de opschaling van de Gasuniepilot?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.