Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAgnes van Dam Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Hoorzitting Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vlaams Parlement, Brussel, 30 mei 2012
2
Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten
Inhoud Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten Organisatie van inspraak Organisatorische eisen Van planlast naar indicatorenlast? Afwijkende termijnen Amendement decreet lokaal cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
3
Planlastdecreet als basis
VVSG staat zeer positief tegen uitgangspunten Planlastdecreet Finale beoordeling zit in: Conformiteit van sectorale vertaling Toepassing van BBC voor plannings- en verantwoordingsverplichtingen Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
4
Vlaamse beleidsprioriteiten
Planlastdecreet art. 4: § 1. De Vlaamse Regering maakt uiterlijk op 30 oktober van het jaar waarin er lokale verkiezingen plaatsvinden de Vlaamse beleidsprioriteiten en de bijbehorende subsidieregelingen voor de komende lokale beleidscyclus bekend. Vaststelling: sectorale decreten bevatten ook Vlaamse beleidsprioriteiten: Art. 4 decreet jeugdbeleid Art. 5 decreet sportbeleid Art. 5 decreet cultuurbeleid Art decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
5
Vlaamse beleidsprioriteiten
Gevaar van Vlaamse beleidsprioriteiten in decreten: Strijdig met Planlastdecreet Niet gecoördineerd over sectoren heen In oktober nog aangevuld met beleidsprioriteiten Vlaamse regering (cf. Planlastdecreet) Uiteindelijk tientallen Vlaamse beleidsprioriteiten: wie kan nog volgen? is een lokale, integrale aanpak mogelijk én subsidieerbaar (bv.: sportkampen voor allochtone jongeren)? Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
6
Organisatie van inspraak
Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 4° ze bepalen dat de lokale besturen moeten aantonen dat ze lokale belanghebbenden en/ of bevoegde adviesraden hebben betrokken bij de opmaak van de strategische meerjarenplanning. Vaststelling: sectorale decreten leggen adviesraad op, met organisatorische eisen: Art. 5 decreet jeugdbeleid Art. 15 decreet sportbeleid Art. 54 decreet cultuurbeleid Art. 150 decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
7
Organisatie van inspraak
Gevaar van opleggen en organiseren van adviesraden: In elke sector anders Verkokering Verenging van betrokkenheid en participatie tot institutionele kanalen (representativiteit?) Tegenstrijdigheid met Gemeentedecreet: ‘schepen bevoegd voor’ (sportdecreet) is juridisch niet correct Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
8
Organisatorische eisen
Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 2° ze bepalen dat de Vlaamse beleidsprioriteiten alleen betrekking kunnen hebben op te verrichten activiteiten, te leveren prestaties en/of te bereiken effecten. De regelingen kunnen geen voorwaarden bevatten met betrekking tot de aard van de in te zetten middelen of de organisatorische structuur van het lokale bestuur; Vaststelling: sectorale decreten leggen wel organisatorische eisen op, bv.: Art. 5, 1° decreet sportbeleid Art. 7, 4° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
9
Organisatorische eisen
Gevaar van opleggen organisatorische eisen: Strijdig met Planlastdecreet Beleidsvrijheid van gemeente om wijze waarop doelstellingen worden bereikt vermindert, bv.: voor sport moet je subsidies geven, andere vormen van ondersteuning van verenigingen volstaan niet In elk decreet weer anders geregeld Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
10
Van planlast naar indicatorenlast?
Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: 1° ze verwijzen, voor wat betreft de vormvereisten van de lokale planning en rapportering, alleen naar de bepalingen over de strategische meerjarenplanning, het budget en de jaarrekening in de organieke regelgeving; Vaststelling: sectorale decreten leggen toch aanvullende monitoring op: Art. 10 en 34 decreet sportbeleid Art. 7, 5°, art. 9, 7° en art. 11, 3° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
11
Van planlast naar indicatorenlast?
Gevaar van opleggen extra indicatoren: Strijdig met Planlastdecreet In elke sector weer anders Geen daling, maar mogelijk zelfs stijging administratieve lasten Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
12
Gevaar: consistentie van planning verdwijnt
Afwijkende termijnen Planlastdecreet art. 2: In dit decreet wordt verstaan onder: (…) 3° lokale beleidscyclus : beleidscyclus van zes jaar die gekoppeld is aan de lokale bestuursperiode en die begint in het tweede jaar dat volgt op de lokale verkiezingen en eindigt op het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen; Vaststelling: art decreet erfgoedbeleid legt afwijkende termijnen op Gevaar: consistentie van planning verdwijnt Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
13
Amendement decreet lokaal cultuurbeleid
Zie toegestuurde tekst Cf. principes interne staatshervorming: ontwerp bevat onvoldoende stimulansen voor lokaal cultuurbeleid (itt. duidelijk omschreven rol provincies) VVSG stelt amendement voor waarbij provincies hun beleid afstemmen op gemeentelijk cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.