Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva de Backer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’
Introductie
2
Overzicht Introductie: ‘indicatoren’ als jaarthema van KeKi
Reflecties uit beleid, praktijk en onderzoek Debat
3
Indicatoren als jaarthema
Achtergrond Thematische werking van KeKi: - jaarthema’s, vb. 2011: ‘armoede’ - meerjarenthema ‘kinderrechten en jeugd’ Jaarthema 2012: ‘kinderrechtenindicatoren’ - bredere context: implementatie & monitoring - nadruk op kritische reflectie - KeKi ontwikkelt zelf geen indicatoren
4
Analyse Literatuurstudie: binnen- en buitenlandse literatuur
Tweeledige structuur: 1. Wat zijn kinderrechtenindicatoren? 2. Kritische reflecties m.b.t. indicatoren Aandacht voor Vlaamse context ‘Kritisch’ = ook potentieel belichten!
5
Wat zijn kinderrechtenindicatoren?
Definitie? - structuur-, proces- en uitkomstindicatoren - kinderrechten- vs. welzijnsindicatoren - indicatoren vs. data “ een kinderrechtenindicator vormt een concrete aanduiding, op basis van bepaalde data, van de mate waarin een welomschreven recht van kinderen gerealiseerd wordt, vertrekkende vanuit een duidelijk afgebakend normatief kader”
6
Kritische reflecties Fundamentele kritieken: rol van ‘expert’
depolitisering van keuzes - tokenisme Methodologische uitdagingen: - beperkingen van cijfers - minderheid aan kwalitatief onderzoek - participatie - internationale vergelijkbaarheid
7
Meer vragen dan antwoorden
Wat leert deze analyse? Meer vragen dan antwoorden Bewust zijn van relativiteit van indicatoren Belang van keuzes Debat
8
Discussiepunten (1) Wat men precies verstaat onder het ‘monitoren’ van een kinderrechtenbeleid, houdt op zich al een keuze in: Vertrekt men vanuit een minimalistische of een maximalistische visie op kinderrechten? Wil men de inspanningen van de staat opvolgen (structuur & proces)? Of wil men ook de daadwerkelijke gevolgen voor kinderen en jongeren nagaan (uitkomst)?
9
Discussiepunten (2) Participatie: jongeren worden betrokken bij het uitwerken/meten/interpreteren van indicatoren: Wat zijn hierbij de mogelijkheden?
10
Discussiepunten (3) Lokale specificiteit versus internationale/interregionale vergelijkbaarheid: Hoe het evenwicht bewaren?
11
Discussiepunten (4) Empirische data ≠ onweerlegbare ‘waarheid’
= voeding voor het maatschappelijke debat: Hoe kan het bewustzijn hierrond – indien dat nodig mocht zijn – versterkt worden?
12
Discussiepunten (5) Wat met de publieke opinie? In het licht van de groeiende invloed van de media : Kunnen en moeten kinderrechtenindicatoren gebruikt worden om via de media de publieke opinie te informeren? Hoe kan dit gebeuren?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.