De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waar staan we met de Wnra?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waar staan we met de Wnra?"— Transcript van de presentatie:

1 Waar staan we met de Wnra?
Team Arbeidszaken VNG Juni 2018

2 Opzet bijeenkomst Presentatie:
Terugblik en vooruitblik VNG voorbereiding Wnra Zaken die moeten worden geregeld Pauze En nu ‘Aan de slag ……..’ Geluiden van de werkvloer

3 Het begon met ……….. Initiatiefwetsvoorstel Wnra op 3 november 2010 door D66 en CDA bij het parlement ingediend en na een uitzonderlijk lange parlementaire behandeling op 8 november 2016 in Eerste Kamer aangenomen. Belangrijkste – beoogde - gevolgen van de wet: Rechtspositie, rechtsbescherming én arbeidsvoorwaardenvorming ambtenaren, gelijk aan die van werknemers onder het private recht Sociale partners gaan over de arbeidsvoorwaarden en de wetgever gaat over de bijzondere kenmerken van het ambtenaarschap VNG pakt de draad weer op; eerste helft 2017 informatiebijeenkomsten verspreid over het land.

4 Project invoering Wnra bij de VNG.
Toekomst arbeidsvoorwaardenvorming Omzetten CARUWO naar Cao Gemeenten Ondersteuning leden en aangesloten werkgevers

5 Toekomst arbeidsvoorwaardenvorming I
Een of meerdere cao’s en wat voor een soort cao? Wie valt straks onder nieuwe cao gemeenten (binding en reikwijdte)? Wie onderhandelt, namens wie over de cao(‘s)? ……………… Over deze vragen medio 2017 werkbijeenkomsten met leden. Uitkomst: VNG onderhandelt over één cao voor alle gemeenten, met mogelijkheden om (net als nu) af te wijken (G4) en decentraal nader in te vullen, waarbij (net als nu) ook niet-gemeenten zich kunnen aansluiten. Besluit ALV VNG in december 2017 om statuten VNG aan te passen.

6 Toekomst arbeidsvoorwaardenvorming II
Januari 2018: Bijeenkomsten met leden over toekomst beslechting rechtspositionele geschillen en decentraal overleg over arbeidsvoorwaarden. Uitkomsten: Geen groot enthousiasme voor sectorale (landelijke) geschillen- regeling(en) + commissie; ‘”laten we het eerst eens zonder proberen!” Overgrote meerderheid wil op organisatieniveau over nadere invulling van ‘raam-bepalingen’ in de cao overleggen met OR i.p.v. vertegenwoordigers bonden.

7 Omzetten CARUWO naar Cao Gemeenten
Uitgangspunt: De CARUWO neutraal omzetten én moderniseren naar een cao-tekst die past in de context van het private arbeidsrecht (BW). Voor de vertaling naar het BW heeft het Loga een extern bureau ingehuurd, die wordt begeleid door een schrijfgroep met vertegenwoordigers van werkgevers en bonden. In juli 2018 wordt de vertaalde tekst opgeleverd aan het Loga. Knelpunt: ‘spanning’ tussen neutraliteit, juridische juistheid en leesbaarheid

8 Ondersteuning leden en aangesloten werkgevers.
Maart 2017: enquete opleidingsbehoeften onder decentrale overheden. VNG, UvW en IPO gaan zich inspannen om door marktpartijen een opleidingsaanbod tot stand te laten brengen met een goede prijs/kwaliteit- verhouding. Juni 2017: enquete onder leden VNG en aangesloten werkgevers naar ondersteuningsbehoefte op andere terreinen. VNG stelt budget en capaciteit beschikbaar om een aantal producten tot stand te brengen, die leden kunnen gebruiken bij de voorbereiding op de Wnra. 21 maart 2018: publicatie Draaiboek invoering Wnra

9 Producten en diensten. Voorzien zijn:
Model arbeidsovereenkomst + gangbare clausules (januari 2019 of z.e.a.m.) Informatie-toolkit t.b.v. informeren eigen medewerkers (opbouw v.a. september 2018) Voorbeeld reglement Geschillen commissie/regeling (zodra duidelijk of en hoe e.e.a. in cao is geregeld) Geactualiseerde versie model Sociaal statuut (januari 2019 of z.e.a.m.) Opleidingsaanbod (januari 2019)

10 Zaken die moeten worden geregeld op sectorniveau:
Toekomst van de medezeggenschap (OR/GO) Oplossen rechtspositionele geschillen Aansluiting bij cao door niet-gemeenten Overgangsrecht boventalligheid / reorganisatie- ontslag Wettelijke regeling onbezoldigd ambtenaar Aanstelling van de Babs ……………………….

11 Toekomst medezeggenschap (OR/GO)
Met het vervallen van zowel de inhoudelijke reden als de wettelijke grondslag voor het (lokale) GO komt die in z’n huidige vorm te vervallen De WOR regelt de onderwerpen die tot het domein van de OR behoren; dit kan o.g.v. art. 32 WOR worden uitgebreid; zowel door de werkgever als cao-partijen Werkgevers willen in meerderheid over nadere invulling van cao- bepalingen (secundaire arbeidsvoorwaarden!)met hun OR afspraken maken i.p.v. met de bonden De bonden willen dat niet; over (nadere invulling) cao-bepalingen dienen met vakbondsvertegenwoordigers afspraken te worden gemaakt. = onderwerp voor de cao-tafel

12 Oplossen rechtspositionele geschillen
Met Wnra komen bezwaar- en beroepsprocedure (Awb) te vervallen. Geschillen kunnen in het vervolg direct aan de kantonrechter worden voorgelegd Werkgevers voelen niet veel voor in de cao geregelde sectorale (landelijke) geschillenregeling(en) + commissie(s); zij willen zelf kunnen beslissen over instellen geschillencommissies op organisatie- en/of regionaalniveau. De bonden willen wel in de cao afspraken over geschillenregelingen in de sector = onderwerp voor de cao-tafel.

13 Aansluiting bij cao-gemeenten door niet gemeenten
Binding van werkgevers aan een cao ontstaat door lidmaatschap van onderhandelende vereniging; gemeenten worden gebonden Voor niet-gemeenten wordt de huidige lijn van de vrijwillige aansluiting voortgezet. Dit leidt echter niet tot ‘binding’ o.g.v. Wet cao! Niet duidelijk wat dit voor ‘aangesloten organisaties’ betekent voor de toepassing van cao-artikelen waarbij van ¾ dwingend recht wordt afgeweken. Verkenning alternatieve mogelijkheden om niet-gemeenten aan de cao te kunnen binden Werkgevers ontvangen daarover binnenkort bericht = onderwerp van interne besluitvorming VNG en (mogelijk) nadere regeling aan de cao-tafel

14 Overgangsrecht boventalligheid en reorganisatieontslag
Voor ontslag op bedrijfseconomische gronden is na toestemming van UWV vereist. Verzoeken daartoe worden getoetst aan de Ontslagregeling (o.a. correct toepassen afspiegelingsbeginsel). Voor het kunnen ontslaan van medewerkers die vóór boventallig zijn verklaard en waarbij niet de regels van de ontslagregeling zijn gehanteerd, is overgangsrecht nodig. Een van de opties is het instellen van een Ontslagcommissie o.g.v. artikel 7:671a BW (is afwijking van ¾ dwingend recht!) = onderwerp voor overleg tussen overheidssectoren en min. SZW en (afhankelijk van uitkomst) vervolgens cao-tafel.

15 Toekomst onbezoldigd ambtenaar
Onbezoldigd ambtenaar: oplossing voor taken die door ambtenaar moeten worden vervuld, die niet in dienst is van de gemeente (bijv. BOA, deurwaarder). Nu: CARUWO 1:2: loskoppeling ambtenaar voor Aw (aanstelling) /ambtenaar voor CAR-UWO (o.a. beloning) Straks: Aw 2017: ambtenaar = arbeidsovk. met overheidswerkgever Onbezoldigd ambtenaar kan niet meer worden geregeld in cao, maar wordt door minister aangewezen in Amvb Inventarisatie uitgezet naar bestaande onbezoldigde ambtenaren (taken en functies) bij gemeenten. = onderwerp voor overleg met min. BZK/ consultatie

16 Aanstelling van de Babs
Ketenbepalingen in BW straks ook van toepassing op de Babs. Ligt gezien de aard van de functie niet voor de hand, maar waarschijnlijk niets meer aan te doen VNG heeft om overgangsrecht verzocht, zodat afspraken van vóór ingang Wnra, niet meteen resulteren in vast dienstverband = onderwerp voor overleg met BZK/consultatie

17 Vooruitblik Streefdatum voor onderhandelaarsakkoord over de nieuwe cao: 1 december 2018 Daarna ledenraadpleging met informatie- bijeenkomsten.

18 En nu ………“aan de slag!”


Download ppt "Waar staan we met de Wnra?"

Verwante presentaties


Ads door Google