Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Cools Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven: Ardienne@Workwonders.nl
|
2
meten is weten Hoe staat het met de onboarding in jouw organisatie?
Evaluatie van de huidige praktijk Hoe tevreden zijn nieuwe medewerkers? Hoe tevreden zijn managers? Hoe belangrijk vinden zij het? Basis om op te bouwen en de goede dingen te gaan doen.
3
Onboarding Ardiënne Verhoeven
4
Bij hoeveel mensen valt het tegen?
1 op 3? 3 op 5?
5
Wat valt er het meest tegen?
Salaris? Doorgroeimogelijkheden? Collega’s? De eerste dag?
6
De resultaten U heeft het afgelopen jaar een nieuwe baan gekregen.
Hoe zijn uw verwachtingen met betrekking tot onder-staande aspecten uitgekomen? (Zwaar) tegengevallen Als verwacht (Enorm) meegevallen De financiële beloning 26% 43% 31% Wat er voor mij geregeld was ter introductie 46% 28% De loopbaanmogelijkheden 22% 53% Mijn manager 19% 39% Het beleid van de organisatie 18% 50% 32% De sfeer in de organisatie 14% De inhoud van de baan 51% 35% De flexibiliteit die de organisatie van mij verwacht 36% De eerste dag 47% De normen en waarden van de organisatie 12% De loyaliteit die de organisatie van mij verwacht 11% 54% De prestaties die de organisatie van mij verwacht Mijn collega’s 10% 38% 52%
7
Tegen wie zeggen de meeste mensen dat?
Niemand 1 op 3 Directe collega’s HRM de buitenwereld 1 op 4
8
Levensloop nu Recht en bedrijfskunde Personeelsmanager HRM manager Zelfstandig HR ondernemer Talent Manager Recruitment & Onboarding Boek “recruitment” Berlicum 3 kinderen Boek “Onboarding”
9
Het belang van onboarding
Boston Consulting Group, 2012
10
Wat is onboarding en welke rol kan het spelen?
11
Onboarding Het voorkomen van broken promisses
- Iedere nieuwe ervaring van een medewerker bij een organisatie die bijdraagt aan zijn succes en die zorgt voor betrokkenheid bij de visie, strategie, doelstellingen en cultuur van de organisatie. - Een combinatie van introductieactiviteiten en het leerproces dat een werknemer doormaakt om zijn rol binnen de organisatie effectief in te vullen. Het zijn zowel geplande als ongeplande activiteiten Het is een samenspel tussen Recruitment, HRM, lijn en nieuwkomer Onboarding Het voorkomen van broken promisses
12
Onboarding Medewerker centraal - Je baan snel goed doen
- Je thuis voelen - Graag willen blijven
13
Inleiding: Onboarding 5 thema’s
1 Realistic Job Preview 2 Gebruik selectiegegevens 3 Praktische zaken 13 Succes van Onboarding 14 Beleving medewerker 15 Ontwikkeling 4 Juiste netwerk 5 Leren kennen team 6 Managen verwachtingen I Vóór indiensttreding II Sociale integratie III Verbinding IV Wederzijdse versterking V Evaluatie 10 Feedback momenten 11 Inbreng medewerker 12 Kwaliteit feedback 7 Verbinding Pre-boarding 8 Mentor en/of buddy 9 Actieve rol management
14
Basis voor onboarding
15
Pre-boarding: Realistic Job Profiling
Werving en onboarding nauw verbonden Het belang van Realistic Job Profiling (Rollag) 50% minder vertrek bij de RJP groep Accurate info & real job experiences Wat zijn de beloften van jouw organisatie? Wat vinden nieuwkomers daarvan?
16
Management van verwachtingen
Het Psychologisch Contract - 6 op 10 valt verwachtingen tegen - 1 op 3 zwijgt hierover - 1 op 4 vertelt dit buiten
17
Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract
Wat wordt er van mij verwacht? Gedrag en prestatie Flexibiliteit Loyaliteit Ethiek Employability Wat verwacht ik van een werkgever? Inhoud van baan Loopbaanmogelijkheden Sfeer Beloning Organistiebeleid
18
Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract
Mensen die actief zoeken naar info over het psychologisch contract: Denken positiever Presteren beter Zijn gelukkiger Let op: Na 3 maanden is het beeld gevormd
19
Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract
Bij wie zoeken ze? Collega’s en buddies Peers (nieuwkomers) Managers Mentoren Let op: - Ouderen zoeken minder dan jongeren - Jongeren zoeken wel bij peers
20
Leren kennen van het team
Niet het aan boord komen is belangrijk Maar het leren kennen van de crew
21
Leren kennen van het team
60% van managers die falen, faalt door gebrek aan juiste relaties (Rollag) Ruim 80% van executives wil beter zicht op interne netwerken en begrip van interne dynamiek van team (Egon Zehner) Hoe gaat dat in jouw organisatie?
22
Verbinding: commitment
Nieuwkomers kijken kat uit de boom 87% geeft aan de eerste 3 maanden niet volledig gecommitteerd te zijn 51% van vertrekkers neemt beslissing binnen half jaar (brandon hall) 22% van vertrekkers vertrekt in eerste 45 dagen na aanstelling 4% vertrekt na desastreuse eerste dag (Bersin by Deloitte) Hoe gaat dat met medewerkers van jouw organisatie?
23
Evaluatie Ontwikkeling medewerker Beleving van medewerker
Succes van onboarding
24
Inleiding: Onboarding 5 thema’s
1 Realistic Job Preview 2 Gebruik selectiegegevens 3 Praktische zaken 13 Succes van Onboarding 14 Beleving medewerker 15 Ontwikkeling 4 Juiste netwerk 5 Leren kennen team 6 Managen verwachtingen I Vóór indiensttreding II Sociale integratie III Verbinding IV Wederzijdse versterking V Evaluatie 10 Feedback momenten 11 Inbreng medewerker 12 Kwaliteit feedback 7 Verbinding Pre-boarding 8 Mentor en/of buddy 9 Actieve rol management
25
Meten is weten
26
Aan de slag Wat zou er in jouw organisatie nodig zijn voor een geslaagde onboarding? Wat moet er in jouw organisatie gebeuren? Wat gaat onboarding opleveren? Waarom geen alternatief? Wat moet er voor veranderen? Wie is er bij gebaat? Wat is de context voor jouw plan? Wie gaat het betalen? En er tijd in steken?
27
www.onboardingmonitor.nl | 06 5337 14 12
Dank! Ardienne Verhoeven |
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.