De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt

Verwante presentaties


Presentatie over: "en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt"— Transcript van de presentatie:

1 en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt
EEN BETERE BEREIKBAARHEID EN LEEFBAARHEID VOOR DE REGIO WADDINXVEEN / BOSKOOP /HAZERSWOUDE en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt Presentatie voor najaarsbijeenkomst Vereniging Vrienden van het Bentwoud 22 november 2018 Kees Bot November 2018

2 VOORAF: SAMENWERKING MET ANDEREN
In ‘Het Molenberaad’ werken verenigingen samen: Behoud van landelijk Waddinxveen Bewoners Weidelanden Natuurbehoud Groenpoort Vrienden van het Bentwoud

3 Molenberaad wil oplossing knelpunten voor bestemmingsverkeer, doorgaand verkeer hoort op de snelwegen

4 Wat willen de overheden
Wat willen de overheden? Het eerste deel: parallelstructuur A12 Kosten 185 miljoen euro Eerst een overzicht van de N207-zuid

5 Wat willen de overheden? De volgende stap: Randweg-west Waddinxveen
Vredenburghlaan: 3 BMC’s + kippenfarm

6 Wat willen de overheden
Wat willen de overheden? Vervolgens de Verlengde Bentwoudlaan door oostkant Bentwoud

7 Argumenten van de Provincie Zuid-Holland om de N207-Zuid aan te leggen
Ontlasting van de steeds “voller wordende N207”. Klopt niet. Uit tellingen van de provincie zelf blijkt het verkeer iets af te nemen Betere bereikbaarheid Greenport-West Daar zijn betere oplossingen voor, de N207 Zuid verbetert de oost-west verbindingen niet Ontlasting wegen ten westen van de N207 Onjuist, de Milieueffectrapportage geeft zelfs het tegendeel aan te weten meer verkeer op de Hoogeveenseweg Ad 1, telcijfers PZH 2015

8 Wat zijn de huidige knelpunten in de regio
Hazerswoude-Dorp Gemeneweg Veel doorgaand verkeer van / naar de N11 Splijt het dorps in tweeën; lang wachten voor stoplichten Zeer veel verkeer door bewoond gebied Boskoop Zijde Zeer veel verkeer door dicht bewoond gebied Hele dag files a.g.v. trein en hefbrug Smal en onveilig wegprofiel Files op de N207 (oost van de Gouwe) door openstaande hefbruggen Zijde en hefbrug zeer onveilig voor fietsers. Ook verzakking huizen.

9 Protest tegen verkeersoverlast Hazerswoude-Dorp 4 oktober 2017 Foto AD Peter Franken

10 Protest tegen verkeer Zijde Boskoop 21 juli 2018 Foto AD Josh Walet

11 De verenigingen van het Molenberaad: nadelen van de N207-Zuid
Een 2 (of 4 strooks-?)weg vlak langs de bebouwde kom van Waddinxveen en Boskoop, dus forse toename lawaai en fijnstof (vooral met overheersende westenwind) Meer verkeer door Hazerswoude-Dorp (ca 20%) en nauwelijks minder verkeer over hefbrug Boskoop. Geen goede oplossing voor bewoners Weidelanden en Hazerswoude-West Doorsnijden natuur-/recreatiegebied Bentwoud en landbouwgrond Veel meer landbouwverkeer over het Noordeinde Heel duur (bijna 80 miljoen) voor een weg die zinloos en nutteloos is Overheden geven geen duidelijkheid over het vervolg op de N207-Zuid. De gedeputeerde wil een ‘robuuste infrastructuur’, maar vertelt niet wat dat precies is.

12 De stand van zaken Gemeente Alphen: onderzoek naar een tweede oeververbinding bij Boskoop, waarbij de aanleg van de N207-Zuid als een gegeven wordt meegenomen Provincie: Programmatische Aanpak Gouwe (PAG), waarbij de aanleg van de N207-Zuid als een gegeven wordt meegenomen Het Molenberaad: modelberekening om de invloed van de maatregelen op het verkeer aan te tonen, óók zonder de aanleg van de N207-Zuid

13 Forse verkeersreductie Zijde Minder verkeer door Hazerswoude-Dorp
Ad 1) Aantal informatiebijeenkomsten over een tweede oeververbinding bij Boskoop In maart en april 2018 zijn de uitgangspunten besproken met diverse belanghebbenden waaronder Het Molenberaad. Conclusie: voorkeur voor een noordelijke rondweg Boskoop. Forse verkeersreductie Zijde Minder verkeer door Hazerswoude-Dorp Een zuidelijke route (tussen Boskoop en Waddinxveen) is niet zinvol en ongewenst Het Molenberaad: een aquaduct hoeft geen 200 miljoen euro te kosten, met 50 miljoen moet je er ook kunnen zijn (vergelijking met aquaduct in Friesland) Op 10 september 2018 presenteert de overheid een zuidelijke rondweg en oeververbinding. Die zal effecten hebben voor het Gouwebos en het vogelweidegebied Voorofsche Polder Galadammen Aquaduct 25 mio

14 Ad 2) Programmatische Aanpak Gouwe (PAG)
Initiatief van Provincie Zuid-Holland Doel: visievorming “brede” aanpak infrastructuur en leefbaarheid in een gebied rond de Gouwe op lange termijn

15 Ad 2) PAG eerste workshop 5 juli 2018
De provincie neemt de aanleg van N207-Zuid als uitgangspunt De aanwezige stakeholders kunnen over 4 scenario’s praten Algemene wens aanwezigen: geen doorgaand verkeer door de regio Ook: meer aandacht voor natuur en recreatie (zoals uitbreiding Bentwoud) Verbetering vaarroute Gouwe Verbetering OV Meenemen verkeersknelpunt bij Hazerswoude-Dorp Geen verslag gemaakt

16 Ad 2) PAG tweede workshop 4 september 2018
Bij de presentatie van de scenario’s is nauwelijks iets terug te vinden van de visievorming uit de eerste workshop. Sterker nog: de provincie heeft een vijfde scenario toegevoegd waarin de N207-Zuid is doorgetrokken naar de N11. Dit scenario sluit niet aan bij de uitgangspunten die in de eerste workshop zijn opgesteld. (Projectleider PZH roept: “geen reëel scenario; alleen om inzicht te krijgen”) .

17 Ad 2) PAG, wat gebeurt er in de besluitvorming bij de overheden
In de zg. Bestuurlijke Afstem Groep (BAG) zitten de bestuurders van de gemeenten Alphen, Gouda, Waddinxveen, provincie Zuid-Holland, Regio Midden-Holland en Hoogheemraadschap Rijnland. Zij komen op 5 november 2018 bij elkaar en kiezen uit in totaal vijf scenario’s er drie uit voor het PAG-project om mee verder te gaan. Deze gekozen scenario’s voldoen niet (helemaal) aan de eerder in de workshop geformuleerde uitgangspunten. Dat wordt hieronder toegelicht

18 Versmallen van een van de duurste wegen van Nederland (de N207 is geheel onderheid) is niet alleen kapitaalvernietiging, maar het weghalen van een net vernieuwde kademuur (schoeiing) ook en het maken van een nieuwe kademuur ook. Het vervangen van de hefbruggen door bascule bruggen met % bredere doorvaartopeningen levert meer op, maar dat gebeurt juist niet. Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing hiervan, op het handje gewogen levert het hooguit enkele minuten tijdwinst op tegen enorme kosten. Daar mag wel een onafhankelijk onderzoek naar worden gedaan. Scenario 2: Gouwe breder, N207 ten oosten van de Gouwe smaller en Bodegravenboog Verkeer als gevolg van versmalling van de N207 moet deels worden opgevangen door het traject Verlengde Bentwoudlaan van de toekomstige N207-Zuid en N209 door Hazerswoude-Dorp.

19 Lijkt veel op ons scenario, alleen jammer van N207-z
Scenario 3: noordelijke rondweg Boskoop, smallere N207 ten oosten van de Gouwe, Bodegravenboog Forse afname van het verkeer op de hefbrug Boskoop, en enige reductie op de Gemeneweg. Het verkeer door Hazerswoude-Dorp neemt niet af.

20 Scenario 5: doortrekken Verlengde Bentwoudlaan naar de N11
Gaat door Groene Hart (polderZaans Rietveld, Spookverlaat), zal zeer veel doorgaand verkeer Rotterdam-O <> Amsterdam Schiphol e.o. gaan aantrekken.

21 Snelwegen Zuid-Holland noord, met laatste scenario (5) in stippellijn

22 Wat heeft Het Molenberaad gedaan
In een compact leaflet onze bezwaren en oplossingen verwoord. Dit – overigens vóór de bestuurlijke bijeenkomst van 5 november - naar bestuurders gestuurd als reactie op de scenario’s met verzoek het voorstel van Het Molenberaad als scenario 6 op te nemen (dus een variant zonder aanleg van de N207-Zuid). 28 oktober 2018: verzoek aan gedeputeerde om ons scenario via de door de provincie gehanteerde modelberekening door te mogen rekenen. Daarop kwam geen enkele reactie, ondanks twee rappels. 2 november 2018: klachtenbrief naar provincie dat we niets hebben gehoord ondanks rappels van onze kant. Op basis van eigen deskundigheid eigen berekening uitgevoerd op ons voorstel. De cijfers en percentages zijn bij dus benadering.

23 ‘Scenario’ van Het Molenberaad Uitgangspunt: betere bereikbaarheid zonder doorgaand verkeer en aantasting van de leefomgeving bewoners en van het Bentwoud Een snelle oost-west-verbinding ten noorden van Boskoop via aquaduct onder de Gouwe: ruim 35% minder autoverkeer op hefbrug en Zijde Boskoop en afname 13% verkeer door Hazerswoude-Dorp (doorgerekend mét de aanleg van de N207-Zuid is dat slechts 4% minder verkeer hefbrug en Zijde in Boskoop en zelfs 20% méér verkeer in Hazerswoude-Dorp) Aanleg Bodegravenboog: ongeveer 40% minder verkeer op de N207 ten oosten van de Gouwe Korte verbinding tussen de Moordrechtboog en de bestaande Zuidelijke Rondweg Waddinxveen: minder verkeer via de hefbrug en Coenecoopbrug De kosten kunnen gedragen worden door de 80 miljoen reservering voor de aanleg van de N207-Zuid + de andere gereserveerde gelden voor de uitvoering resultaten van de PAG en tweede oeververbinding bij Boskoop

24 Het Molenberaad: korte verbinding bij Moordrechtboog, rondweg noordelijk van Boskoop en Bodegravenboog Verbetering bereikbaarheid van en naar regio voor verkeer dat daar moet zijn (dus géén doorgaand verkeer), oplossing bestaande verkeersknelpunten, behoud leefbaarheid, behoud Bentwoud en geen aantasting Groene Hart

25 Intensiteiten autoverkeer in Boskoop, Hazerswoude-Dorp en N207 vergelijking met – zonder N207 Zuid
Geen intensiteiten Waddinxveen, dat nog te onduidelijk, wel minder verkeer in centrum (hefbrug en op de Coenecoopbrug)

26 De overheid: volgende stappen voorzover Het Molenberaad dat heeft kunnen achterhalen


Download ppt "en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt"

Verwante presentaties


Ads door Google