Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard ten Wolde Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Formulieren & OPP SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
2
Formulieren Aanmelding CA:
Oud: School: AS-formulier en S-formulier Ouders: AO-formulier en O-formulier Handtekeningen: H-formulier Nieuw: Aanmeldingsformulier School Aanmeldingsformulier Ouders
3
Aanmeldingsformulier School (1)
Checklist bij toelichting
4
Aanmeldingsformulier School (2)
Aandachtspunten bij invullen: Hulpvraag Concretisering arrangement: * expertise (bijv. in de vorm van SVIB) * formatie (bijv. Onderwijsassistent) * hulpmiddelen * …
5
Aanmeldingsformulier Ouders
Zelfde formulier voor arrangementaanvraag als aanvraag TLV aandachtspunt in communicatie met ouders. Samen invullen mogelijk. In geval aanvraag TLV kan voorkeursschool worden aangegeven.
6
Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (1)
Evaluatieformulier Gezamenlijk invullen met ouders: 1 formulier Indien een arrangement niet meer nodig is, loopt het automatisch op de einddatum af: het formulier hoeft dan niet bij de CA te worden ingediend.
7
Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (2)
Uit de aanvraag moet het volgende blijken: * hoe is het arrangement ingezet? * wat was het effect hiervan? * wat is er in de komende periode nodig?
8
Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (3)
Beschrijf de specifieke onderwijsbehoeften: welke ondersteuning heeft deze leerling in de komende periode op verschillende gebieden nodig om zich te ontwikkelen? Wat is er in de komende periode nodig, wat boven de basisondersteuning uitstijgt, om in de onderwijsbehoeften van deze leerling te kunnen voorzien?
9
Aandachtspunten bij invullen formulieren
Digitaal aanleveren: (of d.m.v. Grippa - Bijeen). Dossier kan pas in behandeling worden genomen als alle handtekeningen aanwezig zijn. Ondertekende bladzijden inscannen. Check of alle bijlagen aanwezig zijn.
10
Vragen?
11
OPP Verplicht voor: Leerlingen waarvoor een arrangement wordt aangevraagd. Leerlingen met een TLV (SBO of SO). Gewenst voor: Leerlingen met een individuele leerlijn (binnen basisondersteuning).
12
Onderdelen OPP Gegevens leerling Onderzoeksgegevens Leerlingprofiel
Integratief beeld Perspectief Leerlingbegeleiding Didactische ontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling Plan van aanpak Bijlage: ondertekening door ouders
13
Leerlingprofiel Compenserende factoren Belemmerende factoren
Onderwijsbehoeften
14
Integratief beeld De cognitieve mogelijkheden van M. liggen op een beneden gemiddeld niveau. Haar goede werkhouding en voldoende geheugen zijn compenserende factoren, waardoor M. in de lagere groepen de aansluiting op leergebied heeft kunnen behouden. Vanaf ongeveer groep 6 werd een groter beroep gedaan op het inzicht, waardoor het leren vanaf toen voor M. moeilijker is geworden en ze het tempo waarin de leerstof door de groep verwerkt wordt los heeft moeten laten. Op grond van het intelligentieniveau van M. kan een leerrendement van circa 60% verwacht worden, omdat er ook sprake is van compenserende factoren kan het in de praktijk wat hoger liggen, met name bij vakken waarbij weinig beroep gedaan wordt op het inzicht, zoals technisch lezen en spelling. M. zal uit kunnen stromen naar het VMBO BBL/KBL.
15
Perspectief Startperspectief: vanaf eind groep 4
Uitstroomperspectief: vanaf eind groep 6 Niveau bij uitstroom
16
Didactische ontwikkeling
DLE en/of VS en/of FN: inspectie vraagt VS Per vakgebied twee rijen: * Doel: twee meetmomenten vooruit * Behaald: daadwerkelijke scores Twee extra kolommen voor een doublure Uitstroomniveau per vakgebied
17
Sociaal emotionele ontwikkeling (1)
* Doel: twee meetmomenten vooruit * Behaald: daadwerkelijke scores Twee extra kolommen voor een doublure In te vullen scores afhankelijk van toetsinstrument.
18
Sociaal emotionele ontwikkeling (2)
Voorbeeld: ZIEN! M5 BT 14 WB 76 SI 35 SF 20 SA 40 IB 72 IL 14
19
Plan van aanpak (1) Kwalitatieve didactische doelen
Niet-vakgebied gerelateerde doelen: denk aan werkhouding, sociaal-emotionele doelen. Verplicht onderdeel van OPP voor leerlingen op individuele leerlijn: sociaal-emotioneel doel.
20
Plan van aanpak (2) Evaluatie: Twee keer per jaar evalueren.
Zowel kwantitatieve doelen (Scores LVS didactisch en sociaal-emotioneel) als kwalitatieve doelen (beschreven in Plan van aanpak). Analyse: wat heeft gemaakt dat het doel wel of niet behaald is en wat betekent dat voor het vervolg? Zijn uitstroomniveau en uitstroomperspectief nog reëel?
21
Bijlage: ondertekening door ouders
Wetsvoorstel: Instemmingsrecht van ouders over het handelingsdeel (Plan van aanpak) van het OPP. Geen instemmingsrecht over het planningsdeel (kwantitatieve doelen; didactisch en sociaal-emotioneel). Advies: twee keer per jaar (evaluatiemomenten) laten tekenen voor instemming met het handelingsdeel.
22
Cluster 3 leerlingen: Het OPP van de Cluster-3-school mag gebruikt worden: nieuw format in ontwikkeling (samenwerkingsverband-breed). Betrekken Ambulant Begeleider Cluster 3.
23
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.