De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team.
Wraparound Care Model Gemeente Delft Sandra Klokman & Jannet Doeleman

2 Doel: De gemeente Delft heeft subsidie beschikbaar gesteld om de Intern Begeleiders in Delft te informeren over het Wraparound Care Model (WMC). Het WMC sluit goed aan bij het handelingsgericht werken. Het Team Jeugd en het Sociaal team zijn getraind om volgens het WMC integrale zorg te bieden aan kinderen en gezinnen die dat nodig hebben. Een goede samenwerking tussen school en Team Jeugd is essentieel voor effectieve en efficiënte hulp: afspreken wie de regie heeft over de uitvoering van het gezinsplan, of de expertise van de school nodig is en in het gezinsplan is vast gelegd. Het vroegtijdig signaleren van zorg leerlingen door de school is bij Team Jeugd bekend en wordt opgepakt.

3 Wat gaan we doen : 1. Kennismaken De werkwijze van Wraparound Care Model GIZ als onderdeel ? Rol vanuit school naar jeugdige & ouders, Team jeugd of Sociaal team en reguliere zorgaanbieders Hoe ga je om met privacy De regie functie (vrijwillige en gedwongen kader)

4 Transitie Transformatie
Team Jeugd biedt ouders en jongeren tot 23 jaar hulp en ondersteuning. Werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur Sociaal team is er voor de gezinnen met complexe problemen Delft heeft plus minus 450 gezinnen die met meerdere hulpverleners te maken hebben Transformatie Delft kiest voor integrale zorg voor gezinnen en huishoudens volgens het Wraparound Care Model (WAM)

5 heeft een indicatie (‘label’) voor ‘iets speciaals’
1 op de 6 kinderen heeft een indicatie (‘label’) voor ‘iets speciaals’

6 2015 Gemeenten zijn verantwoordelijk voor onze jeugdigen tot 18 jaar
Werken over de sociale domeinen heen WMO, Jeugd, Participatie Bezuinigen door Effectiever en Efficiënter te werken Wraparound Care model als denk en doe kader

7 Wraparound Care Model Een manier van integraal samenwerken waarbij het gezin centraal staat en de hulpverleners zich vraaggericht opstellen. De vraag van het gezin is leidend, niet het aanbod, met als doel dat jeugdigen en ouders weer grip krijgen op het leven. Hier begint de empowerment/eigen kracht!

8 Wraparound Care is een visie op
zorg 5 denkstappen & 10 principes 5 vragen Door Jo Hermanns uit de USA naar Nederland gehaald en we doen onderzoek naar de effectiviteit. Wat is integraal werken

9 5 denkstappen: Opvoeden gaat vanzelf
Bij problemen: meestal komt het (bijna) vanzelf ook weer goed Bij een opeenstapeling van stressoren kan het systeem ontregelt raken en ontstaan er grote problemen Herstel van zelfregulatie is het doel van hulp Door stapsgewijs de empowerment cyclus te doorlopen 10 principes en 5 vragen

10 De 10 Wraparound principes
Veilig voor iedereen Het gezin spreekt zich uit en kiest. Professional is cultureel bekwaam. Eigen kracht als basis. In de eigen leefsituatie. In samenwerking met andere professionals. Netwerkondersteuning is effectief. Op maat. Resultaatgericht. Met doorzettingsvermogen. Wraparound Care biedt, op basis van uitgebreid internationaal onderzoek, de randvoorwaarden voor effectieve interventies.

11 De vijf vragen 1. Wat wilt u veranderen? 2. Wat moet er veranderen?
3. Hoe gaat u dat doen? 4. Hoe kan ik u helpen? 5. Wie hebben we nog meer nodig?

12 Passend primair onderwijs
oudercursus schuldhulpverlening Familie netwerkberaad Cliënt & generalist sportvereniging jeugdbescherming Passend primair onderwijs huisarts Onderwijs Posttraumatische stresstherapie Gezin centraal, besluiten wie de regie heeft, in principe altijd de ouders, in kort vraaggericht, netwerk brengen.

13 Wie is de generalist Expert van het gewone leven
Veranderingsprocessen kunnen structureren Activeren/ondersteunen van cliënten Gefaseerd werken aan meetbare doelen (vraaggestuurd en probleemgestuurd) Multisystemisch werken Organiseren en aansturen van professionele netwerken Organiseren van informele netwerken Grenzen kunnen stellen op basis van juridische kaders Grenzen kunnen stellen aan ineffectieve hulp

14 Wie is de specialist Remedial teacher Orthopedagoog Psychiater ?
Intern begeleider Remedial teacher Orthopedagoog Psychiater ?

15 Wat betekent dit concreet voor het onderwijs, de wijkteams, ouders
en kinderen …….. coördinatie van zorg. Het begint met een gesprek met de jeugdige en zijn/haar ouders! De intake Hoe doe je dit? Contact maken Hoe zorg je dat jeugdigen, ouders en professional elkaar vinden? Genogram en netwerk analyse Hoe ga je met weerstand van ouders en jeugdigen om? Client kiest en vraag is leidend, gezinsplan Hoe ga je met weerstanden van professionals om? Vrijheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, doorzettingsmacht

16 Regie Wat is regie en wie heeft die? Hoe werkt regie in samenwerking?
Samenwerken met het informele en het formele netwerk Met deze 3 vragen kunnen we groepjes aan het werk zetten eerst zelf denken en daarna toepassen dmv casuistiek.

17 De Intake: enkelvoudig of meervoudige vraag?
1. Wie nodig je uit: Nog niet in zorg: Jeugdige, ouders, collega van het sociaal team In zorg: Jeugdige, ouders, collega van het sociaal team, ander betrokken professionals 2. Inhoud: Breed uitvragen Genogram, net werk, wie heeft/neemt de regie Wat is de vraag Wat gaat goed en wat zijn de zorgen Hoe staat het met de veiligheid

18 Het Gezinsplan De doelen zijn concreet
Er is per gezin één plan, die samen met het gezin wordt opgesteld. De doelen zijn concreet Wie helpt met dit doel (b.v. leerkracht, specialist, ouder) Termijn waarop het doel bereikt is. Welk cijfer geef je het nu, wat is wenselijk en wanneer ben je tevreden In de taal van de cliënt/ gezin Aantal doelen zijn beperkt. Maak gebruik van de vijf WAC vragen

19 De Evaluatie Na iedere afspraak wordt er kort besproken waar aan is gewerkt en waar een ieder wel/niet tevreden over is. Aan de hand van de concrete doelen bepaal je samen met kind en ouder(s) wanneer je elkaar weer spreekt om de voortgang verder af te stemmen. Je zorgt dat de mensen die bij een doel betrokken zijn, de specialist of iemand uit netwerk geïnformeerd over de evaluatie of er bij aanwezig is. Wanneer de cliënt en het gezin tevreden is stopt men met de hulp. (NB niet wanneer de veiligheid in het geding is. Men sluit af met een evaluatie en anonieme cliënt tevredenheidsvragenlijst.

20 Geheugensteuntje: Het identificeren van de sleutelpersonen in het leven van de cliënt. Het verhelderen aan betrokkenen hoe het Wraparound Care-model werkt. Het formeren van een Wraparound team. Het bepalen welke professionele voorzieningen bij de cliënt betrokken zijn en selecteren welke voorzieningen (nog) nodig zijn. Het opstellen van een plan met meetbare doelen. Bepalen welke training of begeleiding de sleutelfiguren nodig hebben. Het opstellen van een pan voor crisissituaties en de voorwaarden (eventueel de jeugdbeschermingskaders) bepalen voor de uitvoering van het plan. Het zoeken naar hulp, behandeling, ondersteuning die nog niet aanwezig is, maar wel nodig is. Het zorgen voor een financiële dekking van het plan. Het uitvoeren van het plan. Het evalueren van de voortgang en eventueel bijstellen van het plan. Het bepalen van de afronding en het maken van een lange termijn plan. Het vastleggen van de mate waarin doelen bereikt zijn als input voor verdere programmaontwikkeling.  

21 Privacy: Algemene voorwaarden Gesprek met ouders en jeugdigen
Teken van de zorgovereenkomst (toestemming) Hanteren van protocollen (ISO, HKZ) Persoonlijke en medische gegevens: Dossier (Wbp)

22 Oefenen Intake De match Netwerkanalyse (genogram en bloem)
Uitvragen op alle levensgebieden De match Bespreek welke hulpverlener als generalist bij het gezin past. Welke kwaliteiten heeft deze coach nodig om dit gezin te helpen. Netwerkanalyse (genogram en bloem) Tekenen met de gezinsleden Vervolg: Gezinsplan Maak met het gezin één plan Systeemgericht werken Betrek belangrijke anderen zo vroeg mogelijk en werk meerzijdig partijdig

23 Casuïstiek Remco is een jongen van 9 jaar. Op 8 jarige leeftijd is hij door zijn toenmalige school naar de Jeugd GGZ verwezen vanwege zijn drukke gedrag. Daar kon echter geen diagnose worden gesteld en er werd geen hulp ingezet voor zijn gedragsproblemen. Recent zijn Remco’s ouders gescheiden. Remco woont bij zijn moeder . Ze zijn sinds kort vanuit Groningen in Delft komen wonen omdat daar opa en oma moederszijde wonen en zij een belangrijk steunpilaar voor moeder zijn. Op school constateren ze dat hij erg druk en onrustig is en willen graag dat er opnieuw onderzoek wordt gedaan. Lisa is een 12 jarig meisje die net in de brugklas zit. De gymleraar heeft tijdens zijn les geconstateerd dat Lisa blauwe plekken op haar rug heeft. Lisa geeft aan dat ze gevallen is maar de leerkracht heeft daar zijn twijfels over. Er is vorig jaar al een melding gedaan bij het AMK. Het gezin heeft een halfjaar ambulante zorg gehad. Er is ondanks aandringen van school geen onderzoek uitgevoerd door de Raad v.d. Kinderbescherming omdat ouders op vrijwillige basis mee wilden werken en ze actief deel hebben genomen aan een opvoedcursus. Nu een half jaar later zijn wederom de zorgen omtrent huiselijk geweld binnen het gezin groot. School wil dat er opnieuw hulp wordt ingezet.

24 Vragen, Suggesties en Feedback
Wat hebben jullie hieraan? Wat missen jullie? Waar graag aandacht voor in de volgende bijeenkomst? Vragen, Suggesties en Feedback


Download ppt "Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team."

Verwante presentaties


Ads door Google