Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina de Groot Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Columbus: hoe inbedden in een schoolbeleid rond onderwijsloopbaan-begeleiding? 23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
2
Programma Beleidskader voor Columbus Wat verstaan we onder OLB? Columbus naderbij bekeken Ondersteuningsaanbod Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree
3
Onze verwachtingen Columbus kunnen situeren binnen een ruimer beleidskader. Inzicht hebben in wat Columbus (niet) is. Inzicht hebben in hoe Columbus binnen een OLB-beleid op school kan ingebed worden.
4
1 Beleidskader voor Columbus
5
Columbus: een olifantendracht …
Vanaf begin jaren ‘90 controverse rond het al dan niet invoeren van een oriënteringsproef 2013: masterplan hervorming so 2015: exploratie-instrument Columbus (instrument in ontwikkeling)
6
Actoren Columbus Regeerakkoord en beleidsnota Onderwijs : ontwikkeling verplichte niet-bindende oriënteringsproef Opdrachtgever: minister H. Crevits Opdrachthouder: Vluhr (expertenteam KUL, UGent, UA, Arteveldehogeschool Gent) In de schoot van de Vlor: overlegplatform studiekeuze SOHO fungeert als klankbordgroep, ondersteunt de implementatie op scholen en bouwt mee aan een draagvlak voor het instrument bij alle actoren Website:
7
2a Wat verstaan we onder onderwijsloopbaan-begeleiding?
8
Bouwstenen visie OLB – waarden PPGO!
Ontwikkelen van ‘loopbaancompetenties’: horizonverruiming, zelfconceptverheldering, keuzebekwaamheid Zelfsturing ≠ sturing: emancipatorische benadering Continu proces ≠ scharniermomenten – leerlijnen uitzetten Geïntegreerde aanpak Samenwerking en afstemming tussen alle actoren Hefboom voor gelijke kansen Visietekst OLB GO!
9
2b Columbus naderbij bekeken
10
Columbus: doel en opzet
21/04/2016 Studiekeuzeproces van jongeren in 3e graad SO versterken bij overgang van secundair naar hoger onderwijs Columbus als onderdeel van een OLB-traject: een instrument naast andere instrumenten en acties, explorerend, niet oriënterend Onafhankelijke, wetenschappelijke onderbouwde spiegel (leerling is eigenaar van feedback) Geeft globaal zicht op voorkeuren en sterktes met het oog op verder studeren in HO
11
Columbus: inhoud (1)
12
Columbus: inhoud (2) Modules Columbus Duur
Mogelijkheid afleggen vanaf Basecamp - Studiekeuzetaken 12’ 3 keer in 5e 3 keer in 6e Wie ben ik? - Zelfbeeld - Motivatie - Studiev. : organiseren - Studiev.: verwerken 3’ 8’ 5’ 1 keer in 5e 1 keer in 6e Wat wil ik? - Interesses 13’ Wat kan ik? Talige strategieën Woordenschat Redeneren Wiskunde 15’ 28’ 77’ 1 keer enkel in 6e
13
Accenten bij implementatie Columbus
Columbus inbedden in een OLB-traject op school Afleggen begin 5e en ten laatste voor kerst 6e jaar Eigenaarschap van de leerling respecteren Relativiteit instrument en feedbackrapport Feedback kan nooit bindend zijn, zelfs geen advies (wel een ‘spiegel’) Inplannen van OLB-gesprekken met leerlingen Noodzaak professionalisering leraren
14
3 Ondersteunings-aanbod
15
Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (1)
Principes Ondersteuning van kerngroepen uit scholen(gemeenschappen) én hun CLB Gezamenlijk door pedagogische begeleidingsdienst én permanente ondersteuningscel Zowel individuele ondersteuning als collectief leren Zowel begeleiding van het proces als vormingsmomenten
16
Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (2)
Onderdelen Fase 1 (schooljaar ) Vormingssessies voor codi’s, CLB-directeurs, directeurs so en CLB-medewerkers in mei en juni 2018 Fase 2 (schooljaar ) Uitgebreide intake met kernteam van scholengemeenschap/school en CLB OLB-scan 2-daagse kick-off: opstellen van een schoolontwikkelingsplan Implementatie wordt ondersteund via individuele begeleidingen Posterbeurs Lerend netwerk Vorming datagebruik, vorming loopbaangesprekken voeren Fase 3 Script verkennen landschap hoger onderwijs (samen met Onderwijskiezer), tool werking klassenraden, tool rollen en taken (in ontwikkeling)
17
Save the date – woensdag 2 mei 2018
“Bruggen bouwen tussen secundair en hoger onderwijs: de onderwijsloopbaan van jongeren” Studie- en ontmoetingsdag van het secundair en het hoger onderwijs Vlor /SOHO-platform Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 – Brussel 10u – 16u Doelpubliek: medewerkers onderwijs- en studentenbeleid, clb-medewerkers, studiekeuzebegeleiders, pedagogische begeleiders, schoolverantwoordelijken (directeurs, middenkader), opleidingsverantwoordelijken hoger onderwijs
18
Dank voor uw aandacht! Vragen?
Hilde De Meyer Beleidscoördinator GO! Ingrid Van Oost Pedagogisch medewerker OLB van de POC GO!
19
4 Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.