Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSamuël Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Monitoring 3D - Participatiewet - WMO maatwerkvoorzieningen
Gemeente Dordrecht 26 april 2016
2
de nieuwe Wmo Onderdeel van de decentralisatie (naast participatiewet
en Jeugdwet) Doel: langer thuis wonen en meedoen in samenleving Nieuwe onderdelen: individuele begeleiding dagbesteding kortdurend verblijf (logeervoorzieningen) beschermd wonen en opvang (via centrumgemeente) Grote bezuinigingen (- 25% tot -40%)
3
Wmo maatwerk voorzieningen
actieve indicaties ( ) Drechtsteden Dordrecht Huishoudelijke ondersteuning: Hulpmiddelen: Hopper Scootmobielen Rolstoelen Woonvoorzieningen Nieuwe voorzieningen: Begeleiding individueel Begeleiding groep Persoonlijke verzorging Verblijf (BW, kortdurend verblijf, opvang) 6.361 12.401 1.832 2.855 252 1.513 892 60 869 2.957 6.437 1.104 1287 116 773 377 27 487 2019 unieke klanten Total lasten wmo aandeel lasten papendrecht Op de programmagelden Wmo 10,8 miljoen overschot Wachtlijst beschermd wonen: 62 mensen
4
de nieuwe WMO terugblik 1e jaar
Eerste transitiejaar bewust ingezet op overnemen van het oude “Awbz-systeem” (indiceren, financieren) Voor het overgrote deel van de nieuwe cliënten gold overgangsrecht (max. tot ) Een nieuwe afdeling opgezet, expertise van buiten naar binnen gehaald In de periode tot hebben we 3621 nieuwe meldingen (incl. indicaties die afliepen in 2015) en 1837 herindicatie verwerkt.
5
de nieuwe WMO terugblik 1e jaar
beëindigingen/lagere indicatie maar voornamelijk door niet uitnutten oude indicatie 30% van klanten bleek WLZ klant te zijn eerste jaar redelijk rustig verlopen (7 klachten/40 bezwaarschriften) ook door goede relatie met zorgaanbieders klanten vaak vooraf ongerust door media, in gesprek met consulent (keukentafelgesprek) kon dit veelal worden weggenomen P-budget geen omzet cijfers?! risico LKS geen LWB, extra inhuur om achterstanden weg te werken inburgering meevaller wellicht van 2,5 ton faillissement Minima SMS kinderfonds 1503 van 4400 Collectieve ziektekostenverz vs 9.598 Behoorlijke stijging kosten bewindvoering toename van 2013; nu Q onderzoek OCD? Maatwerkvoorziening inkomenssteun chronisch zieken en gehandicapten
6
de nieuwe WMO terugblik 1e jaar
“Transformatie” individuele begeleiding. Sterk vereen- voudigd model met drie soorten begeleiding, vaste prijs per 4 weken. Niet langer financieren van ureninzet maar resultaat (gekoppeld aan zelfredzaamheidmatrix). nieuwe model tot stand gekomen in co-creatie met zorg- aanbieders (bestuurlijke aanbesteding)
7
De nieuwe Wmo stelt specifieke eisen aan het toegangsproces.
Zo is het niet langer mogelijk voor klanten om direct een aanvraag voor een maatwerkvoorzieningen in te dienen. Op het moment dat een burger zich met een hulpvraag meldt, moet de gemeente eerst in gesprek gaan met de klant, het inmiddels bekende keukentafelgesprek. In dit gesprek verkent de consulent samen met de klant (vaak ondersteund door een familielid of een zorgaanbieder) de ondersteuningsvraag van de klant en kijkt hierbij dan ook naar mogelijke oplossingen vanuit de klant of diens netwerk zelf of naar mogelijke oplossingen vanuit de algemene voorzieningen, die immers zonder indicatie toegankelijk zijn. Van dit gesprek moet een verslag worden gemaakt wat binnen 6 weken na melding naar de klant moet worden opgestuurd. Het verslag omvat ook een advies van de consulent. Op het moment dat dit advies luidt dat de klant een maatwerkvoorziening nodig heeft dan kan de klant middels het ondertekend retour sturen van het verslag een aanvraag indienen. Op deze aanvraag volgt vervolgens binnen 2 weken een beschikking. Overigens kan de klant na de onderzoeksfase altijd een aanvraag indienen, ook als het advies anders luidde. Na ontvangst van een toekenningsbeschikking kan de klant zich bij de zorgaanbieder van zijn of haar keuze melden en deze verzorgt vervolgens de benodigde ondersteuning. Maken van afspraken voor keukentafelgesprek vaak lastig, gesprekken vragen meer tijd dan geraamd. Bij het verkrijgen van een goed beeld nog (te) sterk afhankelijk van de zorgaanbieders.
8
Plannen 2017 transformatie dagbesteding, invoering in 2017
vernieuwing doelgroepenvervoer (Hopper, dagbesteding en Wsw). De inrichting van een mobiliteitsplatform waarmee we regie en vervoer van elkaar scheiden voorstel voor aanpassing eigen bijdrage-systematiek samenwerking sociale teams onderzoeken
9
Participatiewet Doel: meer mensen laten participeren
éénduidige werkgeversbenadering samenvoegen Wajong, bijstand en SW garantiebanen bezuiniging op Wajong en participatie budget
10
financieel Begroot afwijking WMO 52.544 10.496 Participatiewet 134.072
X 1000 € Begroot afwijking WMO 52.544 10.496 Participatiewet
11
Participatiewet realisatie 2015
Afspraak Resultaat 2015 Aantal mensen in de participatiewet 6.195 6.293 Statushouders unieke uitkeringen 142 202 Baanbrekend Drechtsteden Aantal mensen in detachering 900 200 959 235 Participatieplekken 800 873 beschikbaar 559 gevuld
12
Ontwikkeling bijstand 2015-2016
Verdeling bestand naar verdiencapaciteit % van het totaal 80-100% 31% 50- 80% 21% 30-50% 24% <30%
13
In- en uitstroom Participatiewet
reden instroom: 1. einde WW (16,6%) 2. einde werk of ziektewet (14,4%) 3. verhuizing (8,1%) 4. statushouder (7,5%) reden uitstroom: 1. werkaanvaarding (25%) 2. handhaving (15%) 3. verhuizing (7%)
14
Aandacht voor: schoolverlaters VS/PRO en Entree
speciale aanpak. ca. 120 jongeren per jaar vroegtijdige passende ondersteuning naar werk of participatie landelijke veel aandacht als ‘good practice’ 20 starterbeurzen en 12 meesterbeurzen participatieplaatsen samenwerking sociale wijkteams (schulden) garantiebanen
15
ontwikkelingen ondernemers zijn geïnteresseerd, MKB is grootste afnemer detacheren: wet werk en zekerheid beperkt de mogelijkheden statushouders; ontwikkeling speciaal programma stijging bijstand conform verwachting, wel sociale impact aandacht voor schulden toetreden Hardinxveld-Giessendam
16
dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.