Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Bijzonder Beheer in het MKB
Fighting an uphill battle
2
Thema middag: Bijzonder beheer Derk van Geel
BB in de media Thema middag: Bijzonder beheer Derk van Geel
3
Cijfers Bij Rabobank staan circa 25.000 klanten onder BB
Bij ABN, ING en Rabo staan ongeveer 10-20% van de klanten onder BB Ongeveer 50-60% komt hersteld terug De gemiddelde doorlooptijd is 3 jaren
4
Rapport AFM Verkennend onderzoek Verbeterpunten banken, bijvoorbeeld:
- bereikbaarheid en - continuïteit in contactpersonen - beter vastleggen communicatie - onderbouwing te verbeteren - betere informatievoorziening
5
Hoe werkt Bijzonder Beheer?
6
An uphill battle
7
Aangaan van de financiering
Het belangrijkste moment Accountmanager ‘adviseert’ Kredietovereenkomst
8
De kredietovereenkomst
De volgende onderdelen: de kredietovereenkomst de algemene voorwaarden voor kredietverlening (bank specifiek) de algemene bankvoorwaarden (zekerhedendocumentatie, convenanten)
9
Algemene bankvoorwaarden
2 Zorgplicht bank en cliënt 1 De bank neemt bij haar dienstverlening de nodige zorgvuldigheid in acht en houdt daarbij naar beste vermogen rekening met de be- langen van de cliënt. Geen van de bepalingen van deze Algemene Bankvoorwaarden of van de door de bank gebruikte bijzondere voorwaarden kan aan dit beginsel afbreuk doen.
10
‘Toenemend kredietrisico’
11
‘Toenemend kredietrisico’
Bijvoorbeeld, slechte cijfers of daling waarde zekerheden. Of door renteswap. Niet gedefinieerd in de kredietvoorwaarden. Wordt dus aan willekeur van de bank overgelaten. TIP: Voer in dit stadium al verweer
12
Toch naar Bijzonder Beheer
13
Eerste adviezen voor overleg met BB
Ben een betrouwbare partner Goede voorbereiding Agenda opstellen Realistische doelen De ‘Belangen van de bank’ Eigen analyse en plan Schakel zelf een nieuwe adviseur in
14
Hoera, een deal! Dit is hét moment voor:
Aandacht voor kosten en boete van BB Heronderhandeling rente Heronderhandeling convenanten (ratio’s) Heronderhandeling borgtocht
15
De bank werkt niet mee
16
De bank werkt niet mee
17
Oorlog Restructuring vs. Recovery Vaar een eigen koers
Ben behoedzaam met verstrekken van informatie Analyseer de positie van de bank Aanval is de beste verdediging
18
Oorlogstips Accepteer dat het nu pompen of verzuipen is
Zorg voor een oorlogskas Onderscheid vriend van vijand Analyseer waar je de bank pijn kan doen Vaar een eigen koers Voorbeeld: positie van de ‘externe specialist’
19
Beëindiging kredietrelatie
20
Opzegging van het krediet
Algemene bankvoorwaarden: 35 Opzegging van de relatie Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen schriftelijk geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank de relatie opzegt, deelt zij desgevraagd de reden van de opzegging aan de cliënt mee.
21
Beperkingen aan bevoegdheden
Wanneer een termijn is afgesproken, bijvoorbeeld bij een 10-jaarslening. b. Wanneer opzegging niet redelijk is.
22
Zorgplicht bank Contractuele zorgplicht (art. 2 ABV, artikel 6: 248 BW) schending wanprestatie Buitencontractuele zorgplicht schending Onrechtmatige daad
23
Gezichtspunten TIP: Voed deze gezichtspunten tijdig
Duur en afhankelijkheid van de kredietrelatie Maatschappelijke belangen Overlevingskansen De wijze van besluitvorming bij de bank Opzegtermijn Of steeds netjes is nagekomen TIP: Voed deze gezichtspunten tijdig
24
Zijstap: positie van de borg
Bijzondere zorgplicht t.o.v. de borg: Art. 6: 152 BW: schuldeiser moet zich onthouden van elke gedraging die afbreuk doet aan de rechten waarin de borg zal subrogeren. Speelt bij uitwinning van zekerheden.
25
Beëindiging kredietrelatie
26
Insolventie Het ‘nut’ van faillissement of surseance van betaling:
Akkoord Doorstart Pressiemiddel Gecontroleerd faillissement
27
Voor vragen? Derk van Geel Tel: 020 – E:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.