Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Segers Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Zuidelijke Rekenkamer Provinciale Staten Noord-Brabant
Introductie Zuidelijke Rekenkamer Provinciale Staten Noord-Brabant 29 mei 2015 2 Analyse evaluaties 3 Onderzoek: Beter Benutten Brabant
2
Rekenkamers: lange traditie
1406 Camere vander rekeninghen 1814 Algemene Rekenkamer 2003 Wet Dualisering * PS kaderstelling * GS uitvoering * PS controle 2005 Gezamenlijke rekenkamer provincies Limburg en Noord-Brabant
3
Vijf provinciale rekenkamers
4
Wettelijke taak Onderzoek naar: Doeltreffendheid Doelmatigheid
doelbereik als gevolg van inzet instrument Doelmatigheid verhouding tussen prestaties en ingezette middelen Rechtmatigheid in overeenstemming met wet- en regelgeving
5
Positie Onafhankelijk Onderzoek op eigen initiatief of op verzoek PS
Programmaraad
6
Missie Een bijdrage leveren aan de kwaliteit
en het lerend vermogen van de besturen van de provincies Noord-Brabant en Limburg Aansluiten bij notie ‘Goed openbaar bestuur’ van Verenigde Naties, met name wat betreft het presteren en functioneren van het provinciaal bestuur
7
Goed openbaar bestuur 1 Democratie Participatief, consensus gericht
2 Rechtsstaat Rechtszeker, onpartijdig en open 3 Functioneren Transparantie, publieke verantwoording 4 Presteren Vraaggerichtheid, effectiviteit, efficiëntie
8
Organisatie drie personen door PS benoemd periode van 6 jaar
Bestuur drie personen door PS benoemd periode van 6 jaar eenmaal herbenoembaar Bureau 4,2 fte PS Noord-Brabant Programmaraad PS Limburg
9
Financiën Gelijke bekostiging door provincies Noord-Brabant en Limburg
Jaarlijks budget €
10
Onderzoek: selectiecriteria
Belang van het onderwerp Verwachte verbetermogelijkheden of risico’s op het punt van doeltreffendheid, doelmatigheid en/of verantwoording Verwachte toegevoegde waarde van het rekenkameronderzoek Wensen en verzoeken vanuit PS Vervolgonderzoeken
11
Onderzoek oriëntatie publicatie startnotitie onderzoek
ambtelijk hoor en wederhoor bestuurlijk hoor en wederhoor nazorg
12
2: Analyse evaluaties 55 evaluaties op agenda Statencommissies: evaluaties in opdracht van GS, PS, adviezen SER, rapporten rekenkamer 46 onderwerpen in kaart gebracht 50 aandachtspunten geformuleerd 6 terugkerende thema’s: rode draad
13
Onderzochte evaluaties 2011-2015
Beleidsveld Evaluaties Cultuur (inclusief Sport en Zorg) 9 Ecologie en Handhaving 7 Natuur en Landbouw 8 Economie Bestuur en Bedrijfsvoering 10 Mobiliteit 3 Financiën Ruimtelijke Ontwikkeling Totaal 55
14
Rode draad 1 VISIE, STRATEGIE EN (MEERJAREN-)BELEID Langetermijndenken
Integraliteit Scherpte in doelen en te bereiken effecten Bijsturing
15
SAMENWERKING, NETWERK- EN KETENVORMING
Rode draad 2 SAMENWERKING, NETWERK- EN KETENVORMING Maken van heldere afspraken Wegen van ‘echte’ alternatieven Borgen/nakomen van afspraken Bestuurlijk commitment is niet genoeg Regievoering
16
Rode draad 3 KENNISMANAGEMENT Welke kennis en deskundigheid is nodig
Intern versus extern Behoud van kennis Kennisdeling, -bundeling en -uitwisseling binnen de eigen organisatie en met externe partijen
17
AANSTURING EN TOEZICHT
Rode draad 4 EXTERNE PARTIJEN: AANSTURING EN TOEZICHT (Pro)actief handelen richting externe partijen Daadwerkelijk uitoefenen taken (interbestuurlijk) toezicht en handhaving Scherpte in sturing en toezicht op externe partijen: aanspreken en maatregelen
18
VERANTWOORDINGSINFORMATIE
Rode draad 5 VERANTWOORDINGSINFORMATIE Systematisch verkrijgen en benutten verantwoordingsinformatie op basis van monitoring en evaluaties Kwaliteit verantwoordingsinformatie
19
Rode draad 6 FINANCIËN Weloverwogen keuze financieringsinstrumenten
Scherpe omschrijving gehanteerde begrippen Inzicht in (beheers)kosten, ook op langere termijn
20
3: Onderzoek Beter Benutten Brabant
Programma Beter Benutten: rijk, decentrale overheden en bedrijfsleven Doel: innovatieve oplossingen om files met 20 % te reduceren in drukste gebieden (eind 2014) Financiën tot en met 2023: rijk maximaal € 794 mln. en decentrale overheden plus bedrijfsleven tenminste € 300 mln. Eén van de regio’s is Noord-Brabant: programma Beter Benutten Brabant
21
Algemene Rekenkamer Onderzoek naar rijksoverheid
Algemene Rekenkamer concludeert: dat lastig is vast te stellen of doel is bereikt: beperkingen effectmeting, gemeten effecten niet altijd aan programma toe te schrijven, afname files wordt niet gemeten kritiek op rapportages minister aan Tweede Kamer gekozen financieringssysteem niet passend
22
Zuidelijke Rekenkamer
Onderzoek naar Beter Benutten Brabant (BBB) Zuidelijke Rekenkamer concludeert: - Noodgedwongen in zeer korte tijd opgezet Niet overzichtelijk: vooral afzonderlijke projecten die al in pijplijn zaten en binnen bestaande programma’s vallen Enkele criteria I&M lastig toe te passen Bij aanvang goed doordrongen van het belang om aan de voorkant zaken goed te regelen en verantwoordelijkheden, financiën en verantwoording vast te leggen - Heeft bijgedragen aan versnelling projecten
23
Zuidelijke Rekenkamer
Zuidelijke Rekenkamer concludeert verder: Uitvoering kan beter slechts beperkt inzicht in voortgang daadwerkelijke prestaties geen zicht op uitputting beschikbare middelen geen goede sturingsmogelijkheden verzamelde informatie over voortgang projecten niet aan de maat: GS kunnen daarmee hun taak niet goed uitvoeren en PS niet goed informeren PS zijn tot eind 2014 onvoldoende geïnformeerd over BBB om hun kaderstellende en controlerende taak uit te kunnen voeren
24
Zuidelijke Rekenkamer
Aanbevelingen voor vervolg op BBB waartoe in 2014 is besloten: Selectie projecten aan de hand van houdbare criteria Verbetering sturingsmogelijkheden Extra aandacht informatie(voorziening): zowel voor GS als PS (waarbij ook inzicht wordt gegeven in beperkingen van de informatie) Geef als PS aan op welke wijze en wanneer u wil worden geïnformeerd en op welke punten inzicht wenselijk is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.