Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Het zorgcontinuüm
2
Doel? De rol van school en CLB betreffende ‘zorg’ verduidelijken
De verantwoordelijkheden situeren van de school en het CLB bij begeleidingen van leerlingen
4
Fase 0: Preventieve fase
5
Opdracht school: maximale ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren en problemen zoveel mogelijk voorkomen De wijze waarop de leerkracht antwoord geeft op gewone zorgvragen is hier cruciaal Regelmatig observeren en noteren Opvolgen van leerlingen door leerlingvolgsysteem Leerlingendossier Omgaan met verschillen en differentiëren
6
Belangrijk dat er een zorgbeleid is gedragen door het hele schoolteam
Zorgbeleid afgestemd op de leerlingenpopulatie Gelegenheid tot voldoende professionalisering
7
Verantwoordelijkheid van het hele schoolteam
CLB kan een ondersteunende rol hebben
8
Fase 1: Verhoogde zorg
9
Voor leerlingen waarbij de preventieve maatregelen niet voldoende zijn
Deze leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften
10
De school gaat op zoek naar een gerichte aanpak of interventie
Het zorgteam kan hierbij een ondersteunende rol spelen Niet enkel leerkrachten, maar ook ouders en leerlingen moeten bij het zorgteam terecht kunnen om hun ongerustheid en vragen te melden Belangrijk om ouders en leerling te betrekken als ervaringsdeskundigen
11
De zorg wordt bij voorkeur gerealiseerd binnen de normale klascontext door de leerkracht
In deze fase is het belangrijk dat de aansluiting met de klasgroep behouden blijft Het evalueren en registreren van de interventies is belangrijk
12
Zorgkracht van de school is nog voldoende specifiek
Geen nood aan rechtstreekse, individuele hulp door het CLB School en CLB kunnen wel samenwerken Leerlingen met specifieke noden opvolgen Samen interventies uitwerken
13
Fase 2: Uitbreiding van zorg
14
Voor een klein aantal leerlingen volstaan de gedane inspanningen niet
Er is nood aan bijkomende inzichten in de onderwijsleersituatie In deze fase wordt de ondersteuning van het CLB gevraagd
15
Het CLB richt zich op Onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de individuele leerling Ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en ouders
16
In deze fase is meestal handelingsgerichte diagnostiek nodig
Schoolteam, ouders, leerling en CLB gaan samen op zoek naar oplossingen De haalbare adviezen van het CLB team zijn een aanzet tot het maken van het handelingsplan
17
In deze fase neemt het CLB de regie op zich voor
Het verloop van het traject De keuze van de interventie Conclusies Draaischijffunctie t.a.v. relevante externe In nauwe samenwerking en evenwaardig partnerschap met ouders, leerling en school De school coördineert en realiseert de schoolinterne zorg
18
Fase 3: overstap naar school op maat
19
Wanneer ondanks alle inspanningen de zorg nog steeds niet afgestemd is op de onderwijsbehoefte van de leerling Wanneer de school onvoldoende draagkracht heeft
20
Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam
Het schoolteam: Blijft de leerling actief helpen Open communiceren met de ouders Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam de situatie van onvoldoende afstemming overloopt de verschillende mogelijkheden ondersteunt het keuzeproces
21
School op maat niet noodzakelijk een overstap naar het Buitengewoon Onderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.