Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Desmet Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Reflectievoormiddag Onbeperkt aan de slag Toegankelijke bijeenkomsten voor iedereen
Bart Parmentier Coördinator Inter.events, doelgroepwerking en externe communicatie VAC Antwerpen – vrijdag 2 juni 2017
2
Over Inter
3
Voorgeschiedenis Inter.events
Korte voorstelling 1999: vragen van gebruikers in de schoot van KVG > Intro Stijging aantal toegankelijke evenementen en aantal gebruikers Van deelwerking KVG > vzw > deel van het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen
4
Geschiedenis Inter Wie kent Inter?
Najaar 2013: Vlaamse Regering keurt oprichting ‘Agentschap Toegankelijk Vlaanderen’ goed 1 mei 2015: Ato vzw, Enter vzw, Intro vzw, Toegankelijkheidsbureau vzw en Westkans vzw gaan verder onder de naam Inter Inter is een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA) Onderwerp van het transversaal Gelijke Kansenbeleid Inter is er ook voor overheidsdiensten (inhouse)
6
Missie Inter streeft naar
verbetering van de interactie tussen mens en omgeving een omgeving die voor iedereen bereikbaar, betreedbaar, bruikbaar en begrijpbaar is een omgeving waar iedereen gelijkwaardig en volwaardig aan kan deelnemen verbinding tussen het beleid, gebruikers en professionelen
7
Strategie – uit het beleidsplan
Activeren: Het Agentschap activeert eenieder die een rol kan hebben in het realiseren van toegankelijkheid en Universal Design. Versterken: Het Agentschap adviseert en ondersteunt beleidsmakers, professionelen, event-organisatoren en gebruikers om toegankelijkheid en Universal Design toe te passen. Participeren: Het Agentschap neemt de noden en de diversiteit van de gebruikers als het uitgangspunt van zijn werking en verhoogt de participatie van mensen met een handicap aan het maatschappelijk leven.
8
Dienstverlening & werking
Onafhankelijk expertisecentrum toegankelijkheid en Universal Design Inhoudelijk en bouwkundig toegankelijkheidsadvies en begeleiding op maat, van ontwerp tot realisatie Overheden en private sector adviseren, informeren, sensibiliseren en begeleiden Toegankelijkheid van evenementen bevorderen Informeren, sensibiliseren en vormingen Projectmatig werken en onderzoek naar de toegankelijkheidssituatie in Vlaanderen Toegankelijkheidsscreenings om toegankelijkheid te meten Deelname aan nationale en internationale netwerken over toegankelijkheid
9
Domeinen van Inter (1/2) Begeleiden van overheden, bedrijven en organisaties in hun toegankelijkheidsbeleid Werken aan beleidsaanbevelingen Ondersteuning bij subsidies en erkenningen Sensibiliseringscampagnes opzetten. Advies- en begeleidingstrajecten voor de brede omgeving en gebouwen Subdomeinen: publ infrastruct, toerisme, erfgoed, wonen, zorg, recreatie
10
Domeinen van Inter (2/2) Toegankelijke evenementen
Samen met vele vrijwilligers Rechtstreekse dienstverlening Informeren over aanbod toegankelijk en aangepast vervoer Oog voor een omgeving waar iedereen levenslang kan blijven wonen.
12
Inter – 4 vestigingen in Vlaanderen
Contact T Belgiëplein 1, 3510 Hasselt (hoofdzetel) T Abdijbekestraat 9, 8200 Brugge T Parklaan 115b, 9100 Sint-Niklaas T Sint-Jorisstraat 1, 8800 Roeselare T
13
Toegankelijkheid
14
WAAROM? Toegankelijkheid - context
Mensen voelen zich beperkt als omgeving en dienstverlening niet is aangepast aan hun mogelijkheden. Meer dan 10% van de bevolking heeft een handicap. Ook vele anderen hebben nood aan een toegankelijke omgeving en dienstverlening : ouders met kinderwagen, ouderen, mensen met een tijdelijke beperking...
15
Integrale toegankelijkheid?
iedereen gelijkwaardig onafhankelijk Openbaar domein … Diensten Vervoer Producten Gebouwen Informatie Gebruikscomfort & veiligheid verhogen
16
Regelgeving VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (13 dec 2006). Geratificeerd door België op 2 juli 2009 Onder ander in artikel 9 is er ruime aandacht voor toegankelijkheid Redelijke aanpassing: de federale anti-discriminatiewet (art.4, 12° en art.21) het Vlaams decreet evenredige arbeidsparticipatie (art.5 • 4) het Vlaams gelijke kansen- en gelijke behandelingsdecreet (art.15, 6° en art. 19) Stedenbouwkundige verordening betreffende de toegankelijkheid van publieke gebouwen (1 maart 2010) Toegankelijkheid is vaak ook een randvoorwaarde in regelgeving
17
HOE? 3 stappen als sleutel tot Toegankelijkheid
Vanaf de start Keten van toegankelijkheid: belangrijk dat de verschillende aspecten van een toegankelijke omgeving ook goed op elkaar aansluiten Pas de principes van ‘Universal Design’ of ‘ontwerpen voor iedereen’ toe. Hoe kan een ontwerp esthetisch én functioneel zijn voor een zo groot mogelijke groep gebruikers?
18
De 7 principes van Universal Design
Bruikbaar voor iedereen Flexibel in gebruik Eenvoudig en intuïtief gebruik Verstaanbare informatie Marge voor vergissingen Beperkte inspanningen Geschikte afmetingen en gebruiksruimten
19
De checklist Toegankelijke bijeenkomsten voor iedereen
20
Toegankelijke bijeenkomsten voor allen
Organiseer je een vergadering, congres, evenement of ander gebeuren? Dan wil je wellicht graag dat iedereen daar onbeperkt aan kan deelnemen. Sommige mensen hebben bijzondere noden. Slim organiseren met de tips en eventuele ondersteuning door Inter en de dienst diversiteitsbeleid. Uw mening telt!!!!
21
Verloop bespreking checklist
Ontoegankelijke ervaringen of mooie voorbeelden? Checklist overlopen en per onderwerp graag jullie aanvullingen, opmerkingen... Het geheel overschouwen Tot slot willen we samen uitzoeken hoe jullie binnen de Vlaamse Overheid hiermee aan de slag kunnen.
22
Hoofdonderdelen checklist
Communicatie en dienstverlening Een toegankelijke locatie Het verloop Andere
23
Communicatie en dienstverlening
Communiceer over de toegankelijkheid Welke inspanningen lever je? Wat is niet toegankelijk? Contrast tussen tekst en achtergrond Contrasterende kleuren Vermijd illustraties als achtergrond of heb extra aandacht voor het contrast Lettertype Eenvoudig en duidelijk leesbaar Schreefloos Vermijd exotische lettertypes Fanders Art Sans > wel toegankelijk – Flanders Art Serif > niet toegankelijk
24
Communicatie en dienstverlening
Heldere taal Let op met vakjargon Vermijd dubbelzinnig taalgebruik als dit de boodschap in het gedrang brengt Vragen staat vrij Voorzie een contactpunt vooraf en tijdens het gebeuren Ook via mail (en eventueel sms) Wie? Over Shakespeare en respect Niet ‘mindervaliden’, ‘invaliden’, ‘andersvaliden’... Graag: ‘personen met handicap of chronische ziekte’
25
Communicatie en dienstverlening
Digitale uitnodiging Uitnodiging ook in digitale vorm. Een toegankelijke webpagina heeft enkele voordelen op een pdf. Let op de toegankelijkheid van pdf’s (document structureren met stijlen). Toegankelijke website met digitaal inschrijvingsformulier Aandacht voor bijzondere noden in het inschrijvingsformulier.
26
Bijzondere dienstverlening
Tolken Vlaamse Gebarentaal Schrijftolk of boventiteling Ringleiding voor mensen met een hoorapparaat: vast, mobiel, individueel Assistentie kan gebruiksgemak bevorderen Audiodescriptie om visuele informatie duidelijk te maken.
27
Een toegankelijke locatie
Bereikbaarheid Met openbaar vervoer (halte dichtbij of toegankelijke alternatief) Met de auto (parking dichtbij of toegankelijk alternatief) Assistentie Vind de weg Duid plaatsen goed aan Pictogrammen Verhouding van 1/25 (4cm bij afstand van 1m, 8cm > 2m, ...)
28
Een toegankelijke locatie
Garandeer de zichtbaarheid Soms bijzondere noden voor rolstoelers, mensen met visuele beperking, doven en slechthorenden (zichtbaarheid tolken)... Dichte mensenmassa Dichte mensenmassa kan voor mensen met autisme hinderlijk zijn. Voorzie zo nodig een alternatief. Toegankelijke toiletten Rolstoeltoegankelijke plaatsen
29
Een toegankelijke locatie
Toegankelijk voor sprekers Toegankelijk podium Laag spreekgestoelte Hoorbaar en zichtbaar Auditieve aankondigingen zichtbaar maken Belangrijke visuele informatie hoorbaar maken Ingang en nooduitgang Minstens 90cm breed Draaideur of –hek niet toegankelijk Toegankelijke nooduitgang?
30
Een toegankelijke locatie
Receptie Ook steeds lage tafels en stoelen Toog of verlaagd gedeelte van max 1m10. Voorzie rietjes Vrije doorgang Geen hoogteverschillen van >2cm Let op hangende of staande obstakels Min 2m10 doorgangshoogte Goede verlichting (verplaatsen en communicatie)
31
Het verloop Leesbare slides Beschrijf visuele informatie
Bezorg als gevraagd de documentatie of presentatie vooraf in digitale vorm
32
Blindengeleide en assistentiehonden
Laat blindengeleiden- en assistentiehonden toe op je evenement
33
Aanvullingen en opmerking?
De deelnemers aan het woord.
34
Hoe verder? Welke toepassingen of opportuniteiten bij je eigen dienst?
Dialoog.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.