Download de presentatie
GepubliceerdMerel de Jong Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Wet 20 december 2016 diverse bepalingen inzake arbeidsrecht in het kader van arbeidsongeschiktheid Hoofdstuk 3. – Einde AO wegens overmacht als gevolg van definitieve arbeidsongeschiktheid (artikel 6 en 7)
2
Voorafgaande situatie
Art. 32, 5° WAO “ Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde door […] overmacht. ” Cassatie (5 januari 1981, 2 oktober 2000) Definitieve arbeidsongeschiktheid: toepassing art. 32, 5° Beoordeling aan de hand van “het overeengekomen werk” Feitelijk gegeven dat met alle middelen van recht kan worden bewezen Onderzoek naar aangepast werk is geen vereiste
3
Voorafgaande situatie
Kritiek op standpunt Cassatie Art art. 31 WAO: arbeidsongeschiktheid is een schorsingsgrond, geen beëindigingsgrond Art. 16 WAO: goede trouw bij uitvoering AO Praktische problemen Bewijsproblematiek Medisch attest behandelend geneesheer Indien betwisting: meerdere elkaar bevestigende medische attesten vereist Reclasseringsprocedure K.B. 28 mei 2003 (art en art. 72): enkel op initiatief werknemer Art. 26 WAO: De door overmacht ontstane gebeurtenissen hebben de beëindiging van de overeenkomst niet tot gevolg wanneer zij slechts tijdelijk de uitvoering van de overeenkomst schorsen. Art. 31 WAO: § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst. Art. 16 WAO: Werkgever en werknemer zijn elkander eerbied en achting verschuldigd. Gedurende de uitvoering van de overeenkomst moeten zij de welvoeglijkheid en de goede zeden in acht nemen en doen in acht nemen.
4
Voorafgaande situatie
Wet diverse bepalingen 27 april 2007 (art. 2) Eerste wetgevend initiatief Invoeging hersteld art. 34 in WAO Einde AO overmacht slechts mogelijk na toepassing van reclasseringsprocedure Procedure beschreven in art. 34 zelf: tussenkomst PA-AG met oog op vaststelling definitieve arbeidsongeschiktheid Nooit in werking getreden Noodzakelijk uitvoerings-K.B. nooit verschenen Fundamentele kritiek Hoge Raad Preventie en Bescherming op het Werk (advies nr. 128, 20 juni 2008)
5
Voorafgaande situatie
Invloed Europese wetgeving en rechtspraak Richtlijn 2000/78/EG van 27 november 2000 tot instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep Verplichting tot het nemen van redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een handicap Hof van Justitie, 11 april 2013, gevoegde zaken C-335/11 en C-337/11, Ring en Skouboe Werge Analyse begrip “handicap” in licht van VN-verdrag rechten personen met een handicap Toepassing op langdurig zieke werknemers Langdurige afwezigheid wegens ziekte mag niet het gevolg zijn van het niet nemen van passende maatregelen door de werkgever Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap werd goedgekeurd namens de Europese Gemeenschap bij besluit 2010/48/EG van de Raad van 26 november 2009: Personen met een handicap zijn o.m. personen met langdurige fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperkingen die hen in wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving. Hof van Justitie: een ziekte, die de werknemer belet om aan het beroepsleven deel te nemen, kan onder welbepaalde voorwaarden worden beschouwd als een handicap waarop de bepalingen van de richtlijn 2000/78 van toepassing zijn, indien deze ziekte leidt tot een beperking die onder meer het gevolg is van lichamelijke, geestelijke of psychische aandoeningen die in wisselwerking met diverse drempels de betrokkene kunnen beletten volledig, daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met andere werknemers aan het beroepsleven deel te nemen, en die beperking langdurig is.
6
Nieuw wettelijk kader Wet 20 december 2016
Intrekking art. 2 Wet diverse bepalingen 27 april 2007 Invoeging hersteld art. 34 in WAO “ Definitieve arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval kan slechts een einde maken aan AO wegens overmacht nadat het re-integratietraject, vastgesteld krachtens de Welzijnswet, is beëindigd. ” Uitvoering advies nr Nationale Arbeidsraad
7
Nieuw wettelijk kader Art. 34 WAO
Koppeling met afdeling 6/1 van het K.B. Gezondheidstoezicht 28 mei 2003 (re-integratietraject van een werknemer die het overeengekomen werk tijdelijk of definitief niet kan uitoefenen) Duidelijk en eenvormig juridisch kader Ratio legis: eerst toepassing van de procedure inzake re-integratietraject definitief arbeidsongeschikte werknemer, dan pas mogelijk beroep op beëindigende overmacht Doorlopen re-integratietraject K.B. Gezondheidstoezicht = voorwaarde voor toepassing beëindigende overmacht
8
Nieuw wettelijk kader Afdeling 6/1 K.B. Gezondheidstoezicht
Re-integratietraject kan worden gestart op verzoek van werknemer, adviserend geneesheer ziekenfonds of werkgever Quid met vaststelling definitieve arbeidsongeschiktheid door PA-AG in kader van andere vormen van gezondheidsbeoordeling? Quid met definitieve arbeidsongeschiktheid als gevolg van arbeidsongeval of beroepsziekte?
9
Nieuw wettelijk kader Art. 73/5 K.B. Gezondheidstoezicht: einde van het re-integratietraject PA-AG oordeelt dat geen aangepast of ander werk mogelijk is en beroepstermijn hiertegen is verstreken Werkgever meent dat re-integratieplan technisch of objectief onmogelijk is, of redelijkerwijze niet kan worden geëist (motivering in verslag aan werknemer en PA-AG) Werknemer stemt niet in met re-integratieplan (vermeldt redenen hiervoor in het plan)
10
Nieuw wettelijk kader Beëindiging AO wegens overmacht Niet automatisch
Initiatief van meest gerede partij Geen vormvoorwaarden Geen opzeggingstermijn noch -vergoeding Tijdstip van beëindiging?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.