Download de presentatie
GepubliceerdGert Michiels Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Informatieve bijeenkomst INNOVEREN,
gericht op invulling innoveren in jaar 1 en 2 Inhoud: - competentie innnoveren - vormen van innovaties - het proces van innoveren volgens het basisboek - de innovatiestappen - innoveren in het onderwijs jaar 1 en 2 - innovaties in module 1 en 2 - ondersteunende middelen - oefening
2
Innoveren: De ergotherapeut implementeert of ontwikkelt nieuwe werkwijzen (methoden, procedures, interventies, evidence), producten of diensten, zodat hij bijdraagt aan vernieuwing en verbetering van ergotherapeutische zorg en dienstverlening en aan de ontwikkeling van het beroep. Ondernemen: De ergotherapeut speelt inop veranderende vragen en behoeften en neemt initiatieven om nieuwe klanten en martkten te vinden om diensten en producten te positioneren en te realiseren, zodat continuering of uitbreiding van ergotherapeutische zorg en dienstverlening binnen de organisatie in de toekomst gewaarborgd is. Beroepscompetenties
3
Innovaties in soorten en maten
* spontaan versus gepland * radicaal versus incrementeel * sociale innovatie versus technologische innovatie * proces- en productinnovaties * veel gebruikte indeling in soorten innovaties: Innovaties in soorten en maten Product- innovatie Een app, die de client helpt om zijn gezondheid te monitoren of bij het zelf oefenen Opleiding kinder- ergotherapeut Wassen zonder water Opvouwbare scootmobiel Telezorg Proces- innovatie De zorg(infrastructuur) slimmer, efficiënter en mensgerichter maken Specifieke “zorgpaden”, ketenzorg- model Dementieketen Verbeterd overdrachtsrapportage van 2e naar 1e lijn Dienst Thuiszorg- online Technologie, waarmee mensen zelf de benodigde info kunnen achterhalen Buurtzorg Nederland (?)
4
Procesmodel bij innoveren
Proces wordt op verschillende manieren, maar wel vergelijkbaar beschreven, o.a.: Procesmodel bij innoveren = procesmodel voor innovatieproces in de opleiding = kapstok in “leidraad onderne-mendheid” Eerder beschreven procesmodel (conform Sheffield) Verhagen (2015) Ondernemen en innoveren in de zorg en welzijn. Van signaal naar succesverhaal. Beroepscompetenties ergotherapie Ontdekken innovatiebehoefte Signaleren: van signaal naar idee (fase 1) Bepalen van de gewenste verandering of innovatie Analyseren huidige en gewenst situatie Formuleren van (innovatie)voorstel Genereren en selecteren ideeën Ontwerpen en testen Oriënteren: van ideeën naar basisconcept(en) (fase 2) Onderzoeken: van basisconcepten naar concept (fase 3) Oriënteren op oplossingsrichtingen Ontwikkelen van anderen of nieuwe werkwijzen, diensten of producten Toepassen en bijstellen van verandering/innovatie Implementeren en kwaliteit borgen Implementeren: van concept naar product (fase 4) Evalueren (fase 5) Evalueren of onderzoeken van verandering/innovatie Implementeren en borgen van de verandering
5
De innovatiestappen in het kort
Fase Doel Activiteiten Resultaat 1: Signaleren: van signaal naar idee Formuleren van een innovatie- opdracht Actief zoeken naar signalen voor klantfricties ofwel innovatiekansen *** Bedenk oplossingsrichtingen (creativiteit) Co- creatie met klant startnotitie 2: Oriënteren: van ideeën naar basisconcept(en) Ontwikkelen van een of meer basisconcepten Orientatie op externe omgeving (DESTEP) *** Orientatie op de organisatie (7S- model) *** Orientatie op financieen *** Orientatie op de innovatie zelf (met probleemboom en doelenboom) Innovatie ideeen → basisconcepten Onderzoeks-plan 3: Onderzoeken: van basisconcepten naar concept Uitwerken van een kansrijk concept en een strategie uitzetten SWOT- analyse van de basisconcepten en Confrontatiematrix *** Strategie bepalen en uitzetten Concep(en) ontwerpen via bijschaven Businessplan Business-plan 4: Implementeren: van concept naar product Het product implementeren Fysieke implementatie (maken, in pilot) Mentale implementatie (leren : informeren, accepteren, internaliseren) Structurele implementatie (inpassen) Evaluatie-plan 5: Evalueren: Van product naar verbeterd product Evaluatie innovatie aan de hand van output organisatie Vaststellen (meten) van output, outcome en impact. Ev. Social Return on Investment (SROI) Ev. Opstellen verbeterplan Ev. een verbeterplan Studie-jaren 1 + 2 *** = directe link met leidraad ondernemendheid
6
De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-1
7
De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-2
Module 1 ”Aan de slag met ergotherapie” Ontwerp op basis van Verhagen (2015) een innovatie voor een aanpassing/algemene voorziening/collectieve voorziening in de wijk voor een groep thuiswonende volwassenen met handelingsproblemen ten gevolge van hun chronische ziekte. Het moet gaan om een oplossing die gericht is op het compenseren van een door de doelgroep ervaren (ergonomisch) handelingsprobleem in de fysieke woonomgeving. Bepaal de concrete woon- en/of leefomgeving. Beperk je hierbij tot een wijk/buurt/kern. Ga er vanuit dat de doelgroep deze vraag stelt als burgerinitiatief. Ervaringen: ….. Module 2 “Count me in….” Je ontwikkelt een plan voor de speelplaats / speeltuin van de school of voor in de gemeente waar jij de opdracht kunt uitvoeren. Dit is afhankelijk waarvoor jullie als groep kiezen in overleg met én met toestemming van de begeleidende docent. Het doel is een wijk, speelplaats, speeltuin te ontwikkelen of te herinrichten zodat deze voor alle kinderen toegankelijk is in fysieke, sociale en culturele zin. De innovatieve opdracht in jaar 1 en 2-2
8
Ondersteunende middelen
Op dit moment beschikbaar: - BASISBOEK Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn. Van signaal naar succesverhaal (Verhagen, 2015) - WERKMODEL Innovatieve en Strategische Praktijkopdracht Module 2 - WEBLECTURES DESTEP (omgevingsanalyse) en 7S- model (organisatie- analyse) - BEOORDELINGSRUBRIC voor eindproduct Ondersteunende middelen
9
MPG 3 en MPG 4: Bespreek de geplande innovatie met de andere groep en andere docenten MPGs jaar 2: a. brainstorm na over mogelijke innovaties bij de eigen module (product, proces, dienst) b. deel de ervaringen met anderen Oefening
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.