Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKaren van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
FOT Beschermd Wonen d.d
2
Afstemming FOT’s Extramurale Wmo en BW
Huidige situatie Extramurale Wmo aanbieders - met name grotere aanbieders - veelal managers, weinig bestuurders - ca. 6-8 bijeenkomsten per jaar, piek in de laatste maanden aanbieders zitten in beide FOT’s Beschermd Wonen aanbieders - alleen grote aanbieders - veelal managers, weinig bestuurders - ca. 6-8 bijeenkomsten per jaar, piek in de laatste maanden Constateringen Gedeeltelijk eigen onderwerpen (visie BW is bijv. een aparte tak van sport) Inkooptechnisch nog twee werelden (open vs. gesloten, lokaal vs. regionaal) De ‘extramuralisering’ wordt steeds meer een verbindende factor
3
Afstemming FOT’s Extramurale Wmo en BW
Hoe verder te gaan (discussie) Dit jaar nog twee FOT’s Wat betekent dit voor de samenstelling van de FOT’s? Welke aanbieders? Representatie? Relatie grote en kleine aanbieders? Alleen bestuurders of ook managers? Welke inhoudelijke werkgroepen? Rol digitale tafels? Roulatie samenstelling (afweging continuïteit versus strategisch voordeel en frisse kijk), wie bepaalt agendasetting FOT’s (mogelijkheid aanbieders onderwerpen te agenderen? Dit jaar nog twee FOT’s, maar één inhoudelijke werkgroep De vragen hierboven zijn dan nog steeds van toepassing. Opdracht van de gezamenlijke inhoudelijke werkgroep? Nog andere werkgroepen? Dit jaar toewerken naar één FOT Bovenstaande vragen blijven van toepassing. Wanneer gaan we over tot één FOT?
4
Topics inkoopproces - 1 Ontwikkelagenda BW Mijn voorstel, Eens Bram?
5
Topics inkoopproces - 2 Pilot Ede West Doel….. Droom:
De ondersteuning ten behoeve van stimulering of behoud van de zelfredzaamheid van de cliënt wordt integraal en in nabijheid van de sociale omgeving van de cliënt georganiseerd. De cliënt heeft meer mogelijkheid tot zelfregie. De professional heeft meer regieruimte Niet doen wat mogelijk is maar mogelijk maken wat nodig is. Uitgangspunten: 1. Cliënt in positie, zelfregie 2. Ruimte voor de professionals (krijgen en nemen) 3. Nabij en in sociale omgeving 4. Complementaire samenwerking van partners/partijen in de wijk 5. Vermindering administratieve lasten
6
Pilot Ede West - Wat willen we?
Klantperspectief centraal: erbij horen en iets betekenen voor de ander, zelfregie, passende hulp Maatwerk…………dus flexibiliteit als de situatie wijzigt Maatwerk……….. en brede beschikbaarheid voorzieningen (voor ontmoeting en zelfredzaamheid) Meer aandacht voor huisvesting, inkomen en schulden Preventie waar mogelijk, ondersteuning waar nodig Geen wachttijd tussen aanvraag en start ondersteuning Ontschot werken, ontschot financieren……….. dus geen producten meer Terugdringen administratieve last (PvA, beschikking, monitoring, facturering onder de loep)
7
Pilot Ede West - Randvoorwaarden
Partners zij bereid een nieuwe werkwijze te ontwikkelen met elkaar en de cliënt daarbij (meer) centraal te stellen. Partners willen graag een netwerk opbouwen in de wijk en zijn bereid mensen en middelen in te zetten Context van bestuurlijk aanbesteden Financieel kader wordt gevormd door 3D-uitgaven in de wijk in 2015 Inpasbaar in huidige organisatie bedrijfsvoering (gemeente zoekt daarbij grenzen op) Wettelijke kaders
8
Topics inkoopproces - 2 Pilot Ede West Consequenties:
De omvang en aard van de betrokkenheid van burgers en maatschappelijke partners Toegang Nieuwe professional Samenwerking 0e, 1e en 2e lijn Van product naar resultaat? Sturing Bekostiging …..
9
Topics inkoopproces - 3 Laagdrempelige ontmoetingsplekken Toelichting
Projectleider: taken en positionering Op te pakken pilots Relatie werkgroep – FOT’s Relatie werkgroep – pilot Ede West
10
Topics inkoopproces - 4 Onderzoek Cliënt Centraal
Het Cliëntervaringsonderzoek Sociaal Domein laat de betekenis zien van proceswaarden in cliënt- hulpverleningsrelaties: partnerschap, gelijkwaardigheid, zelfregie, vertrouwen, …. Edese cliënten ervaren de kwaliteit als voldoende tot ruim voldoende (tussen 3 en 4, op een schaal van 5) Een relatief groot deel van de cliënten ervaart de hulp of ondersteuning als passend Persoonlijke contacten en continuïteit zijn een issue Vindbaarheid hulp en ondersteuning voor veel cliënten lastig De cliëntwaardering voor de WMO is meer positief dan voor Jeugd en Participatie
11
Topics inkoopproces - 4 Onderzoek Cliënt Centraal
Ontwikkeling professional gericht op de competenties vertrouwen, partnerschap en eigen regie. Bevorderen van persoonlijk contact tussen cliënt en hulpverlener, betere vindbaarheid, bereikbaarheid, Communicatie afgestemd op specifieke (kwetsbare) doelgroepen. Integrale en passende aanpak voor maatwerk. ‘Alles kan, tenzij…’ meer in de praktijk vormgeven. Versterken sociale netwerken, aangezien dit voor een groot deel welbevinden bepaalt. Faciliteren ASDE om met cliëntenorganisaties een ontwikkelagenda op te stellen en draagvlak voor advisering te versterken.
12
Topics inkoopproces - 4 Onderzoek Cliënt Centraal - Vervolg
Rol Fysieke Overlegtafel Hoe kunnen professionals in hun werk meer ruimte krijgen of nemen om deze waarden tot uitdrukking te brengen en de cliënttevredenheid te vergroten? (Een werkwijze voor de ‘nieuwe professional) Hoe gaan we invulling geven aan de aanbevelingen? Definitieve onderzoeksrapportage incl. voorstel voor vervolg wordt op 14 februari 2017 aangeboden aan het college van B&W en daarna in- en extern verspreid onder alle betrokkenen en deelnemers en aan de gemeenteraad aangeboden Het college zal de opdracht verstrekken tot een PvA voor het vervolg op de bevindingen van het onderzoek
13
Topics inkoopproces Discussie N.a.v. de besproken topics:
Zijn er topics niet besproken? Zo ja welke? Wat zijn de gevolgen voor participatie in de samenleving? Wat zijn de consequenties voor de professional? In het verlengde hiervan: Wat zijn de consequenties voor de inkoop? Wat betekent dit voor de rol van de gemeente?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.