Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022
2
Programma Toelichting visie-ontwikkeling beroepsgroep Het project Toekomstvisie 2022 Ontwikkelingen middellange termijn Gegevenheden en principiële keuzes Denk met ons mee!
3
Toekomstvisie 2022 Het proces
4
Visie-ontwikkeling beroepsgroep Toekomstvisie Huisartsenzorg 2012 Vastgesteld door NHG en LHV (2002) Concretisering: Huisartsenzorg en huisartsen- voorziening (2003)
5
Sindsdien: Visiedocumenten basis voor: (inhoudelijke) belangenbehartiging beleidsontwikkeling ondersteunende producten: Standpunten over patiëntenzorg en praktijkorganisatie, handreikingen etc.
6
Project Toekomstvisie 2022 1. Vertrekpunt = TKV 2012 en oriëntatie op trends en toekomstige ontwikkelingen 2. Onderzoek literatuur, visies externe partijen 3. Oriëntatie op actualisering in focusgroepen 4.Gegevenheden en principiële vragen 5.Scenario-ontwikkeling
7
Proces: samen met de achterban Besturen Universitaire afdelingen huisartsgeneeskunde Regio’s NHG-Verenigingsraad, Ledenraad LHV Consultatie: stakeholders www.tkv2022.nl
8
Uitkomst: breed gedragen TKV 2022
9
Maatschappelijke ontwikkelingen
10
Ontwikkelingen middellange termijn 1. Demografische ontwikkelingen Toename 65 plussers Bevolking wordt ouder Toename diversiteit bevolking Minder professionals in de zorg Feminisering huisartsgeneeskunde
11
2. Vergrijzing 2006: 14 % > 65 jaar 2020:19% 2040:23% - 2/3 van 65-plussers heeft meer dan twee chronische aandoeningen - 5-10 % van de ouderen heeft complexe problematiek Bron: Gezondheidsraad: Ouderdom komt met gebreken (2008), Multimorbiditeit (2007)
12
Consequenties vergrijzing
13
3. Maatschappelijke veranderingen Toename complexiteit samenleving Individualisering en globalisering Digitalisering Veranderende rol van de patiënt Noodzaak tot doelmatigheid en transparantie
14
4. Veranderende rol van de patiënt Power to the patiënt: meer zeggenschap en transparantie Zorg tot in de hemel: gezondheid als een recht Bang voor de zorg: iedereen kan patiënt worden Bron: Idenburg en van Schaik. Diagnose 2025, 2010 (vervolg)
15
Gezond grijs: vitaler langer leven Iedereen wordt patiënt: toename chronische ziekten en multimorbiditeit Gezond is een keuze: belang van leefstijl Googleritis ( De Geïnformeerde Patiënt): optimaal voorbereid bij de dokter?
16
5. Toenemende kosten Aandeel in de kosten nu: Ziekenhuis 26 % Thuiszorg19% Farmaceutische zorg 11% Eerstelijnszorg 8% GGZ 6% Publieke zorg 2% Bron: Vermeend en Van Boxtel. Uitdagingen voor een gezonde zorg, 2010.
17
Verwachte toename Jaarlijkse stijging met 7% (bij ongewijzigd beleid) 2009: 15% van BNP 2040: 40% van BNP Bron: Kernrapport Toekomstverkenning 2010, RIVM
18
Keuzes en scenario’s
19
Generalistisch Persoonlijk Continu Integraal zorg aanbod Kernwaarden huisartsgeneeskunde
20
Variabele factoren Mate van marktwerking Omvang verzekerd pakket Poortwachterschap Verhouding eerste en tweede lijn Toename diagnostische mogelijkheden Mogelijkheden (gen)technologie, ICT, domotica, zelfmanagement
21
Relatie met de patiënt Taakdifferentiatie en delegatie Bestaand zorgaanbod en innovaties Samenwerking Transparantie en kwaliteitsbeleid Keuzes
22
Zorginnovaties Functiedifferentiatie: kaderprogramma’s Taakdelegatie; 3 functies of toch meer? Samenwerking: binnen 1 e en met 2 e lijn Rol van de patiënt: shared decision making ICT toepassing: E-health en teleprogramma’s Medisch inhoudelijk: diagnostisch en therapeutisch aanbod
23
Next generation eerste lijn?? Van Dodo......via voorziening….. naar netwerk?
24
Te bespreken thema’s IHuisarts en patiënt II Taakdifferentiatie en taakdelegatie Ill Samenwerking lVAanbod
25
Wat staat vast? De patiënt: heeft meer informatie beschikbaar wil deskundige hulp voor beste keuze is in spreekkamer niet mondig heeft behoefte aan vertrouwensarts wenst betrokkenheid bij consult
26
(2) De patiënt: wil meer directe toegang tot huisarts wil meer klachten bespreken per consult beschikt over meer elektronische communicatiemiddelen Onderzoek Jozien Bensing en NCPF
27
Discussie huisarts – patiënt relatie Hoe gaan we in 2022 om met de verdeling van verantwoordelijkheden tussen huisarts en patiënt?
28
Stelling (stemming) 1.Ik wil dat er in 2022 afspraken bestaan over rechten én plichten van de patiënt.
29
Stelling (stemming) 2. Ik wil dat in 2022 de patiënt rechtstreekse toegankelijkheid heeft tot de huisarts (zonder triage en zonder tussenkomst van praktijkverpleegkundige e.d.)
30
II. Taakdifferentiatie en taakdelegatie
31
Taakdifferentiatie: Het door huisartsen onderling verdelen van taken in een samenwerkings- verband Voorbeeld: alle diabetespatiënten naar de kaderhuisarts diabetes
32
Taakdelegatie: Het door de huisarts delegeren van taken, waarbij hij de eindverantwoordelijkheid houdt. Voorbeeld: patiënt met GGZ- problematiek gaat naar POH-GGZ.
33
Taakherschikking: Taken en verantwoordelijkheden van de huisarts worden overgenomen door andere disciplines. Voorbeeld: patiënt met klachten bewegingsapparaat gaat naar fysiotherapeut.
34
Discussie taakdelegatie/differentiatie Heeft de huisartsenzorg kaderhuisartsen nodig om de kwaliteit van generalistische zorg te kunnen handhaven? Doet de huisarts zoveel mogelijk zelf of gaat hij maximaal delegeren?
35
Stelling (stemming) 1. Ik denk dat mijn huisartsenpraktijk in 2022 kaderhuisartsen nodig heeft om de kwaliteit van generalistische zorg te kunnen handhaven.
36
Principiële keuze (stemming) 2. In 2022 doe ik als huisarts zoveel mogelijk zelf en beperk het delegeren van medische taken.
37
lll. Samenwerking Wat staat vast? - Zoveel mogelijk zorg moeten worden opvangen in de eerste lijn. - Substitutie van taken van tweede naar eerste lijn.
38
Discussie samenwerken Zelfstandige huisartsenzorg of als onderdeel van geïntegreerde eerstelijns zorg? Huisartsen en medisch specialisten partners of zelfstandige behandelaars; verwijzers of team?
39
Stelling (stemming) 1.Ik wil dat in 2022 de zelfstandige huisartsenzorg is opgeheven en onderdeel is van geïntegreerde eerstelijns zorg.
40
Stelling (stemming) 2. In 2022 zijn huisartsen en specialisten partners in een zorgnetwerk en geen zelfstandige behandelaars.
41
lV. Aanbod Breed aanbod gebaseerd op normpraktijk Basisaanbod: elke huisarts Aanvullend aanbod: op basis populatie – ketenzorg Bijzonder aanbod: extra vaardigheden en voor bredere populatie
42
Wat staat vast? Kernwaarden huisartsgeneeskunde Breed aanbod Vraag naar zorg dichtbij Groeiende vraag naar generalistische zorg (multimorbiditeit) Krappe arbeidsmarkt
43
Variabelen Taakdelegatie: hoe breed wordt het team in de huisartsvoorziening Taakherschikking: welke taken worden anders verdeeld (substitutie etc) Praktijkgrootte: normpraktijk >, = of <
44
Discussie aanbod Moet het huisartsgeneeskundig aanbod verder worden uitgebreid? Schuift het huisartsgeneeskundig aanbod verder op naar populatiegebonden preventieve taken?
45
Stelling (stemming) 1. Ik wil dat in 2022 het huisartsgeneeskundig aanbod is uitgebreid, bijvoorbeeld met taken uit de tweede lijn.
46
Stelling (stemming) 2. Ik wil dat in 2022 het huisartsgeneeskundig aanbod verder is opgeschoven naar populatiegebonden preventieve taken.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.