Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLucas de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
In schooljaar 2013-2014 hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
3
Oorzaken : Cognitief vermogen Gedragstoornissen of persoonlijkheidskenmerken Gezinskenmerken Onduidelijk toekomstperspectief Handicap of gezondheid
4
De meeste uitval vindt plaats in het eerste leerjaar. Doen: vergroten van de betrokkenheid van studenten bij school. Gedragsmatige betrokkenheid: sturen op aanwezigheid, inzet, maken van opdrachten Emotionele betrokkenheid: sturen op positieve ervaringen van studenten met docenten, andere schoolmedewerkers, medestudenten, met het schoolklimaat en met het lesprogramma.
5
Gerichte en planmatige inzet van bewegen en sport kan leiden tot : meer binding met het opleidingsinstituut; meer gevoel van psychisch welbevinden; een verbeterde studiehouding; bevordering van prosociaal gedrag;
6
HIS: Versterk de motivatie van studenten door basisbehoeftes aan te spreken: Autonomie (eigen keuzes) Competentie (beheersen van de stof) Relatie (samenwerken en binding)
7
Randvoorwaarden voor de les: LOB docent sport actief mee in de les Terugkoppeling van situatie sportles naar LOB- uur Vaste docent l.o. voor een vaste klas Accommodatie dichtbij Iedereen doet mee Duidelijke structuur, studenten weten waar ze aan toe zijn
9
Overlegsituaties verbeteren Samenwerken om tot sportprogramma te komen Accepteren van interesses Eigen keuzes kunnen toepassen Ontwikkelen eigen competenties
11
Periode 4 : Bijzondere activiteiten vanuit docent Overig sportprogramma vanuit de student Buitenprogramma (indien mogelijk) Sfeeractiviteiten, teamwork, Fun!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.