Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam Goed onderwijs voor elk Amsterdams kind! Marianne Veenhof Ipabo, 8 april 2011
2
Aanleiding Kwaliteitsaanpak Onderwijsinspectie januari 2008 28 zwakke basisscholen 5 zeer zwakke scholen 7.000 leerlingen slecht onderwijs Kerncijfers PO Amsterdam 58.000 leerlingen 6.500 leerkrachten 209 basisscholen (gem aantal leerlingen 282) 46 schoolbesturen (6 groot, 10 middelgroot, rest klein)
3
Morele verantwoordelijkheid “Onderwijs, daar gaan wij niet over. Maar het gaat wel over ons. We moeten voorkomen dat onze kinderen met een enorme leerachterstand van de basisschool komen, zonder startkwalificatie van school komen, gedoemd tot uitkering. Wij gaan wel over onderwijs. Want onderwijs gaat over onze kinderen. En dus over de toekomst van onze stad. We gaan ons noodgedwongen meer bemoeien met de kwaliteit van het onderwijs. We hebben we alle talent van de stad hard nodig.” - Wethouder Asscher, 9 oktober 2008
4
Kwaliteit basisonderwijs internationale uitdaging Barber & Hopkins, Fullan, Marzano comprehensive school reform – VS, 2002 focus op leren alle lagen schoolorganisatie bevorderen professionaliteit (leraren / leiderschap) didactische vaardigheden leraren leerstandaarden, prestatiefeedback ‘onderzoekend onderwijzen’ lokale netwerken / ondersteuningsstructuur
5
Kwaliteitsimpulsen KBA verbeteraanpak professionalisering personeel leergang opbrengstgericht leiderschap meesterplan onderwijs nieuw-west leertraject intern begeleiders trainee programma startende leerkrachten kwaliteitswijzer (transparantie, verantwoording) seizoenschool taal
6
6 De lat ligt hoog Basisarrangement Onderwijsinspectie minimumeis op schoolniveau Amsterdamse normering = hogere eis tav. output gemiddelde CITO-score: 534 LWO/PRO leerlingen: max 20% HAVO/VWO-advies: min 25%
7
Werken aan opbrengsten Opbrengstgericht werken (data driven teaching) analyseer, stel doelen, evalueer en stel bij cultuur van een lerende organisatie Schoolorganisatie werkwijze voor bestuur, directeur, leerkracht en IB’er formuleer realistische doelen maak gebruik van een Leerling Volg Systeem
8
Interventiemodel Continuüm schoolontwikkeling BETEKENISGEVINGBETEKENISGEVING integrale benadering schoolontwikkeling gericht op kenmerken effectieve school - Klassenmanagement - Effectieve instructie - Convergente differentiatie - Activerend onderwijzen van buiten naar binnen WatEffect Bestuur: -voorwaarden scheppen en sturen op kwaliteit Schoolleiding: -transformatief en onderwijskundig leiderschap Leraren: -effectieve didactiek; leren van kinderen is het uitgangspunt professionele ontwikkeling,; hoge verwachtingen Leerlingen: -ontwikkelen zich naar verwachting
9
Verbeteraanpak kwaliteitsanalyse per school lesobservaties mbt pedagogisch-didactisch handelen leerstofaanbod effectieve leertijd leerlingenzorg leeropbrengsten condities voor goed onderwijs onderwijsexperts: critical friends opbrengstgericht werken -“data driven teaching” geen attributie, kijk naar eigen handelen
10
Verbeteraanpak verbeterplan op schoolniveau 2 tot 3 jaar begroting op basis van co-financiering monitoring voortgang 2 x per jaar jaarlijkse audit herziening plan en financiering
11
Kenmerken Verbeterplan kerndoel: hogere opbrengsten kernvakken focus op primaire proces dekkend voor uitgangspositie school doelen in termen van gewenst leraargedrag systematische implementatie van doelen systematische evaluaties heldere tijdsplanning met mijlpalen borging van resultaten
12
FasenActiviteiten scholenTaken experts Fase I adoptie uitvoeren kwaliteitsanalyse ontwikkelen verbeterplan 1.ondersteunen bij analyse en plan 2.toetsen analyse en plan 3.overdracht van kennis en expertise Fase II implementatie uitvoeren verbeterplan evaluatie realisatie 1.toetsen voortgang uitvoering verbeterplan 2.kritische adviseur 3.jaarlijkse audit 4.overdracht van kennis en expertise Fase III borging borgen resultaten borgen verbeteractiviteiten bestendigen ontwikkelen nieuw beleid bevorderen duurzaamheid verbeteringen door: 1.ondersteuning school bij ontwikkeling systematiek voor borging 2.ondersteuning school bij zelfevaluatie als centraal moment in cyclus kwaliteitszorg 3.ondersteuning school bij plannen volgende stappen in onderwijskundig, beleidsmatig en strategisch beleid
13
Onvoldoende: tegen- vallende resultaten AanbodLeertijd Instruc- ties ZorgCondities Pedag. handelen Uitdaging voor leerlingen ontbreekt Ondersteunen van zelfvertrouwen ontbreekt Leerkracht spreken onvoldoende hoge verwachtingen uit
14
tegen- vallende resultaten AanbodLeertijd Instruc- ties ZorgCondities Pedag. handelen Ineffectieve niveau diffferentiatie Leerlingen worden onvoldoende uitgedaagd Goede en zwakke leerlingen tekort aan instructie en ondersteuning Ontbreken van doelgerichte instructie/ variatie
15
Een oorzaak van tegenvallende opbrengsten....
16
Resultaten verbeteraanpak van 22 scholen naar 53 deelnemende scholen 1 e tranche: 16 scholen, klaar begin 2011 leerkrachten en directeuren krijgen weer vertrouwen primaat kwaliteit onderwijs veranderingsproces vergt veel energie onderwijsinspectie, februari 2011 19 scholen zwak (was 28) 2 scholen zeer zwak (was 5)
17
Verloop toezichtarrangementen van scholen in Verbeteraanpak
18
Resultaten: Onderwijsinspectie
20
Pedagogisch-didactisch handelen Taakgerichte werksfeer
21
Pedagogisch-didactisch handelen Duidelijke uitleg
22
22 Verloop pedagogisch-didactisch handelen Systematisch volgen vorderingen
23
De lat ligt hoog gemiddelde CITO-score: 534 LWO/PRO leerlingen: max 20% HAVO/VWO-advies: min 25% CITO% LWO/PRO% HAVO/VWO 2008/2009534,3 (landelijk 535,5) 20%49% 2009/2010536,4 (landelijk 535,8) 19%51%
24
Professioneel personeel! meest bepalende factor leerprestaties kinderen: kwaliteit leerkracht kern: pedagogisch-didactische vaardigheden voorwaarde: onderwijskundig leiderschap
25
Leerkrachten nauwelijks functionerings- en beoordelingsgesprekken ziekteverzuim op scholen taal- en rekenvaardigheid PABO studenten voorwaarde register vaardigheden leerkrachten in onbruik
26
Van leeropbrengsten naar Leraar: de evaluatie cyclus voltooien! 1.vastleggen van doelen en standaarden 2.systematisch verzamelen van informatie 3.registreren 4.interpreteren 5.reflecteren 6.beslissingen nemen
27
Opbrengstgericht leiderschap 3 modules sturen op resultaatgericht onderwijs sturen van een veranderingsproces onderwijskundig leiderschap 100 deelnemers kennis & toepassingsgericht actief en participerend leren opbrengstgericht HBO accreditatie incompany
28
Zorg voor borging Borging kwalitatief goed onderwijs in de stad professioneel personeel transparantie makkelijk bruikbare indicator kwaliteit betrouwbare zelfevaluatie per school formuleren ambities & realiseren ambities professioneel bestuur kwaliteit van school is ook voor ouder inzichtelijk
29
Professionele sector opbrengstgericht besturen pressure – om doelen na te komen support – uitzicht op ondersteuning, begeleiding opbrengstgericht begeleiden (IB) opbrengstdeskundige, praktijkonderzoeker organisator van leerprocessen, begeleider / coach instroom – doorstroom – uitstroom verhogen kwaliteit instromend alle niveaus (gap analyse) stimuleren doorstroom functionerings- en beoordelingsgesprekken lokale samenwerking optimale randvoorwaarden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.