Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon van der Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers J.M.Kuijpers@iec.nhl.nl
2
‘Zo oud als de weg naar Rome’ Differentiatie in het PO Grote verschillen in niveau Gerichtheid op de behalen minimumniveau zwakke leerlingen (convergente differentiatie)
3
Hoe gebeurt dat? Interactief gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI) Voorbereiding Instructie en inoefening Zelfstandig werken Verlengde instructie FeedbackZelfstandig werken Afsluiting/ Evaluatie Voorbereiding Zelfstandig werk Instructie en inoefening Zelfstandig werk Verlengde instructie FeedbackZelfstandig werk Feedback Afsluiting
4
Voorbeeld + en -
5
Ingeburgerd in de PO-groepen Instructietafel Methodes die ingericht zijn op drie niveau’s (zwak – gemiddeld – sterk) Aanpakken en middelen voor uitgestelde aandacht (time timer, blokje, stoplicht) BHV-model (basisstof, herhalingsstof, verrijkingsstof) Levelwerk voor sterke leerlingen
6
Vooral organisatie en middelen
7
Hij is in Rome geweest, maar heeft de Paus gemist De leerkracht is van essentieel belang –Leraren kunnen ongeveer 20% van de verschillen in de prestaties van leerlingen beïnvloeden (overig sociaal milieu en intelligentie etc.) Aansluiten bij de behoeftes van leerling –Niet starten bij de methode, maar starten bij de leerling
8
Twee benaderingen ‘Medische’ benaderingHandelingsgerichte aanpak Probleem van de leerlingOnderwijsbehoeftes van kinderen centraal Leerkracht komt achteraf in actie (als er een probleem is) Afstemming op en wisselwerking met de kinderen Je bent ‘ziek’ of ‘gezond’ (etiketten)De leraar doet ertoe Gewenste opbrengst: De leerling kan weer meedoen met de groep Positieve kwaliteiten van groot belang (van lk, ll, IB-er, ouders) Handelen is doelgericht Werkwijze systematisch en transparant CuratiefPreventief Hoe zorg ik dat ik geen last heb van die leerling? Hoe zorg ik ervoor dat de leerling geen last heeft van mij?
9
Omslag in denken Die leerling is dyslectisch. Hij zal nooit goed leren lezen. Die jongen kan zich nu eenmaal niet concentreren. Een adhd-er hè… Hij heeft al zo’n vervelende thuissituatie. Laten we hem nu niet pesten met extra instructie bij rekenen en lezen. Dat komt wel weer… Hij heeft faalangst, dus hij maakt iedere test slecht.
10
Voorbeeld wat zou jij doen?
11
Onderwijsbehoeftes formuleren hulp schema StimulerendBelemmerendAangrijpingspunten/ kansen Het kind De leerkracht De leeromgeving/ de groep De ouders en leefomgeving
12
Onderwijsbehoeftes formuleren Hulpzinnen Doel: (zichtbaar/ hoorbaar gedrag) Om dit doel te bereiken heeft het kind: –… een leerkracht nodig die… –… een instructie nodig die… –… activiteiten en opdrachten nodig die… –… groepsgenoten nodig die… –… feedback nodig die…
13
Onderwijsbehoeftes formuleren Leerling mede-eigenaar maken Mogelijke hulpzinnen: Leer mij om … (doel) Help mij met … door … Geef mij … Ondersteun mij door …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.