Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Segers Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016
2
Wie is Guidea?
3
Wie zijn we? 3Het belang van een horecabeleidsplan Sectorale organisatie Gefinancierd met middelen van de sector zelf (PC302) VZW Opgericht in 2004 Een initiatief van de sociale partners in de horeca Nauwe samenwerking met Horeca Vorming Vlaanderen (sectoraal opleidingsfonds)
4
Onze missie 4 Bouwen aan een duurzame tewerkstelling in de horeca in Vlaanderen Als kenniscentrum van en voor de horecasector proactief en toekomstgericht de sector informeren over beleidseffecten, trends, evoluties en competentienoden Het belang van een horecabeleidsplan
5
Wat doen we? 5 Onderzoek –Verzamelen en analyse van cijfergegevens –Ad hoc onderzoek en projecten –Literatuur, beurzen, congressen en seminaries Ontwikkeling tools en hulpmiddelen Netwerking en partnerships Horeca en beleid Het belang van een horecabeleidsplan
6
Informatie verspreiden 6 www.guidea.be Het belang van een horecabeleidsplan
7
Informatie verspreiden 7Het belang van een horecabeleidsplan Nieuwsbrief
8
Informatie verspreiden 8 Kijk@horeca Het belang van een horecabeleidsplan
9
Informatie verspreiden 9 Via de partners Het belang van een horecabeleidsplan
10
Ons team 10 9 medewerkers Het belang van een horecabeleidsplan
11
Ons team 11 Gevestigd in Brugge, Site Oud Sint-Jan Het belang van een horecabeleidsplan
12
Ons team 12 Werkingsgebied: Vlaanderen Het belang van een horecabeleidsplan
13
Wat is een horecabeleidsplan?
14
Een horecabeleidsplan schept een kader voor de ontwikkeling van horeca in een stad of gemeente. Duidelijke visie op de rol van horeca Hoe het horecabeleid in al zijn facetten kwalitatief naar een hoger niveau brengen? En welke acties ondernemen we hiervoor? 14 Wat is een horecabeleidsplan? Het belang van een horecabeleidsplan
15
Horeca is belangrijk genoeg om voorwerp te zijn van een apart plan –En niet alleen in combinatie met of onderdeel van detailhandel of toerisme Kijken naar de toekomst, niet blijven stilstaan bij het verleden Belofte maakt schuld: na het plan komt de realisatie! 15 Wat is een horecabeleidsplan? Het belang van een horecabeleidsplan
16
Een gezamenlijk project
17
Een belangrijke economische sector die voor werkgelegenheid zorgt Veel tewerkstellingskansen voor jongeren, laaggeschoolden en allochtonen 17 Gemeente heeft horeca nodig Het belang van een horecabeleidsplan
18
Horeca heeft gemeente nodig 18Het belang van een horecabeleidsplan Horecaondernemingen
19
Horeca heeft gemeente nodig 19Het belang van een horecabeleidsplan Werknemers (arbeidsplaatsen gedecentraliseerd)
20
Bepaalt mee het imago, aantrekkelijkheid en gezelligheid van een gemeente Sociale en maatschappelijke rol: ontmoetingsplaats van mensen Onlosmakelijk verbonden met dag- en verblijfstoerisme 20 Gemeente heeft horeca nodig Het belang van een horecabeleidsplan
21
Horeca raakt aan vele elementen van gemeentelijk beleid: –Lokale economie –Toerisme –Stedebouw –Ruimtelijke ordening –Financiën –Cultuur –Jeugd –Leefmilieu –Veiligheid en preventie –… 21 Horeca heeft gemeente nodig Het belang van een horecabeleidsplan
22
Gemeente voorziet: –Een kader waarbinnen ondernemen mogelijk is –Een aantal ondersteunende diensten –Legt een aantal spelregels op Gemeente heeft wel geen vat op vele andere factoren die de leefbaarheid van horeca beïnvloeden. 22 Horeca heeft gemeente nodig Het belang van een horecabeleidsplan
23
Gemeente en horeca hebben elkaar nodig Horecabeleidsplan moet steeds een gezamenlijk plan zijn. 23 Slotsom Het belang van een horecabeleidsplan
24
Hoe komt een horecabeleidsplan tot stand?
25
De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging 25 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan
26
Voorbereiding: –Belangrijk! –Vaak loopt het hier al fout –Is iedereen in gemeentebestuur overtuigd? –Is dit op voorhand afgestemd met horeca? –Wie zal de horeca vertegenwoordigen? –Wie zal het project trekken? 26 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
27
Kick-off : –Stuurgroep aanstellen –Wat mag je verwachten (en wat niet) –Afspraken maken voor latere fasen 27 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
28
Analysefase: –Bestaande bronnen –Interviews en onderzoek bij: Zaakvoerders horeca Inwoners gemeente Inwoners randgemeenten Dag- en verblijfstoeristen Schepenen, ambtenaren en stakeholders –Onderzoek samenbrengen in een SWOT 28 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
29
Strategische fase: –Op basis van analyse en op basis van bespreking in stuurgroep, beslissen rond welke thema’s verder wordt gewerkt 29 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
30
Realisatiefase: –Werkgroepen rond de gekozen thema’s –Klassiekers zijn: Communicatie stad en horeca Samenwerking met toerisme Terrassen Evenementenbeleid Overlast en preventie Mobiliteit Regelgeving 30 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
31
Realisatiefase: –Zoeken naar concrete acties en verbeterpunten –Per actiepunt aanduiding van: Wie is trekker? Wie zijn andere betrokkenen? Termijn? Mate van prioriteit? –Samenbrengen in eindrapport 31 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
32
Implementatie en opvolging: –Na het plan, de uitvoering! –Continu opvolgen en aftoetsen aan wat is afgesproken 32 Mogelijke fasen in een beleidsplan Het belang van een horecabeleidsplan De voorbereiding De kick-off meeting De analysefase De strategische fase De realisatiefase De implementatie en opvolging
33
Steeds maatwerk Kan zeer uitgebreid zijn, maar ook zeer beperkt –Analysefase: uitgebreide onderzoeken of beperkte analyse –Keuze van thema’s die aan bod komen –Bepaalde zone of het hele grondgebied –Beschikbare timing en budget 33 Geen standaardproduct Het belang van een horecabeleidsplan
34
Met de steun van Agentschap Ondernemen – oproep Ondernemingsvriendelijke Gemeente 5 testgemeenten Gratis ter beschikking via www.guidea.be 34 Handleiding – Horecabeleidsplan Light Het belang van een horecabeleidsplan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.