Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRegina Groen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013
2
Programma 15.30Welkom – Start 15.50 – 16.45 Sessieronde I Karen Heij – Bureau ICE – Validiteit en betrouwbaarheid van toetsing Miriam van der Velde – DRP – Digitaal toetsen met Wintoets en Quayn 16.50 – 17.45 Sessieronde II Jeroen Vreugdenhil - Malmberg - Discussie Digitaal toetsen: Erika Welgraven – Malmberg - RTTI als uitgangspunt voor toetsen 17.50 – 18.20 Maaltijd 18.20 – 18.50 Aansluitend forumdiscussie (APS, ICE, De rode Planeet, Malmberg) 19.00 – 20.00 Sessieronde III Marieken Pronk – APS – Toetsen met OBIT als vertrekpunt Eefje Cadée – ICE - Praktische workshop toetsmatrijzen/ toetsitems
5
Diagnostische Tussentoets Nederlands
6
Stand van zaken Waar gaat het om? -Verplichte Landelijke Diagnostische tussentoets Nederlands (EN/RE/WI) -Aan het eind van de onderbouw (3h en 2 vmbo) -Op 5 niveaus -Verplicht LeerlingVolgSysteem (LVS naar keuze) -Vanaf 2014/2015??> 2015 /2016 -Van het CITO??> ook andere aanbieders -Deelname aan PISA-achtige onderzoeken Het woord is aan Sander en aan de Tweede Kamer
7
Doel van de diagnostische tussentoets “Beter presteren” -Het beste uit leerlingen halen -Betere prestaties van leerlingen -Meer scholen gaan opbrengstgericht werken -Meer geleidelijke overgang onderbouw/bovenbouw -Leerlingen, scholen, schoolleiders krijgen informatie over ‘waar ze staan’ > prestatie-informatie >leervorderingen systematisch volgen >weten hoe leerlingen zich kunnen verbeteren/verdiepen >opbrengstgerichte aanpak (school in de ‘lead’) De tussentoets en het LVS zijn de instrumenten
8
Internetconsultatie Tussentoets en LVS kunnen bijdragen aan opbrengstgericht werken, maar het zijn slechts instrumenten (60%). Winst: wat doe je als school met de verkregen informatie? Tussentoets: belang van uniforme afname, belang van afbakening van de doelen: inzicht ! Maar: -Teaching to the test > afrekencultuur -Inbreuk op onderwijsproces -Toetslast neemt toe LVS : Laat het aan de scholen over
9
Inhoud van de Toets Algemene Maatregel van bestuur MondelingSchriftelijk ProductiefSprekenSchrijven ReceptiefLuisteren(kijken)Lezen Productie én receptief Gesprekken voeren
10
Voorstel CITO Getrapt én adaptief: Korte vrije schrijfopdracht Automatische score (woordenschat/spelling) Adaptieve deeltoetsen Deeltoetsen met gesloten vragen/mk-vragen Adaptiviteit: onderdelen waar lln niet goed op scoren nader bekeken
11
Schrijven en Lezen 1.Inschatten schrijfdoel/publiek 2.Conceptueel eigen gedachten/ideeën scherp 3.Structuur 4.Zinsbouw (als/dan, hen/hun), woordgebruik 5. Spelling Rapportage 1.Leesdoel bepalen 2.Strategieën gebruiken 3.Structuur van tekst en alinea’s doorzien 4.Begrijpen van zinnen, synoniemen herkennen, woordbetekenissen afleiden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.