Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia de Haan Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar 2015-20181
2
Waarom KWARTIERMAKERS? Zo’n 15% procent van de Nederlandse kinderen verlaat het basisonderwijs met een forse leesachterstand. Ook al doen leerkrachten echt enorm hun best. Schooljaar 2015-20182
3
Waarom KWARTIERMAKERS? Lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling. Dit betekent dus dat 15% van de kinderen door gebrek aan taalvaardigheid zich onvoldoende kan ontplooien. Schooljaar 2015-20183
4
Waarom KWARTIERMAKERS? Er is een duidelijke relatie tussen het lezen van boeken en het terugdringen van taalachterstanden en laaggeletterdheid. Kinderen die meer lezen zijn beter in taal. Dit positieve gegeven komt onweerlegbaar naar voren uit wetenschappelijk onderzoek. Schooljaar 2015-20184
5
Heeft lezen zo’n krachtig effect? https://www.youtube.com/watch?v=JbQcAsk w3TE https://www.youtube.com/watch?v=JbQcAsk w3TE Schooljaar 2015-20185
6
Tijd voor actie! Uitgeverij Zwijsen heeft daarom samen met andere maatschappelijke organisaties en bedrijven het initiatief genomen de krachten te bundelen zodat meer kinderen goed leren lezen. 2014-2015 : opstart kwartiermakers Nederland 2015-2016 : opstart kwartiermakers Vlaanderen Schooljaar 2015-20186
7
Succesfactoren van een goed leesbeleid 1.Rijk, aantrekkelijk en recent boekenaanbod Nog veel werk in de scholen! * alleen leesboeken in de boekenhoek; * prentenboeken worden gelinkt aan jonge kinderen; * boeken meer dan 30 jaar oud; * kapotte en versleten boeken; * klassiekers in oude spelling; * eerste graad : boekenhoek met alleen AVI-boeken; * onaantrekkelijke presentatie in de klas; * …. 7Schooljaar 2015-2018
8
Rijke boekenhoek Informatief boek Doeboek (kook-, zoek-, knutselboek…) Gedichtenbundel Strip Tijdschrift/krant Prentenboek Leesboek Schooljaar 2015-20188
9
Kijk eens door een andere bril… Schooljaar 2015-20189
10
Succesfactoren van een goed leesbeleid 2. Ondersteunende rol van de professional : leerkracht, zorgleerkracht, bibliotheekmedewerker, nascholer, begeleider … * leerkracht leest tijdens Kwartiermakers - voorbeeldgedrag voor de kinderen - prikkelende stukjes uit een boek voorlezen - kennis vergroten over kinderliteratuur - meepraten over kinderliteratuur 10Schooljaar 2015-2018
11
Succesfactoren van een goed leesbeleid 3. Stimulerende rol van ouders en vrienden Doelgerichte acties om ouderbetrokkenheid te verhogen komen sporadisch voor. * weten ouders hoe ze beginnende lezers moeten ondersteunen? * weten ouders hoe belangrijk voorbeeldgedrag is? * zomerlezen wordt dit gepromoot? 11Schooljaar 2015-2018
12
Succesfactoren van een goed leesbeleid 4. Tijd en aandacht voor het lezen: een rustige plek en een rustig moment. Lezen is niet alleen voor de snelle leerlingen! Vrij lezen binnen contractwerk is onvoldoende stimulerend. * wees creatief om (af en toe) een leuke leesplek te creëren 12Schooljaar 2015-2018
13
Succesfactoren van een goed leesbeleid 5. Voorlezen Krachtig middel om kinderen nieuwe boeken te laten lezen! Beklijvende didactische aanpak! 13Schooljaar 2015-2018
14
Succesfactoren van een goed leesbeleid 6. Vrij lezen Kwartiermakers! Pilootproject in Nederland 2014-2015 Pilootproject in Vlaanderen 2015-2016 14Schooljaar 2015-2018
15
Succesfactoren van een goed leesbeleid 7. Boekgesprekken Leer kinderen informeel praten over boeken! * over de titel * over de inhoud * over de illustraties * over gevoelens bij het boek * ….. 15Schooljaar 2015-2018
16
Succesfactoren van een goed leesbeleid 8. Differentiatie in de klas : – Rekening houden met leesmotivatie/ interesse en genrevoorkeur/ jongens en meisjes/ leesvaardigheid Differentiatie gebeurt vaak op basis van behaald AVI-niveau. 16Schooljaar 2015-2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.