Ontwerpen van E-modules
Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als de audio niet werkt: Controleer of het volume aan staat Werk je in werkplek 2.0, controleer dan of zowel het volume van uw apparaat als het volume in werkplek 2.0 aan staat. N.B. Soms heeft de audio of video even tijd nodig om te laden! Zorg voor een snelle en stabiele internetverbinding om de video’s af te kunnen spelen! Pagina’s met audio zijn herkenbaar aan de audioknop. Om nogmaals de audio te beluisteren klik je op het audio-icoon in de rechterbovenhoek. Welkom! Welkom bij de e-module voor het ontwerpen van een e-module!
Inleiding Deze e-module is ontwikkeld voor docenten die overwegen of ervoor hebben gekozen om een e- module te vervaardigen. Leerdoelen Na het volgen van e-module ‘ontwerpen van e-modules’ kun je: de verschillende vormen van e-learningmodules benoemen en aangeven voor welke doeleinden een e-learningmodule ingezet kan worden de ontwerpstappen voor een e-learning benoemen de ontwerpstappen uitvoeren en op deze wijze een e-learningmodule ontwerpen de ontwerpprincipes (volgens mayer) toepassen informatie vinden over het gebruik van Lectora-online in het Radboudumc Inleiding
Opbouw Aan de slag!Theorie Inleiding
Theorie Deel 1: Theoretische basisprincipes van e-learning Aan bod komt: Wat is e-learning? Ontwerpprincipes van Mayer. Ontwerpstappen in vogelvlucht Lectora in het Radboudumc Doorlooptijd: …XX.minuten
E-learning Interactieve leersituaties met behulp van informatie- en communicatietechnologie Theorie
Blended learning Theorie
NB: de termen e-learningmodule en e-module worden door elkaar gebruikt E-learning Geschikt voor: kennis overdragen voorkennis activeren oefenen Theorie
Waarom e-modules? multimedia, directe feedback Interactie Kennis van theorieën en conceptenKennis van procedures en vaardigheden Theorie
Voordelen multimedia directe feedback interactie eigen tijd, tempo en plaats adaptief leerroutes Nadelen: Niet geschikt voor ieder leerdoel Ontwikkelen kost veel tijd Beschikbaarheid technologie Theorie
lineair Informatie gericht simulatie gericht navigatie kennisoverdracht Bij een lineaire informatiegerichte e-module doorloopt je cursist stap voor stap de informatie. Voor alle cursisten is de module hetzelfde. adaptief Theorie
Ontwerpprincipes van Mayer Richard Mayer heeft uitgebreid onderzoek verricht naar hoe betekenisvol leren gestimuleerd kan worden. In zijn boek Multimedia Learning (2001; 2009) beschrijft hij enkele ontwerpprincipes waar multimedia presentaties, zoals e-learnings of kennisclips aan zouden moeten voldoen. Theorie
Ontwerpprincipes van Mayer Theorie
Vraag 2a Geef van het volgende voorbeeld aan of de ontwerpprincipes van Mayer goed zijn toegepast: Ja Nee Theorie
Vraag 2c Geef van de volgende voorbeelden aan of de ontwerpprincipes van Mayer goed zijn toegepast Ja Nee Theorie
Stap 1 Vooronderzoek Het vooronderzoek bestaat uit het verzamelen en analyseren van informatie. Je bedenkt wat je wilt bereiken met de e-learning, wie je ermee wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Het ontwerpproces van een e-learning bestaat uit de volgende stappen: Theorie
Vraag 3 Plaats de ontwerpstappen in de juiste volgorde. VooronderzoekOntwerpProductieTestImplementatieEvaluatie Theorie
Vraag 4 In welke fase van het ontwerpproces voer je de volgende taken uit: Theorie
Lectora Online Wil je een demo over de mogelijkheden van Lectora Online bekijk dan deze video.
Theorie
Templates Theorie
Templates Theorie
Licenties Mogelijkheden: Uitleenlicentie Eigen licentie Voor meer informatie zie de website Theorie
Lectora leren? Basiscursus Gevorderdencursus Inschrijven Zie de website van PAO Heyendael Theorie
Catalogus Wilt u toegang tot de catalogus? Volg de stappen in de handleiding Theorie
Resultaat Theorie
Ontwerpen van een e-learningmodule Aan de slag!
Ontwerpen van een e-learningmodule Aan de slag! - Download de handleiding - Lees de handleiding en - Voer de opdrachten uit
Succes met het ontwikkelen van jouw e-learningmodule! Aan de slag!