De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Time management in het onderwijs
Flipping the classroom
Integraal onderwijs met ict
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
BattleBots The school battle.
Wat komt er zoal bij kijken?
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Workshop ‘visieversneller’
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
De dag van het solliciteren - introductie
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Werken met de Stercollecties
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De Moderne Onderwijsmedia
Het motiveren van leerlingen in het VO
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Customize!.
Lezen: doe het goed voor
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap.
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Kennisclip Web toepassingen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LEERLINGPRODUCTEN alweer een verslag?.
Hoe speel je de Pizza Game?
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

de Kennismaatschap

de Kennismaatschap 2

de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.

de Kennismaatschap 4 * Didactiek = Didactiek is de wetenschapsdiscipline die zich bezig houdt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en leerhoudingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten. * e-Didactiek = Didactiek waarbij ICT wordt ingezet E-learningE-readerE-ticketE-…

de Kennismaatschap 5 * Speciale toepassingen zoals CAD-CAM ontwerpen * Speciale Apps zoals Nearpod voor de iPad Maar vaker ingezet als * Toegang tot digitale content * Uitbreiding activerende didactische werkvormen

de Kennismaatschap 6 Het nieuwe leren ‘Het leren’ organiseren Professionalisering Activerende didactiek Activerende didactiek Gepersonaliseerd leren eDidactiek ELO Adaptief onderwijs Digitaal leermateriaal Communicatie Sociale netwerken Personal device Slimmer organiseren BYOD BYOD The cloud Inspireren Kennis Motiveren Leren leren Succes Ontplooiing Teamwork Teamwork Talent 21 st century skills Blended learing

de Kennismaatschap 7

* In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden * Wat je geleerd hebt samenvatten * Aansluiten bij wat er vandaag speelt * Groepsgesprek houden over pesten * De les door leerlingen laten voorbereiden * De mening van de klas bepalen * Luister- en vertaaloefeningen doen * Een schoolkrant maken voor heel de school * Hoe leefde Napoleon?  door samen een blog te maken  met behulp van een mindmap  door het nieuws op het digibord te bekijken  met behulp van een interactieve film  door de instructie vooraf op te nemen (Flipping the Classroom)  met behulp van Mentimeter  door een documentaire van ondertitels te voorzien  vervangen door video- reportages of een on-line radiostation  Vragen via Twitter! In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden door samen een blog te maken

de Kennismaatschap 9 * Theorie achter eDidactiek * Wat is eDidactiek * TPACK-model * 21st Century Skills * Mediawijsheid * 4-in-balans * Praktijk * 5 opdrachten * Waarvan 2 als huiswerk * Keuze uit 20+ opdrachten Veelal vak- en device-onafhankelijk

de Kennismaatschap 10 * Kies een van de opdrachten uit de lijst * Let op de moeilijkheidsgraad! * Alleen of met z’n tweeën? * Werk deze opdracht uit * Inlezen, vragen stellen * Zelf uitproberen * Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven * 1 uur voor de uitwerking * Terugkoppeling aan de groep * Klaar?: pak alvast een volgende opdracht

de Kennismaatschap 11 * Neem een nieuwe opdracht uit de beschikbare opdrachten * Inlezen, vragen stellen * Uitwerken Thuis afmaken * Volgende keer presenteren

de Kennismaatschap 12 * Test met Socrative * eDidactiek en TPACK * Vragen * Presentatie huiswerk * eDidactiek * TPACK * Activerende didactische werkvormen

de Kennismaatschap 13 * Opdracht in het kort * Resultaat laten zien * Hoe ga je het in je les gebruiken? * Plus- en minpunten

de Kennismaatschap 14 * Veranderingen in de maatschappij * Wat voor leerlingen gaan wij ‘opleveren’? * Wat betekent dat voor ons onderwijs in de 21 e eeuw

de Kennismaatschap 15 Techniek Voorbereiding Opbrengsten Mediawijsheid Passief Actief Interactief Effectief

Definitie 2011 “De verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving” begrip = passief inzicht hebben in mediagebruik gebruik = actief media zelf gebruiken communicatie = interactiefuitwisselen via media strategie = effectiefomgaan met media online identiteit zoekmachines online gamen wikipedia privacysociale media profielsites digitaal pesten bloggen auteursrechtendownloaden gamen smartphones Auteursrechten * waar en wanneer, voorbeelden * Creative Commons * Koppie Copy.net website voor leerlingen

* 4 competentiegroepen * 10 competenties * per competentie 5 niveaus Kennis, vaardigheden en houding Doe de test:

* Niet apart opgenomen in de eindtermen, wel als onderdeel van “burgerschapsonderwijs” * Veel scholen zijn er “mee bezig”, maar overkoepelende visie of concrete vertaling naar de praktijk ontbreekt meestal * Probleem: ontwikkelingen gaan erg snel * Stichting : veel informatie! * Online Workshop Mediawijsheid:

de Kennismaatschap 19 * Kies een van de opdrachten uit de lijst * Werk deze uit * Inlezen, vragen * Uitwerken * Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven * 1 uur voor de uitwerking * Terugkoppeling aan de groep * Klaar?: pak alvast een volgende opdracht

de Kennismaatschap 20 * Neem een nieuwe opdracht uit de beschikbare opdrachten * Inlezen, vragen stellen * Uitwerken Thuis afmaken * Volgende keer presenteren

de Kennismaatschap 21 * Terugblik * eDidactiek in relatie met activerende didactiek * Vragen * Randvoorwaarden * Persoonlijk actieplan * Alles op een rij * eDidactiek * TPACK * ADSL * 21st Century Skills * Mediawijsheid

de Kennismaatschap 22 * Opdracht in het kort * Resultaat laten zien * Hoe ga je het in je les gebruiken? * Plus- en minpunten

De leerling Gereedschappen Skills docent Doelen school Mediawijsheid

de Kennismaatschap 24

de Kennismaatschap 25 Leider- schap Samenwerking Visie Deskundigheid DigitaalleermateriaalIct-infrastructuur Didactisch gebruik van ict voor leren 4-in-balans+ (Kennisnet)

de Kennismaatschap 26 * ROI van Digitale didactiek: Return On Investment Inzet tools mag hooguit eenmalig extra tijd kosten. * Techniek moet organiseerbaar zijn Bijv: laptopkar naar de klas en na 20 min pas kunnen beginnen is niet werkbaar. * ELO Onmisbaar als je leerlingen zelfstandig aan de slag wilt laten gaan.

de Kennismaatschap 27 Michael Fullan – Stratosphere (2012) (Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge) Inzetten van techniek in onderwijs moeten we omarmen, maar alleen inzetten als het voldoet aan 4 voorwaarden: 1. Irresistibly engaging: leerling kan er geen genoeg van krijgen 2. Elegantly efficient and easy to use: zonder steile leercurve toepasbaar 3. 24x7 everywhere: altijd en overal beschikbaar 4. Real-life problem solving: alleen zinvol toepassen Pas dan is 21st century onderwijs echt mogelijk.

de Kennismaatschap 28 * Alt. 1: presenteer in max 2 minuten jouw favoriete app/toepassing. * voorbereiden * presenteren aan de groep * Alt. 2: uit de beschikbare opdrachten een kiezen of zelf een verzinnen * uitwerking * terugkoppeling aan de groep inclusief beschrijving * 1 uur

de Kennismaatschap 29 * Waar wil jij je in bekwamen? * Hoe wil je dat gaan doen? * Wat heb je daarvoor nodig? * Wie heb je daarvoor nodig? * Wanneer ga je dat doen? Wanneer ga je dat evalueren?

de Kennismaatschap 30 Activerende Didactiek leerling docent management eDidactiek Passief Actief Interactief Effectief Mediawijsheid

de Kennismaatschap 31 * … met