De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Digitaal Beeldverhaal
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Tijdvak: Steden en Staten
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
BROEDERLIJK DELEN KOFFIESTOP Vrijdag 18 maart 2011.
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Het cultuurstelsel verdwijnt
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Sjakie en de chocoladefabriek
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
NATIONALITEIT EN MIGRATIE
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Made by Lisa (5c). 6c speelde tegen 5c ! Het zijn beide sterke ploegen ! Eerste helft was de stand 1-0 Tweede helft werd het 4-1 Senne, Benjamin en Jonas.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Kleine leningen voor vrouwen en mannen in zuidwest Kenia
Alexander, Napoleon en Joséphine
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
Bevolking van de Republiek
Wie ben ik?.
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Een herfstboekje maken
H1 De tijd van jagers en boeren
Jong en oud.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Op reis naar… Suriname!. Lezen: Lukas 18: Zingen: 87 vers 3 en 4 Zonnestralen voor kinderen.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Geschiedenis Thema 1 Les 4 Je leert over hunebedden.
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
De passievrucht De roman versus de film.
De geschiedenis van de aardappel
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Mijn presentatie over mijn familie
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Transcript van de presentatie:

De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander

Overzicht

Bronnenboek p Dit zijn opnieuw de laatste stripkinderen Lees deze bladzijden even voor. Wat vindt Sander van de school? Wat zou Celina uit de vorige periode van de school vinden? Welke nieuwe dingen zie je in de strip die Celina niet kende? In welke periode zitten we nu? De eigen tijd 1945 tot nu

Kopieerblad gastarbeiders Waarom zocht België na WOII naar extra gastarbeiders? Met welk Europees land werd een overeenkomst gesloten? Waarom en wanneer eindigde die overeenkomst? Waar ging België op zoek naar die arbeiders? Waarom had men in de jaren zestig meer arbeiders nodig en waar zocht men die? Hoe kwam het dat de tijdelijke arbeiders in België permanent bleven wonen? Welk probleem kreeg België en wat deed de overheid eraan? Wat gebeurde er op 24 november 1991?

Ook nu nog verschillen SanderLotte studerenVindt studeren niet zo belangrijk Is blij dat ze naar school kan, vindt het belangrijk ReizenMooie, verre reizen en in de winter snowboarden Logeert in de zomer in de caravan van oma en opa OntspanningTechnologie, opa helpen in de tuin Lezen, ballet, volleybal,… Werk oudersVader weinig thuis, moeder werkt halftijds Vader job kwijt, moeder werkt voltijds

Ontspanning 100 jaar geleden en nu Celina deed ook Touwtje springen Ballet/dansen Hinkelen Sommige dingen die Celina gedaan zou kunnen hebben, doet Lotte nu ook nog, maar voor Lotte zijn er heel wat nieuwe dingen bijgekomen.

Derdewereldlanden Uitbuiting: Lange werkdagen Weinig loon Bij ziekte verliezen ze hun job vaak Te vergelijken met arbeiders in de tijd van de volkeren Organisaties die helpen: oxfam, , Broederlijk Delen, wereldsolidariteit Oxfam wordt steeds groter en belangrijker en kan meer doen voor de boeren in de derdewereldlanden, het wint dus aan terrein Coöperatieven: Kleine boeren werken samen Meer verkopen van producten tegen betere prijzen Ze kunnen de concurrentie aan met de multinationals Oxfam is duurder dan andere winkels, om de boeren in de derdewereldlanden een eerlijke prijs te kunnen geven

Zelf aan de slag! Bundeltje p Bronnenboek p.54-55