27 AUGUSTUS 2015 STARTDAG WELKOM!. Deel 1: Welkom Bezinning Schoolvisie Prioriteitenplanning Omgevingsboek Varia Programma:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Mediërend leren op bs. Theresia
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Tips voor een vlotte start!
Herfst 2010 basisschool Jacinta
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Welkom op onze thema-avond
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Kinderen en hun sociale talenten
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Welkom op deze informatieavond
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Regels en afspraken.
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
WELKOM.
Aanpak problematisch gedrag
Kanjertraining..
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Welkom op onze ouderochtend
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Omgevingsboek Waarom? 1. Opmerking na de vorige doorlichting. 2. Sluit aan bij de introtekst van onze schoolvisie: « Landelijk gelegen school, geïntegreerd.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Met de neuzen in dezelfde richting! Samenhang! Gelijkgerichte visie!
Welkom op onze thema-avond
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatieavond september 2016
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Welkom op de Kennismakingsavond !
nieuwe leerplannen DKO
Onze school is een KiVa-school!.
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

27 AUGUSTUS 2015 STARTDAG WELKOM!

Deel 1: Welkom Bezinning Schoolvisie Prioriteitenplanning Omgevingsboek Varia Programma:

Deel 2: Overlegmoment: -bewakingen -schooleigen taken Overgangsbesprekingen Programma:

Welkom!

Bezinning

Schoolvisie – E.O.P. 6 PIJLERS THUIS OP SCHOOL EEN HECHT TEAM STRALENDE KINDEREN SAMEN LEREN STRUCTUUR IN VERBONDENHEID

Schoolvisie + E.O.P. THUIS OP SCHOOL

Schoolvisie – E.O.P. THUIS OP SCHOOL « Ik ben er voor jou. Je kan terecht bij mij. Je bent hier welkom! » « Iedereen mag zich thuisvoelen in de klas en op school! » Hartelijk ontvangst! Contact met ouders! Rekening houden met

Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Met de neuzen in dezelfde richting! Samenhang! Gelijkgerichte visie! Vertrouwen in elkaar!

Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Een goede sfeer! Ik voel me goed! Ik ontwikkel! Bevordert samenhorigheid! Op elkaar steunen in goede en slechte tijden!

Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Samen werken, samenwerken! Elkaar beter leren kennen en appreciëren als mens Respect voor ieders standpunt en inbreng!

Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Verantwoordelijk zijn! Open communiceren! Samen verantwoordelijkheid dragen! Wees een betrokken teamlid!

Schoolvisie + E.O.P. STRALENDE KINDEREN

Schoolvisie – E.O.P. STRALENDE KINDEREN « Ik kan iets! Ik ben iemand! » Elk kind is anders! Eigenheid respecteren! Kinderen mogen zich tonen en ontplooiien! Talenten opsporen en inzetten!

Schoolvisie + E.O.P. SAMEN LEREN

Schoolvisie – E.O.P. SAMEN LEREN « Als jonge mensen die stevig in hun schoenen staan » Sociaal vaardig! Samen spelen en communiceren! Respect tonen! Geloven in zichzelf!

Schoolvisie + E.O.P. STRUCTUUR

Schoolvisie – E.O.P. STRUCTUUR Leerlingen in onze klas en op school. Klasafspraken en schoolregels = DUIDELIJKHEID! Meer respect in de klas en op school. Taken op school= verantwoordelijk zijn. Goede structuur zorgt voor rust. Kinderen weten wat je verwacht van hen.

Schoolvisie – E.O.P. STRUCTUUR Ook in ons schoolteam. Werkafspraken volgen = appreciatie! Een leerkracht waarop ieder teamlid trots is! M.D.O. = overleg over kinderen en hun functioneren.

Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM Samenwerking met ouders. Ouders moeten zich welkom voelen op school! Streven naar nauwe band met ouders. Goede samenwerking = ten goede voor het leren van de kinderen. Communicatie in beide richtingen.

Schoolvisie + E.O.P. IN VERBONDENHEID

Schoolvisie – E.O.P. IN VERBONDENHEID « Op een eigentijdse manier vorm geven aan een ‘katholieke school’ » Vieren in een religieuze sfeer! In alle lessen kinderen breder leren kijken! Open staan voor alle kinderen, ongeacht hun religie! « We verwachten van alle ouders respect voor de grondslag van dit project. »

Prioriteitenplanning Wat hangt in de lucht?

Prioriteitenplanning Wat reilt en zeilt in onze school?

Prioriteitenplanning Leren leren? Meetkunde? Huiswerkbeleid? Godsdienstmethode? Media? E.O.P.? Speelplaatsregels? W.O.? Rapport? Zorgdossiers? W.O.-methode? Omgevingsboek? Schrijfdans? Sociale vaardigheden? Nieuwe AVI’s? Frans? Zorgcontinuüm? Nieuwe leerplannen? Wiskundige symboliek? M-Decreet?

Prioriteitenplanning Wat hangt in de lucht?

Prioriteitenplanning Wat reilt en zeilt in onze school?

Prioriteitenplanning KORTE TERMIJN KLEUTERONDERWIJS Componentenschema Leren leren PV TEAM RIJKHOVEN

Prioriteitenplanning KORTE TERMIJN LAGER ONDERWIJS Meetkunde: ruimtelijke oefeningen PV

Prioriteitenplanning KORTE TERMIJN SCHOOLTEAM ZORGCONTINUÜM M-DECREET MEDIAOMGEVINGSBOEK Conferentie/PV Conferentie PV

Prioriteitenplanning LANGE TERMIJN SCHOOLTEAM RAPPORT ZORGDOSSIERS HUISWERKBELEIDVERKEER Tom/Ute/Kernteam PV Tom

Prioriteitenplanning Overzicht

Omgevingsboek Waarom? 1. Opmerking na de vorige doorlichting. 2. Sluit aan bij de introtekst van onze schoolvisie: « Landelijk gelegen school, geïntegreerd in dorpsleven » 3. Aangespoord vanuit leerplan W.O. en pedagogische begeleidingsdienst.

Omgevingsboek Doel? Het omgevingsboek wordt opgesteld om een beeld te hebben van de omgeving waarin onze kinderen opgroeien en van de organisaties, diensten, beroepen en bezienswaardigheden waarmee ze in contact komen. Het bevat ook heel wat achtergrondinformatie. De omgevingsgerichte informatie voor alle leerkrachten, nieuwe in het bijzonder, vlot in de lessen integreerbaar te maken.

Omgevingsboek Kapstokken?  9 bestaansdimensies uit het leerplan W.O.  11 ontwikkelingsaspecten  Meeste scholen nemen de bestaansdimensies als uitgangspunt. Je kan deze achteraf ook koppelen aan de ontwikkelingsaspecten.

Omgevingsboek Hoe?  In teamverband de schoolomgeving uitpluizen naar interessante aanvullingen op je lessen W.O.  Kleuterschool begint in de eigen omgeving: de klas, de gang, de school, … daarna uitbreiden naar schoolomgeving  Lagere school begint in de schoolomgeving en kan uitbreiden naar het dorp of buurtdorpen.

Omgevingsboek Een omgevingsboek heeft niet de intensie een uitgebreide, volledige doorlichting te zijn van het eigen dorp. Een omgevingsboek heeft ook niet de intensie om ‘klaar’ te zijn, maar kan altijd bijgevuld worden. Immers, dorpen en omgeving veranderen steeds.

Varia: -Abo’s op Zonnekind, Dopido, … worden steeds cash betaald aan de klasleerkracht. Deze komen niet meer op de schoolrekening. -Agenda’s: digitale agenda’s dienen niet geprint te worden. Wel altijd aanwezig in je klas. -Telefoonnummer directie: niet meer 0486/ , enkel nog 0474/

Varia: -Maximumfactuur: Alle kleuters: € 40 (dit jaar €45) Lagere school: € 80 (dit jaar € 85)

Pauze:

Overlegmoment -Bewakingen -Schooleigen taken -Eerste schooldag …

Overgangsbesprekingen: Sessie 1:K0-1 + K2 K3 + 1ste graad (opfrissing) 2de graad + 3de graad Sessie 2:K2 + K3 1ste graad + 2de graad