EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Schoolpartnerschappen in Europa
Mediaopvoeding.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Definitie Mediawijsheid
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Onze doelen en visie in beeld
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Welkom op de informatie avond van groep 4
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Mediawijsheid competentie:
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Een vergadering organiseren
Mediawijsheid competentie:
Computer / Tablet / touch-screen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Digitale geletterdheid
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

FASTEN YOUR SEATBELLS! WELKOM OP DE DIGITALE SNELWEG!

PAUS BENEDICTUS PAUS FRANCISCUS

8 EINDTERMEN ICT (2007) De leerlingen: hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken als ondersteuning bij het leren gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving -

8 EINDTERMEN ICT (2007) De leerlingen: kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. -

SINDS 2012 NIEUW LEERPLAN MEDIAOPVOEDING

 MEDIAOPVOEDING, niet enkel gelinkt aan Muzische Vorming  ICT is geïntegreerd  Leergebiedoverschrijdend  Mediatechnologie is voor een groot deel ICT-technologie  ICT in het kleuteronderwijs  Nieuwe functie ICT-coördinator in de toekomst

UITDAGINGEN VAN ICT MOGELIJKHEDENGEVAREN -communiceren-vergeten dat iets niet echt is -digitale tv-geen bronnen checken -internet-reclameverleiders -mail- -beeld- en geluidopnames -  Goede mediaopvoeding kan leerlingen sterker maken!

STREEFDOEL MEDIAOPVOEDING MOET ERTOE BIJDRAGEN DAT KINDEREN OP EEN BEHENDIGE, ZELFREDZAME EN KRITISCHE MANIER KUNNEN PARTICIPEREN AAN DE COMPLEXE, VERANDERLIJKE WERELD WAARIN ZE LEVEN EN DAT ZOWEL IN DE ROL VAN ZENDER ALS ONTVANGER

3 BASISCOMPETENTIES WE LEREN ZE KENNEN DOOR EEN …

WELKE LOGO’S ZIE JE HIER?

GEEF DE ACHTERNAAM VAN DEZE PERSONEN?

WELKE COMPUTERACTIVITEITEN ZIE JE?

WELK INTERNETFENOMEEN ZIE JE HIER? A.

WELK INTERNETFENOMEEN ZIE JE HIER? B.

WELKE TOEPASSING ZIE JE HIER? A.

WELKE TOEPASSING ZIE JE HIER? B.

WELKE TOEPASSING ZIE JE HIER? C.

WELKE TOEPASSING ZIE JE HIER? D.

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet Nog even bedenktijd …

OPLOSSINGEN BELANGRIJK: VUL JE ONTBREKENDE ANTWOORDEN AAN!

TAAK: WAT HOORT BIJ ELKAAR? VERDEEL JE BLAD DOOR MIDDEL VAN 2 STREPEN IN 3 DELEN.

TAAK: BESPREEK WELKE GELIJKENISSEN JE TERUGVINDT IN ELK ONDERDEEL. GEEF ELK ONDERDEEL EEN PASSENDE TITEL IN DE VORM VAN EEN SLEUTELWOORD.

TAAK: LEG PER DEEL DE OMSCHRIJVING VAN DE COMPETENTIE!

DEEL 1: MEDIAGELETTERDHEID (ME1)  TAAL VAN DE MEDIA -woordenschat rond media gebruiken.  Met de digibox kan ik programma’s opnemen.  De virusscanner verwijdert spam. -interesse tonen voor verschillende mediatoepassingen  Hoe moet je een foto uploaden?  Wat kan een tablet meer dan een laptop? -spreken over media in hun leefwereld.  opsommen van media bij hun thuis, op school, …  weten dat je een wenskaart ook digitaal kan maken  op welke website vind ik een oplossing voor mijn probleem?

DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -subjectieve weergave van de werkelijkheid.  Een gamewereld is niet gelijk aan de echte wereld.  Zijn foto’s niet aangepast?  Is mijn facebookvriend wel een echte vriend? -gevaren op gezondheidsniveau  te lang gamen  hoofdpijn, moeilijker in slaap, …  is lang stilzitten wel gezond. -gevaren bij sociale media.  cyberpesten herkennen en hoe erop reageren?  omspringen met persoonlijke foto’s, boodschappen, …  wie kijkt of luistert mee terwijl je chat?

DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -positieve attitude tegenover media.  nieuwe dingen leren over media  nieuwe software ontdekken  spelregels van games respecteren  media als hulpmiddel ervaren  media kan ook rustgevend werken

DEEL 3: INSTRUMENTELE MEDIACOMPETENTIE (ME3)  MEDIATOEPASSINGEN UITVOEREN -ontdekken van mogelijkheden van mediamiddelen.  tijd nemen om te experimenteren met software.  bedienen van een camera aanleren.  zich laten inspireren door anderen. -ontwikkelen van technische vaardigheden  foto’s invoegen in powerpoint  een digitale wenskaart maken  een presentatie maken  verlig kunnrn omgaan met apparaten, bekabeling, … -leren leren

3 BASISCOMPETENTIES: 1.MEDIAGELETTERDHEID (taal en interesse) 2.MEDIAWIJSHEID (bewuste en alerte houding) 3.TECHNISCHE EN INSTRUMENTELE COMPETENTIE (media toepassen)

PLAATS BIJ ELKE ACTIVITEIT EEN BASISCOMPETENTIE. NOTEER ME1, ME2 of ME3 IN DE TWEEDE KOLOM

IN HET LEERPLAN SPREKEN WE OVER 3 BEHEERSINGSNIVEAUS

IN HET LEERPLAN SPREKEN WE OVER 3 BEHEERSINGSNIVEAUS 1. KENNIS NEMEN VAN 2. BEHEERSEN 3. SPONTANE AANWENDING  niet opgenomen in het leerplan

LEERPLANDOELEN p

OD: Ontwikkelingsdoelen ET: Eindtermen ICT-ET: 1 van de 8 specefieke eindtermen ICT

PLAATS BIJ ELKE ACTIVITEIT EEN LEERPLANDOEL. NOTEER 1.1 of 2.6 of 3.4 MAAK EVENTUEEL GEBRUIK VAN DE GEÏLLUSTREERDE DOELEN VANAF PAGINA 25

SYNTHESE: LEERPLAN MEDIAOPVOEDING 1 ALGEMEEN STREEFDOEL  KRITISCHE EN ZELFREDZAME ROL ALS ZENDER EN ONTVANGER IN DE VERANDERLIJKE MEDIAWERELD 3 NA TE STREVEN COMPETENTIES  MEDIAGELETTERDHEID  MEDIAWIJSHEID  TECHNISCHE EN INSTRUMENTELE COMPETENTIES 3 BEHEERSINGSNIVEAUS  KENNIS NEMEN  BEHEERSEN  SPONTANE AANWENDING

VOLGENDE ACTIEPUNTEN: DIT SCHOOLJAAR:  Per klas 1 leerplandoel in een activiteit nastreven, geïntegreerd in een ander vak.  Afspraken TOEKOMST:  Geïntegreerd mediaonderwijs in vakoverschrijdende leerlijnen.