DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT. INLEIDING  Voorbeeld Robert steinhauser.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
De ideale levensloop van jongerern
Geweld in games
Jongeren, internet en seksualiteit
Speel een spel uit de top 20 van gamer.nl. Verwachtingen vooraf? Veel gescheld, aangezien alle jongens die het doen altijd schelden…. Veel geweld in het.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Gokverslaving.
De school en het onderwijs
Natuurlijke vervuiling
Computerverslaving.
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.
Geweld in games. Introductie Schietincident op de Columbine High School – Littleton in de Amerikaanse staat Colorado op 20 april 1999: dertien slachtoffers.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Actuele tafel II “Radicalisering en communicatie” Met inleidingen van: Jaap van Ginneken en Burgemeester Kersten van Uden Leusden, 9 mei 2007.
Model-leren.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Jongeren & Alcohol Jens Allaert.
Leefstijlen 1 Marijn Groeneveld Maaike Hanenburg Ilse Kooiker
(Met dank aan Stijn van den Corput voor de foto) Ik dacht: - dat het saai zou worden. - dat de verhouding meisjes/jongens 1:20 zou zijn - dat je alleen.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Waar gaat het vandaag over?
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
IV - SADANopdracht OUDERMISHANDELING. Inhoudstafel  Begripsbepaling Begripsbepaling  Verschijningsvormen van geweld Verschijningsvormen van geweld 
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Hét communicatiemiddel van de 21 e eeuw. Wat is facebook? Communicatiemiddel  info delen Foto’s delen Video’s delen Mogelijkheid tot chatten Eigen profiel.
Gamen. Het moet leuk blijven Vragen behandelen Interviews Artikels Documentaire Boek Instructiefilmpje Bart Hagenaars, Tim Nieuwdorp, Mark van Ostaijen,
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Gino Vanherweghe. -Een aanzet tot… mogelijkheden en suggesties aanbieden, geen ‘volledigheid’. -Snel evoluerende wereld -Opkomst tablets-iPads -Focus.
PODIUMANGST Liesbeth Citroen en Martine van der Loo
Jeugdcriminaliteit migranten in Nederland en Europa
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Netweten Cyberpesten.
Sociale media omdat wij met dit project bezig zijn moeten we hier eerst een werkstuk over maken en daarna een PowerPoint over maken aan de hand van dit.
Sociale Media.
Sociale media Door liam van den ende.
21st century skill: burgerschap
Presentatie: Gender en seksualisering
Zwijgen biedt geen uitkomst Gerd Callewaert
Ik hou van social media Mediabegrip week 27.
Gemaakt door: Rick Armand Per Isabelle Melanie en Lars
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT

INLEIDING  Voorbeeld Robert steinhauser

CIJFERS  Verschil tussen jongens en meisjes?  Favoriete ‘consoles’  Cyberpesten  Alleen geweldadige en agressieve gamers?

EFFECTENONDERZOEK, EEN OVERZICHT  Geweldsdiscussie: - - invloeden van geweld in de media en cultuur? - Verschil in studies? - Active media perspectives - 1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld - 2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld

Active media perspectives  Media heeft een voorspelbaar effect op de mediagebruikers  Geen rekening met (inter)subjectiviteit en individuele interpretaties.

1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld  ‘onaanvaardbaar’ geweldaddig karakter  Morale paniek in het land

SOORTEN THEORIEËN  Activatietheorie  Imitatie of rolmodeltheorie  Sociale leertheorie  (bandura)  Cognitieve associatietheorie  Affectieve agressiemodel  ‘Algemene arousal’ theorie  ‘general aggression affects model’  Cultivatietheorie  desensitisation theorie

2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld

STIMULATIEMETHEORIEËN  Blootstelling aan gewelddaige beelden en vritueel geweld leidt een vermindering van agressie en rëel geweld

1. virtueel geweld leidt tot rëel geweld (p..-34)

EINDE  Dank u wel om te luisteren en je aandacht hieraan te besteden.  (Bron: De effecten van games onderzocht: In De pauw, E., Pleysier, S., Van Looy, J., & Soetaert, R. (2008). Jongeren en Gaming(pp.21-35). Leuven, België: Acco.)