DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT
INLEIDING Voorbeeld Robert steinhauser
CIJFERS Verschil tussen jongens en meisjes? Favoriete ‘consoles’ Cyberpesten Alleen geweldadige en agressieve gamers?
EFFECTENONDERZOEK, EEN OVERZICHT Geweldsdiscussie: - - invloeden van geweld in de media en cultuur? - Verschil in studies? - Active media perspectives - 1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld - 2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld
Active media perspectives Media heeft een voorspelbaar effect op de mediagebruikers Geen rekening met (inter)subjectiviteit en individuele interpretaties.
1. Stimulatietheorieën: virtueel geweld leidt tot reëel geweld ‘onaanvaardbaar’ geweldaddig karakter Morale paniek in het land
SOORTEN THEORIEËN Activatietheorie Imitatie of rolmodeltheorie Sociale leertheorie (bandura) Cognitieve associatietheorie Affectieve agressiemodel ‘Algemene arousal’ theorie ‘general aggression affects model’ Cultivatietheorie desensitisation theorie
2. Reductietheorieën en ‘geen verband’ studies: virtueel geweld leidt NIET tot reëel geweld
STIMULATIEMETHEORIEËN Blootstelling aan gewelddaige beelden en vritueel geweld leidt een vermindering van agressie en rëel geweld
1. virtueel geweld leidt tot rëel geweld (p..-34)
EINDE Dank u wel om te luisteren en je aandacht hieraan te besteden. (Bron: De effecten van games onderzocht: In De pauw, E., Pleysier, S., Van Looy, J., & Soetaert, R. (2008). Jongeren en Gaming(pp.21-35). Leuven, België: Acco.)