De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA."— Transcript van de presentatie:

1 Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA

2 The Usual Suspects…  MTV, clips  Series & films  ….  Rock & roll  Stripboeken  Romans

3 Effecten op gebied van…  Sex  Geweld  Drugs  Politiek  Ras & geloof

4 Bij wie …  Indiviudu: imitatie, voorbeelden –Geweld, drugsgebruik –Jongeren  Beeldvorming: groepen & personen –Man/vrouw, mode, uiterlijk, ras  Cultuur & samenleving –Sex & geweld, –politieke indoctrinatie

5 Alleen negatieve effecten?  TV bevordert gemeenschappelijkheid  TV veelal sociaal media  Goede voorbeelden: acties, educatie  Informatief  Alleen bij jongeren?

6 TV-kijken (uur per week)

7 Betekenis van televisie  Ruim 3 uur per dag gemiddeld  Belangrijkste medium  ‘pictures in our head’  ‘story teller’

8 Imitatie & beeldvorming  Imitatie –Geïsoleerde gevallen –Blootstelling leidt zelden tot effect  Beeldvorming / cultuur –Probleem met causaliteit –Onderzoek lastig

9 Geen effect?  Relatie mediagebruik - gedrag –Geweld, gewicht (!), beeldvorming  Causaliteit aannemelijk –Longitidunale studies –Laboratorium experimenten –Maatschappijke / andere invloeden

10 Bewijs uit het ongerijmde  Reclame wel?  Alle andere media-inhoud niet?

11 Kanttekeningen  Persoonlijke invloed / peer-groups  Agenda-setting (waarover i.p.v. hoe)  Causaliteit blijft probleem

12 Remedies  Wetgeving / Ingrijpen –Bestaande nieuwe regels  Zelfregulatie –Kijkwijzer  Discussie –Verantwoordelijkheid  Niets doen…


Download ppt "Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA."

Verwante presentaties


Ads door Google