Zorgcentrale: méér dan een alarmcentrale!
Inhoud Waarom een zorgcentrale Het zorgcentrale concept van WGK WVL Aansluiting Afhandeling alarm Rapportering Proactieve ondersteuning Prijs (Nabije) toekomstperspectieven
1. Waarom een zorgcentrale? Missie Wit-Gele Kruis: patiënten zo lang mogelijk in verantwoorde, veilige omstandigheden thuis laten functioneren Vangnet voor verminderde aanwezigheid en draagkracht van mantelzorg Uniek concept: alarmering met integratie in de zorg met oog op preventie en aandacht voor nazorg
2. Het zorgcentrale-concept van WGK WVL (1) Meer dan een alarmcentrale/personenalarm Centrale bemand door verpleegkundige Intake Inschatting risico’s Preventie, crisissituaties voorkomen Nazorg Integratie in totale dienstverlening
2. Het zorgcentrale-concept van WGK WVL (1) Meer dan een alarmcentrale/personenalarm Bij crisis meest gepaste interventie: mantelzorger, verpleegkundige, huisarts, urgentiediensten, … afhankelijk van de aard van de oproep
2. Het zorgcentrale-concept van WGK WVL (3)
3. Hoe sluit je aan? Administratieve intake Bij de intake inschatting mogelijke risico’s voor crisissituaties zijn. Voor iedereen: WGK patiënt is of niet PAS bij patiënt: via vaste of mobiele lijn
4. Afhandeling alarm (1) Alarm: druk op knop Zorgcentrale reageert binnen 30 sec Contact met cliënt Start procedure en opvolging Constante monitoring werking toestel
4. Afhandeling alarm (2) Zorgcentrale schakelt in functie van vraag hulp in: Mantelzorg Verpleegkundige Huisarts Hulpdiensten Nazorg en opvolgcommunicatie tot en met normalisatie van de situatie met alle betrokken stakeholders (patiënt, huisarts, woonassistent, mantelzorger, andere TZD …)
5. Rapportering Na elke alarmering en eventuele interventie Structureel: over frequentie van oproep, reden van oproep en aard van interventie Aan: Huisarts Beheerder assistentiewoningen / woonassistent Mantelzorger Doel: Aard en frequentie van oproep opvolgen => inzicht in evolutie cliënt en dus eventuele bijsturing van zorg of andere ondersteuning Zoveel als mogelijk soortgelijke crisissituaties van patiënt vermijden Vroegdetectie van bepaalde problematieken, aandoeningen
6. Proactieve ondersteuning WGK Zorgcentrale kan in overleg met arts ook worden ingezet voor proactieve ondersteuning van cliënten, bijv. bij opstart nieuwe medicatie
7. Prijs 17,50 euro per maand (vaste lijn) / 25 euro per maand (gsm) Inclusief alle kosten Geen vergoeding verschuldigd per interventie 6,25 euro voor tweede persoon die via zelfde basistoestel wordt afgesloten (samenwonend) Installatiekost: 50 euro Sleutelkastje verplicht (niet noodzakelijk bij ons af te nemen). Indien via WGK Kastje: 40 euro Installatie: 29,50 euro
8. Mobiele alarmering Vanaf november ook mobiele alarmering Mogelijkheid om ook alarm te geven buiten de woning Directe spreekluisterverbinding met de centrale Locatiebepaling: centrale kan zien van waar u alarm maakt Hulp wordt ingeschakeld (verpleegkundige enkel indien alarm vanuit de woonplaats) Kostprijs apparaat + dienstverlening: 25 euro/maand, zelfde installatiekost als vast
9. Dwaaldetectie Eveneens vanaf november Zelfde apparaat als voor mobiele alarmering Doelgroep: beginnende dementie Veilige zone kan worden ingesteld Indien men die zone met het apparaat verlaat, wordt de centrale verwittigd Kostprijs: inbegrepen in de prijs voor mobiele alarmering
10. Verder toekomstperspectieven Goedemorgen-goedenavondservice Structuur van de dag Medicatieopvolging op afstand (momenteel pilootproject) Parameteropvolging
Stel gerust enkele vragen!