Taalbeleid - en hoe doen we nu verder? 10 oktober 2013 Moretus - Ekeren
Onderwijsdecreet XXIII
Mogelijkheid tot verplichte bijkomende taallessen
Nieuwe taalvakken
CLIL:Content and language integrated learning
Screening niveau onderwijstaal
Jullie vragen:
Wat moet er op vlak van taalbeleid minimum in orde zijn ?
Citaat uit verslag overleg PB-inspectie Taalbeleid blijft in de picture staan. Dat heeft te maken met de situatie in de Brusselse scholen. De inspectie bekijkt hoofdzakelijk het algemene taalbeleid van een school (visie, opzet, doelen). Wat op de klasvloer gebeurt, komt in een latere fase aan de beurt.
Hoe kunnen we alle collega’s betrekken?
Wanneer gaat een leraar over tot actie? Welke voordelen heeft het (voor mij)? Is het nieuwe inpasbaar in het oude? Is het moeilijk om te begrijpen? Kan ik het uitproberen? Kan ik de gevolgen zien? Is het praktisch haalbaar? Is het concreet? Speelt het in op mijn problemen? Word ik ondersteund?
Beleidsvoerend vermogen
Screenen en remediëren
Scholen aan het woord VISO: screening eerste graad,gesprekken, oefenpaketten ZAVO: screening eerste graad + gesplitst lesuur Moretus: screening 1ste, 2de en 3de jaar + remediëring SOLV: leesbevorderingsproject en tutorproject
Quick-wins: taalprikkels SOLV: taalposters VISO: taalposters ZAVO
Wat met taalsterke leerlingen? Academisch Nederlands: Sint- Jozefinstituut Bokrijk
Tot slot: professionaliseren?