ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Presentatie Procedure naar het VO
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hogescholen in Dialoog
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
De weg naar het voortgezet onderwijs
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
April ’17.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Studiekeuzes van uw kind
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Lesgeven in en over diversiteit
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ouderavond pesten Welkom
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
ILO-Alumniconferentie Controversiële thema’s in de klas: Hoe moeilijk is dat?
OUDERAVOND 3 vwo en gymnasium 13 september 2016
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Passend onderwijs.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
8 procent van de jongeren doet aan sexting (én liefst onherkenbaar).
Zwart wit denken in de klas
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?

VOORSTELLEN IVO PERTIJS DOCENT MAATSCHAPPIJLEER EN MAATSCHAPPIJWETENSCHAPPEN HOOFDREDACTEUR MAATSCHAPPIJ & POLITIEK

WAAR HEBBEN WE HET OVER? ‘ OP VEEL SCHOLEN ZIJN ANTISEMITISME, ISLAMOFOBIE EN HOMOHAAT ALLES BEHALVE UITSTERVENDE VERSCHIJNSELEN. ER ZIJN JONGEREN DIE WERKELIJK GELOVEN DAT JODEN MET TWEE DUIVELSHOORNTJES GEBOREN WORDEN, WAAR OUDERS GELOVEN DAT HUN KIND HOMO WORDT ALS ER EEN HOMO VOOR DE KLAS STAAT EN WAAR ISLAMITISCHE JONGEREN DAGELIJKS MET KEIHARDE DISCRIMINATIE TE MAKEN HEBBEN.’ MARYAM EL RAHMOUNI, SEPTEMBER 2015

KORTE VOORGESCHIEDENIS HET BESPREEKBAAR MAKEN VAN POLITIEK EN MAATSCHAPPELIJK GEVOELIGE KWESTIES IS GEEN RECENT FENOMEEN. VOORBEELDEN: - LEERLINGEN WEIGERDEN DEEL TE NEMEN AAN DE MINUUT STILTE NA 9/11 - SPANNING NA OPLEVINGEN ISRAËLISCH-PALESTIJNS CONFLICT - ‘MINDER, MINDER, MINDER’ ALS SLOGAN IN HET KLASLOKAAL MAAR ‘PARIJS’ PLAATSTE HET PROBLEEM HOOG OP DE ONDERWIJSAGENDA

PARIJS 7/1PARIJS 13/11 VERSCHILLEN EN OVEREENKOMSTEN

REACTIES OP PARIJS 7/1 ‘ DOCENT WORSTELT MET AANSLAGEN IN PARIJS’ ‘SCHOOL VERBIEDT SPOTPRENT CHARLIE HEBDO’ BUSSEMAKER: ‘HET ONDERWIJS MAG NOOIT WEGKIJKEN’ ‘GROTE ROL VOOR SCHOOL BIJ RADICALISERING’

TIMELINE JANUARI 2015: POLITIEKE EN MAATSCHAPPELIJKE ROEP OM ACTIE VERSCHILLENDE (DOCENTEN)BIJEENKOMSTEN JULI 2015: UIT ONDERZOEK (RU) BLIJKT DAT 1 OP DE 5 DOCENTEN HET SOMS LASTIG VINDT OM GEVOELIGE KWESTIES TE BESPREKEN. DEKKER: ‘MEER DAN DE HELFT VAN DE LERAREN ZEGT DAT HET HEN NIET OF NIET GEHEEL DUIDELIJK IS WAT ER VAN HEN VERWACHT WORDT ALS HET GAAT OM HET BESPREKEN VAN MAATSCHAPPELIJKE THEMA’S IN DE KLAS.’

TIMELINE JULI 2015: SANDER DEKKER KONDIGT IN EEN BRIEF HULP AAN DOCENTEN AAN DEKKER: ‘LERAREN IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS ZEGGEN BEHOEFTE TE HEBBEN AAN DESKUNDIGE ONDERSTEUNING OP INHOUDELIJK EN DIDACTISCH GEBIED. HET GAAT DAARBIJ OM GESPREKSVAARDIGHEDEN EN OM SPECIFIEKE HANDVATTEN BIJ HET HERKENNEN VAN EN OMGAAN MET RADICALISERING.’

TIMELINE 23 SEPTEMBER 2015: HOORZITTING BURGERSCHAPSVORMING IN DE TWEEDE KAMER 1 FEBRUARI 2016: RAPPORT ‘TWEE WERELDEN, TWEE WERKELIJKHEDEN’ BUSSEMAKER DEZE WEEK IN DE GROENE: ‘VEEL DOCENTEN ERVAREN EEN GEBREK AAN LEIDING ALS HET OM RADICALISERING GAAT’ & ‘BURGERSCHAPSVORMING EN HET TEGENGAAN VAN RADICALISERING IS MEER DAN HET GEVEN VAN LESSEN OVER DE RECHTSSTAAT, HOE HET PARLEMENT WERKT, WAT DE GRONDRECHTEN ZIJN.’

WAT HEBBEN WE VOLGENS DEKKER AL? DEKKER: ‘VIA HET LANDELIJK STEUNPUNT GASTSPREKERS WOII-HEDEN KUNNEN SCHOLEN EEN GASTLES AANVRAGEN OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG. OOK ORGANISATIES ALS HET COC, PRODEMOS OF AMNESTY INTERNATIONAL GEVEN GASTLESSEN OP SCHOLEN.’ VERDER: ‘IN OPDRACHT VAN OCW BIEDT STICHTING SCHOOL EN VEILIGHEID AL ONDERSTEUNING AAN LERAREN, SCHOOLLEIDERS EN VERTROUWENSPERSONEN BIJ HET BEVORDEREN VAN EEN SOCIAAL VEILIG KLIMAAT.’

ER IS NOG MEER… REGIONALE TRAININGEN STICHTING SCHOOL EN VEILIGHEID TRAININGEN ANNE FRANK STICHTING TRAININGEN DIVERSION + METHODE OPLEIDINGEN SESSIES YOUNITE DE SOCRATISCHE METHODE (BARRY MAHONEY) TAL VAN INDIVIDUELE INITIATIEVEN VAN DOCENTEN ET CETERA

AANPAK (SAMENGEVAT) GA HET GESPREK AAN VOER EEN DIALOOG OORDEEL NIET TE SNEL GEEF LEERLINGEN DE RUIMTE… MAAR STEL OOK GRENZEN ZORG DAT JE HET CONTACT MET EEN LEERLING NIET VERLIEST

MAAR IS DIT VOLDOENDE? ‘EUROPOL WAARSCHUWT VOOR GROTE AANSLAG EUROPA’ (JANUARI 2016) ‘DREIGING MET 'AANSLAG' OP DRIE MIDDELBARE SCHOLEN IN AMSTERDAM’ (JANUARI 2016) PERMANENTE DREIGING ZORGT VOOR SPANNINGEN IN DE KLAS VAN U WORDT VERWACHT DAT U WEET WAT TE DOEN ALS UW LEERLING ROEPT: ‘VERZUIP DIE GASTEN’ ‘ALLE HOMO’S MOETEN DOOD’ ‘DIE AANSLAG IS GEWOON TERECHT’ BENT U INDERDAAD AL GOED VOORBEREID?

CHECKLIST! WAT HEBBEN WE NODIG OM GOED VOORBEREID TE ZIJN OP (ON)VERWACHTE OPMERKINGEN IN DE KLAS EN GEBEURTENISSEN IN DE MAATSCHAPPIJ? WAAR BESCHIKKEN WE AL OVER? WAT KAN BETER? WAT ONTBREEKT ER? WAT MOET ER IN MAATSCHAPPIJLEER- EN/OF ONDERWIJSLAND GEBEUREN OM DOCENTEN BETER VOOR TE BEREIDEN?

CONTACT