Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Advertisements

Samenspel Nieuw Vennep
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) Wetenschappelijke onderbouwing, Behandelprotocol en Implementatie Paula Sterkenburg.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Verstehende of interpretatieve benadering
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Van begrijpen naar begeleiden
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Verstandelijke beperking
Het syndroom van Asperger
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Autisme Spectrum Stoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Disclosure belangen NHG spreker
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Disclosure belangen NHG spreker
Angststoornissen en hypochondrie
H. Bloemert1, B. van Meijel3, B.B. Sizoo1& E.W.M. Verhoeven2
H. Bloemert1, B. van Meijel3, B.B. Sizoo1& E.W.M. Verhoeven2
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn stress en ASS symptomen gerelateerd? Methode Stresshormoon cortisol is driemaal tijdens OASID en driemaal op een normale dag verzameld uit speeksel. Resultaten Mensen met en zonder ASS hebben evenveel stress. OASID is niet meer stressvol dan een controledag. Stress lijkt gerelateerd aan stereotype gedrag Autisme Spectrum Stoornis bij Mensen met een Verstandelijke en Visuele Beperking Gitta de Vaan, Mathijs Vervloed, Harry knoors & Ludo Verhoeven. PROJECT Probleemstelling: Mensen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid laten gedrag zien wat lijkt op Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Dit maakt diagnostiek van ASS bij deze doelgroep lastig. Daarnaast zijn er geen geschikte diagnostische instrumenten specifiek voor deze doelgroep. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een diagnostisch instrument voor ASS en het vaststellen van onderscheidende kenmerken. Doelgroep: Mensen (5 -55 jaar) met een matig, ernstig of diepe verstandelijke beperking (IQ<50) en een visuele beperking of doofblindheid. Autisme Spectrum Stoornis (DSM-5) 1.Beperkingen in sociale communicatie en interactie 2.Beperkte herhalende gedragspatronen en interesses, stereotype gedrag. Stereotype en repetitief gedrag Door middel van observatie (the Observer XT) gemeten hoe mensen verschillen in de duur, frequentie en duur per episode in stereotype gedrag. Resultaten Mensen met ASS laten hogere frequentie en duur zien (totaal / zelfverwondend). De duur per episode verschilt niet tussen mensen met en zonder ASS. OASID Observation of Autism in people with Sensory and Intellectual Disabilities (OASID) Door middel van spel wordt er autistisch gedrag uitgelokt. Dit wordt gefilmd en achteraf gescoord met 40 3-keuze vragen. Gebaseerd op criteria voor ASS uit DSM-5. Mogelijk resultaat OASID: geen / milde / ernstige / zeer ernstige ASS symptomen. Resultaten Pilotstudie (20 deelnemers) en hoofdstudie (60 deelnemers) laten zien: Goede betrouwbaarheid Goede validiteit Vooral verschillen in sociaal gedrag en communicatie Contact Gitta de Vaan, Radboud Universiteit Nijmegen, Referenties De Vaan, G., Vervloed, M.P.J., Knoors, H., Verhoeven, L. (2013). Autism Spectrum Disorders in People with Sensory and Intellectual Disabilities: Symptom Overlap and Differentiating Characteristics. In M. Fitzgerald (Ed.), Recent Advances in Autism Spectrum Disorders Volume I: Intech. doi: /53714 De Vaan, G., Vervloed, M., Peters-Scheffer, N.C., Van Gent, T., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2016). Behavioural assessment of autism spectrum disorders in people with multiple disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 60 (2), Doi: /jir De Vaan, G., Vervloed, M., Hoevenaars-van den Boom, M., Antonissen, A., Knoors, H., & Verhoeven, L. (in press). The applicability of instruments for screening and diagnosis of autism spectrum disorders in people with sensory and intellectual disabilities. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities. De Vaan, G., Vervloed, M., Peters-Scheffer, N.C., Van Gent, T., Knoors, H., & Verhoeven, L. (resubmitted). Assessing autism spectrum disorder in people with sensory and intellectual disabilities. De Vaan, G., Vervloed, M.P.J., van Kempen, S., Knoors, H., & Verhoeven, L. (submitted). Stereotyped behaviour as a differentiating factor for autism spectrum disorder in people with intellectual disabilities.